FONÓdások (Vents D´Est, Kolinda, Makám)

  • 1997. szeptember 4.

Zene

Önhibámon kívül, mintegy rajtaütésszerűen bukkantam rá a Fonó Budai Zeneház új kiadványaira. Semmi hír, semmi reklám, egyetlen szó sem, pedig van miről beszélni.
Önhibámon kívül, mintegy rajtaütésszerűen bukkantam rá a Fonó Budai Zeneház új kiadványaira. Semmi hír, semmi reklám, egyetlen szó sem, pedig van miről beszélni.

Vents D´Est: Ballada az éneklő tengerhez. A Vents D´Est-alapító Miquel Montanaro a dél-franciaországi Provence-ben született, azon a földön, amely a XII-XIII. században a trubadúrjairól híresült el. Ezek az énekes vándorok (azon túl, hogy kőkemény moralisták voltak, és soha nem álltak háborús szolgálatba) az udvarokat járva a páneurópai muzsika megalapozóinak tekinthetők. Ezt a hagyományt ápolja Montanaro. Kelet-európai csavargásai hatására 1990-ben hozta össze a Keleti Szél nevű zenekart, melynek a kezdetek óta része a délszláv zenét játszó Vujicsics együttes, az etnorock felé húzó szlovákiai (magyar) Ghymes, plusz - mikor hogy - népzenészek Magyarországról, Észak-Afrikából, Törökországból, Bulgáriából, Spanyolországból, Franciaországból, megfordultak már benne vagy negyvenen. A Vents D´Est első lemezei/előadásai számomra inkább kísérletnek, ha úgy tetszik: projektnek tűntek, mintha csak kerülgették volna egymást a különféle gondolatok, olyan benyomást keltve. De most megtört a jég: ez az éneklő tenger nem elválasztja, hanem összeköti őket, a mi Ökrös Csabánk ugyanazon a közös nyelven húzza, mint amin Montanaro fújja vagy Gulseren Yildrin énekli. Ezt a nyelvet muszáj megismerni. Egy kicsit középkori, egy kicsit mediterrán, egy kicsit szláv, egy kicsit dzsesszes és kimondottan európai. Ennyi az egész, nem is tudom, miért szokták Montanarót alkimistának nevezni.

*

Kolinda: Ráolvasás. Nagyot gondolt tavaly a Kolindát vezető Dabasi Péter: koncertezni és lemezeket jelentetni meg Magyarországon. A koncertekre még egy fél évig - amíg Várhelyi Lilla hazatelepül Németországból - várni kell, de az első lemez már itt van. (Egy másik is szóba került, egy válogatás a külföldön megjelentekből; a Hungaroton örömest adta volna hozzá a nevét, ha a zenekar kifizeti a jogdíj és a gyártás költségét.) Ez a Ráolvasás egy több mint húsz éve - igaz: megszakításokkal és változó tagsággal - működő legendás folkzenekar első hazai albuma, nyilván szomorkásan cseng ez a történet, de legalább ez van. És azt kell mondanom, Dabasi annyira kiforrott zeneszerző, hogy ebben a Ráolvasásban még sok-sok Kolinda-szám hallható, egyfelől. A szelídebbek, az intimebbek, a megnyugtatók közül valók. Másfelől mintha túlzottan is meghittre sikeredett volna a hangvétel: a "régi" hívek, meglehet, hiányolni fogják azt a fordulatosságot, véresebb lüktetést, amely ugyancsak a zenekar meghatározó jegyei közé tartozott.

*

Makám: Café Babel. Az 1984 óta működő zenekar harmadik albuma csupa Krulik-szerzemény. Mindazok a hívószavak - balkáni és ázsiai gyökerű szerkezetek, repetitív muzsika, egymásba fonódó népzenék -, amelyek korábban körülhatárolták a Makám zenéjét, érvényesek most is, ám aki feltétlenül ezeket a fákat akarja megmászni, szem elől veszítheti az erdőt. Pedig ez az erdő szokatlan kalandot ígér: hátborzongatóbbak a mélységei, magasabb a csúcsa és meztelenebb benne a hang. Azt gondolom, valami nagyon-nagyon komoly dolgon kellett átmennie Kruliknak, hogy ehhez a lemezhez érjen. És kiváló döntésnek bizonyult, hogy az avantgárd dzsessz élvonalából választott útitársakat: miközben Grencsó szaxofonjával, Fekete trombitájával, Baló dobjaival a Makám újraértelmezte magát, megkerülhetetlen nyomokat hagyott a hazai etnodzsessz térképén is.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.