FONÓdások (Vents D´Est, Kolinda, Makám)

  • 1997. szeptember 4.

Zene

Önhibámon kívül, mintegy rajtaütésszerűen bukkantam rá a Fonó Budai Zeneház új kiadványaira. Semmi hír, semmi reklám, egyetlen szó sem, pedig van miről beszélni.
Önhibámon kívül, mintegy rajtaütésszerűen bukkantam rá a Fonó Budai Zeneház új kiadványaira. Semmi hír, semmi reklám, egyetlen szó sem, pedig van miről beszélni.

Vents D´Est: Ballada az éneklő tengerhez. A Vents D´Est-alapító Miquel Montanaro a dél-franciaországi Provence-ben született, azon a földön, amely a XII-XIII. században a trubadúrjairól híresült el. Ezek az énekes vándorok (azon túl, hogy kőkemény moralisták voltak, és soha nem álltak háborús szolgálatba) az udvarokat járva a páneurópai muzsika megalapozóinak tekinthetők. Ezt a hagyományt ápolja Montanaro. Kelet-európai csavargásai hatására 1990-ben hozta össze a Keleti Szél nevű zenekart, melynek a kezdetek óta része a délszláv zenét játszó Vujicsics együttes, az etnorock felé húzó szlovákiai (magyar) Ghymes, plusz - mikor hogy - népzenészek Magyarországról, Észak-Afrikából, Törökországból, Bulgáriából, Spanyolországból, Franciaországból, megfordultak már benne vagy negyvenen. A Vents D´Est első lemezei/előadásai számomra inkább kísérletnek, ha úgy tetszik: projektnek tűntek, mintha csak kerülgették volna egymást a különféle gondolatok, olyan benyomást keltve. De most megtört a jég: ez az éneklő tenger nem elválasztja, hanem összeköti őket, a mi Ökrös Csabánk ugyanazon a közös nyelven húzza, mint amin Montanaro fújja vagy Gulseren Yildrin énekli. Ezt a nyelvet muszáj megismerni. Egy kicsit középkori, egy kicsit mediterrán, egy kicsit szláv, egy kicsit dzsesszes és kimondottan európai. Ennyi az egész, nem is tudom, miért szokták Montanarót alkimistának nevezni.

*

Kolinda: Ráolvasás. Nagyot gondolt tavaly a Kolindát vezető Dabasi Péter: koncertezni és lemezeket jelentetni meg Magyarországon. A koncertekre még egy fél évig - amíg Várhelyi Lilla hazatelepül Németországból - várni kell, de az első lemez már itt van. (Egy másik is szóba került, egy válogatás a külföldön megjelentekből; a Hungaroton örömest adta volna hozzá a nevét, ha a zenekar kifizeti a jogdíj és a gyártás költségét.) Ez a Ráolvasás egy több mint húsz éve - igaz: megszakításokkal és változó tagsággal - működő legendás folkzenekar első hazai albuma, nyilván szomorkásan cseng ez a történet, de legalább ez van. És azt kell mondanom, Dabasi annyira kiforrott zeneszerző, hogy ebben a Ráolvasásban még sok-sok Kolinda-szám hallható, egyfelől. A szelídebbek, az intimebbek, a megnyugtatók közül valók. Másfelől mintha túlzottan is meghittre sikeredett volna a hangvétel: a "régi" hívek, meglehet, hiányolni fogják azt a fordulatosságot, véresebb lüktetést, amely ugyancsak a zenekar meghatározó jegyei közé tartozott.

*

Makám: Café Babel. Az 1984 óta működő zenekar harmadik albuma csupa Krulik-szerzemény. Mindazok a hívószavak - balkáni és ázsiai gyökerű szerkezetek, repetitív muzsika, egymásba fonódó népzenék -, amelyek korábban körülhatárolták a Makám zenéjét, érvényesek most is, ám aki feltétlenül ezeket a fákat akarja megmászni, szem elől veszítheti az erdőt. Pedig ez az erdő szokatlan kalandot ígér: hátborzongatóbbak a mélységei, magasabb a csúcsa és meztelenebb benne a hang. Azt gondolom, valami nagyon-nagyon komoly dolgon kellett átmennie Kruliknak, hogy ehhez a lemezhez érjen. És kiváló döntésnek bizonyult, hogy az avantgárd dzsessz élvonalából választott útitársakat: miközben Grencsó szaxofonjával, Fekete trombitájával, Baló dobjaival a Makám újraértelmezte magát, megkerülhetetlen nyomokat hagyott a hazai etnodzsessz térképén is.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.