Nyomkodni a gombokat (Roni Size)

  • Bogi + Badihali
  • 1997. szeptember 4.

Zene

Hogy az idei kölni nemzetközi popzenei vásárnak Roni Size volt az egyik ásza, az egy dolog. De mintha az egész Popkomm a drum ´n´ bass jegyében telt volna el.

A Roni Size által összehozott angliai Reprazent egyformán fedőneve egy DJ-teamnek és egy zenekarnak is. Ha a plakáton a teljes Reprazent szerepel, úgymint: R. S., DJ Krust, DJ Die, MC Dynamite, Suv, az énekesnő Onalle, két basszusgitáros és mostanában a Portishead dobosa, akkor fergeteges, élő drum ´n´ bass-koncertre számíthatunk. Ha viszont csak az első négy név van feltüntetve, akkor eltűnnek a szintik, a komputerek, a hangszerek, és csak a lemezjátszók meg a mikrofon maradnak.

A menetrend a következő: három DJ tizenöt-húsz percenként váltja egymást, egy MC pedig rádumálja, ráénekli a magáét. Roni Size alacsonyabb, hosszabb rastájú és fehér; DJ Krust magasabb, kisebbek a rastái és fekete. Ez az ellentét nem csak a külsejükben nyilvánul meg. Krust meséli: "Amikor először találkoztam Ronival, rögtön kiderült, hogy a beállítottsága egészen más, mint az enyém. Ahol én a jó oldalt kerestem, ő mindig a negatívot látta. Ma is olyanok vagyunk, mint a yin és a yang."

A harmadiknak "befogadott" DJ Die kölyökképű, rövid hajú, fehér suhanc egy gördeszkabajnok imidzsével. Egyébként tényleg az. Keverni még nem tud annyira, mint a "nevelőszülők", de felettébb jó ízléssel rendelkezik. Hogy ne boruljon az egyensúly, a rapper MC Dynamite szintén rövid hajú és persze fekete.

A körforgás egyik előnye, hogy mindig van szabad kéz sodorni. A szövegelő és az aktuális DJ ugye nem ér rá, az ő kezük állandóan foglalt, de a két cserejátékos a folyamatos bólogatás mellett még szabadon ténykedhet.

A lassító ellenére három órán keresztül nincs leállás. A programba egyszerűen nem fér be gyengébb szám, mindegyik DJ arra törekszik, hogy a legtöbbet hozza ki magából. Viszont nincs kötelező szinten tartott pörgetés. Belefér akár egy hatvan másodperces ambient-átvezetés utáni kétperces fokozatos felvezetés is.

A nemrégiben megjelent Reprazent-lemezről, a New Formsról a kritikusok azt mondják, a 21. század soulzenéje hallható rajta. A definíció azon alapul, hogy az ütemes drum ´n´ bass-számok mellett hallható pár meleg hangulatú jazzmelódia, szomorkás basszusfutam, lágy, női énekhang, egyfajta elektronikus melankólia.

De Kölnben ennek nyoma sincs. A szemünk előtt pergő képzeletbeli filmen szürke iparvárosok ködös kontúrjai rajzolódnak ki, miközben a mozizók eszeveszettül őrjöngnek a tánczajzenére. Olyan mérvű menekülés látható az arcokon, amihez képest a pogo szolid iskolabállá szelídült.

"Nekem semmi problémám nincs azzal, hogy kiszorultam a társadalomból. Boldoggá tesz, hogy bolond lehetek. Valójában mi vagyunk azok, akik a normákat felállítják" - mondja DJ Krust.

Olyan zenei felfedezőknek tartják magukat, akik éppen most kezdtek az új hangzás után kutatni. Pedig nem tegnap indultak. Size és Krust a bristoli hip-hop-színtér régi DJ-iskoláinak békés versenyein találkozott először. Számukra a hip-hop testesítette meg azt a vágyat, hogy közösen vegyenek részt valamiben, hogy tartozzanak valahová. S mivel a városban nem működtek klubok, progresszív rádióadók, underground magazinok, az egész színteret egy kis közösségnek kellett felépítenie. Az előfutárokat, mint például a legendás Wild Bunch-partikat a Massive Attackkal, azóta számos zenekar és DJ követte. Bristol mára az innovatív zene Seattle-jévé nőtte ki magát.

Size szerint az olyan kategóriákat, mint a darkstep, az intelligent drum ´n´ bass, a jump up és a többi, gyorsan el kell felejteni. Amikor az első sikerek születtek, ennek a zenének még nem volt neve.

"Ez az egész számunkra soha nem arról szól, hogy a zenét mint műfajt nézzük, hanem hogy milyen részletek vannak benne eldugva. Mi csak nyomkodjuk a gombokat, hallunk egy hangot, ami megtetszik, aztán dolgozunk rajta, például elállítjuk az equalizereket. És teszünk rá, ha az összes kontroll-lámpa pirosan világít."

Azt hiszem, Magyarországon sokan vagyunk drum ´n´ bass-kedvelők, akik az első löketet az öreg Tilos-gurutól, DJ Palotaitól kaptuk. Mesélik, hogy nemrégiben tőle szokatlanul kiborult állapotban szívta a cigit a munkahelyéül szolgáló lemezbolt előtt, mintegy sztrájkolva, amiért eladtak a fakjából két félretett bakelitet. Ne kelljen elárulni, kinek a maxijai felett sajnálkozott.

Bogi + Badihali

Reprazent feat, Roni Size, Köln, augusztus 15.

New Forms, Talkin´ Loud, 1997

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.