Nyomkodni a gombokat (Roni Size)

  • Bogi + Badihali
  • 1997. szeptember 4.

Zene

Hogy az idei kölni nemzetközi popzenei vásárnak Roni Size volt az egyik ásza, az egy dolog. De mintha az egész Popkomm a drum ´n´ bass jegyében telt volna el.

A Roni Size által összehozott angliai Reprazent egyformán fedőneve egy DJ-teamnek és egy zenekarnak is. Ha a plakáton a teljes Reprazent szerepel, úgymint: R. S., DJ Krust, DJ Die, MC Dynamite, Suv, az énekesnő Onalle, két basszusgitáros és mostanában a Portishead dobosa, akkor fergeteges, élő drum ´n´ bass-koncertre számíthatunk. Ha viszont csak az első négy név van feltüntetve, akkor eltűnnek a szintik, a komputerek, a hangszerek, és csak a lemezjátszók meg a mikrofon maradnak.

A menetrend a következő: három DJ tizenöt-húsz percenként váltja egymást, egy MC pedig rádumálja, ráénekli a magáét. Roni Size alacsonyabb, hosszabb rastájú és fehér; DJ Krust magasabb, kisebbek a rastái és fekete. Ez az ellentét nem csak a külsejükben nyilvánul meg. Krust meséli: "Amikor először találkoztam Ronival, rögtön kiderült, hogy a beállítottsága egészen más, mint az enyém. Ahol én a jó oldalt kerestem, ő mindig a negatívot látta. Ma is olyanok vagyunk, mint a yin és a yang."

A harmadiknak "befogadott" DJ Die kölyökképű, rövid hajú, fehér suhanc egy gördeszkabajnok imidzsével. Egyébként tényleg az. Keverni még nem tud annyira, mint a "nevelőszülők", de felettébb jó ízléssel rendelkezik. Hogy ne boruljon az egyensúly, a rapper MC Dynamite szintén rövid hajú és persze fekete.

A körforgás egyik előnye, hogy mindig van szabad kéz sodorni. A szövegelő és az aktuális DJ ugye nem ér rá, az ő kezük állandóan foglalt, de a két cserejátékos a folyamatos bólogatás mellett még szabadon ténykedhet.

A lassító ellenére három órán keresztül nincs leállás. A programba egyszerűen nem fér be gyengébb szám, mindegyik DJ arra törekszik, hogy a legtöbbet hozza ki magából. Viszont nincs kötelező szinten tartott pörgetés. Belefér akár egy hatvan másodperces ambient-átvezetés utáni kétperces fokozatos felvezetés is.

A nemrégiben megjelent Reprazent-lemezről, a New Formsról a kritikusok azt mondják, a 21. század soulzenéje hallható rajta. A definíció azon alapul, hogy az ütemes drum ´n´ bass-számok mellett hallható pár meleg hangulatú jazzmelódia, szomorkás basszusfutam, lágy, női énekhang, egyfajta elektronikus melankólia.

De Kölnben ennek nyoma sincs. A szemünk előtt pergő képzeletbeli filmen szürke iparvárosok ködös kontúrjai rajzolódnak ki, miközben a mozizók eszeveszettül őrjöngnek a tánczajzenére. Olyan mérvű menekülés látható az arcokon, amihez képest a pogo szolid iskolabállá szelídült.

"Nekem semmi problémám nincs azzal, hogy kiszorultam a társadalomból. Boldoggá tesz, hogy bolond lehetek. Valójában mi vagyunk azok, akik a normákat felállítják" - mondja DJ Krust.

Olyan zenei felfedezőknek tartják magukat, akik éppen most kezdtek az új hangzás után kutatni. Pedig nem tegnap indultak. Size és Krust a bristoli hip-hop-színtér régi DJ-iskoláinak békés versenyein találkozott először. Számukra a hip-hop testesítette meg azt a vágyat, hogy közösen vegyenek részt valamiben, hogy tartozzanak valahová. S mivel a városban nem működtek klubok, progresszív rádióadók, underground magazinok, az egész színteret egy kis közösségnek kellett felépítenie. Az előfutárokat, mint például a legendás Wild Bunch-partikat a Massive Attackkal, azóta számos zenekar és DJ követte. Bristol mára az innovatív zene Seattle-jévé nőtte ki magát.

Size szerint az olyan kategóriákat, mint a darkstep, az intelligent drum ´n´ bass, a jump up és a többi, gyorsan el kell felejteni. Amikor az első sikerek születtek, ennek a zenének még nem volt neve.

"Ez az egész számunkra soha nem arról szól, hogy a zenét mint műfajt nézzük, hanem hogy milyen részletek vannak benne eldugva. Mi csak nyomkodjuk a gombokat, hallunk egy hangot, ami megtetszik, aztán dolgozunk rajta, például elállítjuk az equalizereket. És teszünk rá, ha az összes kontroll-lámpa pirosan világít."

Azt hiszem, Magyarországon sokan vagyunk drum ´n´ bass-kedvelők, akik az első löketet az öreg Tilos-gurutól, DJ Palotaitól kaptuk. Mesélik, hogy nemrégiben tőle szokatlanul kiborult állapotban szívta a cigit a munkahelyéül szolgáló lemezbolt előtt, mintegy sztrájkolva, amiért eladtak a fakjából két félretett bakelitet. Ne kelljen elárulni, kinek a maxijai felett sajnálkozott.

Bogi + Badihali

Reprazent feat, Roni Size, Köln, augusztus 15.

New Forms, Talkin´ Loud, 1997

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.