mi a kotta?

Főördög és főszakács

  • mi a kotta
  • 2012. január 1.

Zene

"Tudom, hogy ön valóságos asszonyördög, ám én meg Belzebub vagyok, az ördögök feje!" A feljegyzések szerint ezekkel a szavakkal fakadt ki Händel az operatörténet egyik legelső primadonnája, a drága pénzen Londonba szerződtetett Francesca Cuzzoni ellen, amikor a roppant nehéz természetű s éppenséggel szépnek sem igen mondható énekesnő nyíltan megtagadta az engedelmességet. A nem csupán zeneszerzői és társulatvezetői tekintélyét, de pénzét is kockáztató Händel ezek után állítólag még azzal is megfenyegette a mélynövésű dívát, hogy kidobja az ablakon. Cuzzoni asszony végül megjuhászodott, méghozzá olyannyira, hogy sorozatban több Händel-operát is sikerre vitt Londonban, köztük címszereplőként azt a Rodelindát is, amely ezen a hétvégén a MET-ből érkezik majd a szokott HD-minőségben (Fesztivál Színház és Uránia, december 3., fél hét). Határozottan van abban valami mámorító, hogy Pestről is szorosan nyomon követhetjük a New York-i Metropolitan évadját, s pláne úgy, hogy mindeközben újra találkozhatunk idei és tavalyi vendégeinkkel: Rodelindaként a Cuzzoninál nagyságrendekkel szebb és kedvesebb Renée Fleminggel, valamint Andreas Scholl kontratenorral, aki - úgy is, mint "új Senesino" - az ősbemutatón a nagy kasztrált, Senesino által megformált trónja vesztett longobárd király szólamát énekli majd.

Jeles vendégek persze az elkövetkező napokban is megfordulnak majd nálunk, különösen a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Mikulás-napi koncertjén, ahol isYoav Talmi fog vezényelni és Cyprien Katsaris zongorázni (Nemzeti Hangversenyterem, december 6., fél nyolc). Az izraeli karmester ráadásul zeneszerzőként is bemutatkozik, hiszen a koncertet vonós hangszerekre, timpanira és harmonikára komponált dachaui Elégiája nyitja majd. Míg a kiváló Katsaris Mendelssohn 1831-es g-moll zongoraversenyével ül majd a pódiumra, hogy végül aztán Dvorák szlávos dallamokat és wagneri hatásokat egyaránt idéző VII. szimfóniája zárja a hangversenyt.

A francia zongorista még csodakamasz korában, legelső nyilvános fellépésén Liszt Magyar fantáziáját játszotta, s ez már át is segít minket a hét bicentenáriumi zongorás eseményeihez. Így csütörtökön Hauser Adrienne ad majd Faust-Margit-Mefisztó tematikájú koncertet (Márványterem, december 1., hat óra), szombaton pedig a virtuózt igénylő A-dúr zongoraverseny alkotja a Zenebeszéd című program témáját: Jandó Jenővel s az őt kísérő MR Szimfonikusokkal (Magyar Rádió 6-os Stúdió, december 3., három óra). Ez utóbbi koncert karmestere a rádiózenekar új vezetője, Vajda Gergely lesz, s ő irányítja majd két nappal később az UMZE értelemszerűen kortárs zenei estjét is (Fesztivál Színház, december 5., fél nyolc). Itt Eötvös Péter 1975-ben komponált, majd többször is átdolgozott műve, A szél szekvenciái, valamint a Klenyán Csabát szólószerephez juttató John Adams-szerzemény, a Gnarly Buttons között (ha tetszik: "közben") egy japán alkotás, Toru Takemitsu Entre-temps című kompozíciója is felhangzik. Az 1996-ban elhunyt Takemitsu egyébiránt ritka sokoldalú egyéniség lehetett, hiszen a zeneszerzés és a zeneesztétika művelése mellett detektívregényt is írt, s - mint olvassuk - gyakori szereplője volt a japán televíziós főzőműsoroknak.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.