Koncert

Furcsán félbe - A The Soft Moon Budapesten

  • - szszcs -
  • 2013. április 30.

Zene

A Soft Moon néven alkotó San Franciscó-i Luis Vasquez 2010-ben az utóbbi évek egyik legnagyszerűbb bemutatkozó lemezével rukkolt elő: cím nélküli albumán jócskán merített a nyolcvanas évek eleji brites posztpunkból, a tengerentúli szintipunkból és a kontinentális szintipopból egyaránt, ám a produkció összességében mégis eredetinek tűnt. A megszólalás egyszerre volt hagyományőrző és elsöprően friss, a fojtogató atmoszférát, a minimalista megközelítést és a frontember kriptaszagú suttogását pedig táncra ingerlő tempók és elegáns hangszerelési bravúrok ellenpontozták; még az sem okozott hiányérzetet, hogy a dalokat nem igazán lehetett megkülönböztetni egymástól. A tavaly megjelent folytatás, a Zeros alapján pedig talán egy komolyabb áttörés lehetősége is benne van a pakliban, bőven túlmutatva az épp javában zajló új gothforradalom keretein.


 

Ennek megfelelően a budapesti fellépés természetesen szubkultúrákon átívelő, komoly társadalmi esemény, szellős háromnegyed házzal (ami egyáltalán nem szégyellnivaló eredmény), veterán gótokkal, fiatal hipszterekkel, lelkesen táncikáló lányokkal és szemüveges, karba tett kézzel ácsorgó műértőkkel. A trióban fellépő zenekar műsora pedig úgy nagyjából a feléig teljesen rendben is van: az autentikusra effektezett basszusgitár monoton reszeléséből és a mechanikus kalapálásból összeálló ritmusszekció rendíthetetlenül sodor magával, a javarészt előre programozott szintetizátorok hipnotikusan örvénylenek, Vasquez háttérbe kevert enervált kiabálása leginkább távoli segélykiáltásnak hangzik, furcsán félbemaradtnak tűnő gitártémái pedig nyugtalanítóan lógnak a levegőben.

Aztán a frontember mintha elvesztené a fonalat, vagy legalábbis úgy fest, hogy még nem egészen találta ki magának hiteles színpadi karakterét. Funkciótlanul sikoltozik és nyavalyog, hosszasan és fölöslegesen szólózik előbb két bongón (!), majd a szintin, a számok között pedig néha sután viccelődik: egyszerűen zavaróvá válik a jelenléte. Ezen a ponton a néző hosszú percekre kibillen, megállapítja, hogy nahát, ezek a számok tényleg tök egyformák, és arra gondol, hogy talán ki kellene menni cigizni.

A38 hajó, április 7.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.