Kapcsolatok útvesztői - Suede: Bloodsports

Zene

Öt éve jelent meg utoljára lemez britpopzenekartól - azóta többen is feloszlottak, míg mások összeálltak, de nagylemezt egyelőre egyik sem mert bevállalni. Az egyetlen kivétel a Suede, melynek tagjaira már ráfért a siker, hiszen a 2003-as feloszlást követő időszak egyikük számára sem volt éppen fáklyásmenet. Simon Gilbert dobos lényegében emigrált Thaiföldre, Matt Osman basszista fuvarozóként helyezkedett el, Richard Oakes gitáros csinált egy senkit sem érdeklő, Artmagic nevű együttest, Neil Codling billentyűs pedig Natalie Imbruglia mellett vállalt munkát. Ahogy az várható volt, Brett Anderson frontember maradt meg leginkább a reflektorfényben: előbb egy rövid életű zenekart alapított a Suede első gitárosával, Bernard Butlerrel The Tears néven, utána viszont eléggé sótlan szólóalbumok készítésébe fogott. Nyilván érezte, hogy muszáj tennie valamit, úgyhogy szép lassan összetrombitálta a Suede utolsó felállását, mely először egy sikeres turnét bonyolított le, most pedig már van új albuma is.


 

Már a lemezcím és a borítón egymással birkózó páros is bizonyítja, hogy Andersont továbbra is a párkapcsolatok útvesztői foglalkoztatják, és mind az érzelmi, mind a szexuális oldal intenzíven izgatja. Androgün hangja semmit nem változott (továbbra is megkapjuk a védjegyévé vált, elcsuklós sikításokat), és szerencsére a zenészek is jó formát mutatnak. Azért a Barriers nyitánynak egy kicsit gyenge, főleg ami a dal vége felé hallható, a Suede-től szokatlan U2-szerű kórust illeti. A Snowblinddal viszont minden a helyére kerül - ez talán a lemez legjobb száma, igazi Coming Up flash, az meg úgyis minden rajongónak kellemes referenciapont. Nem is csoda, hogy Anderson is ahhoz a lemezhez, valamint a nagy drámai műhöz, a néha szinte progrockba torkolló Dog Man Starhoz hasonlított több új dalt. Igaza is van: a második Suede-album mindenképpen ott van a lassan induló, de aztán monumentális hömpölygésbe torkolló Alwaysben, és a The Power gitártémáját majdnem visszahozó For The Strangersben.

Majd' mindegyik dal görcsmentes és izgalmas, és most már talán Anderson is megérti, hogy neki a Suede-re van szüksége ahhoz, hogy jó dalokat írjon. Persze azért nem hibátlan comeback a Bloodsports, hiszen egyrészt nem jönne rosszul egy Can't Get Enough típusú rockos sláger, másrészt kicsit azért sok ballada sorakozik egymás mellett a lemez második felében; ettől függetlenül a nagy mentor, David Bowie-é mellett a Suede-é az idei év legkellemesebb visszatérése.

Warner/Neon Music, 2013


Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.