mi a kotta?

Passió és passzió

  • mi a kotta
  • 2013. április 29.

Zene

"Csak én ismerem a kulcsát ennek a rettentő menetnek" - ezt a mondatot emelte ki önmaga számára mottó gyanánt Arthur Rimbaud Színvázlatok (Les Illuminations) című művéből a megzenésítésre vállalkozó ifjú Benjamin Britten amerikai korszaka kellős közepén, 1939-ben. Ez a hazai koncerttermekben ritkán felhangzó kompozíció, amely szoprán vagy tenor szólista közreműködését igényli a kamarazenekar mellé-elé, ezúttal napjaink egyik legizgalmasabb és legüdébb operacsillaga, a koloratúrszoprán Patricia Petibon főszereplésével kerül elénk a Müncheni Kamarazenekarral közösen tartandó fesztiválkoncerten.

A barokktól az operettig és Berg Lulujáig oly sok stílben remeklő művész még Dido búcsúját fogja elénekelni, no nem búcsúzóul, hiszen a koncert programját egy vonósnégyes zárja majd - Verdi mestertől.

Egyebekben ezen a héten még mi is benne vagyunk a menetben, amely azonban nem is tűnik olyan rettentőnek, mint a Rimbaud által vizionált, elvégre koncertre járni szeretünk. Pláne, ha ilyen erős élmények kínálkoznak, mint az elkövetkező napokban! Merthogy a húsvét és a tavaszi fesztivál idén összetalálkozik egymással, s a keresztény ünnepkör e kitüntetett eseménye így több ponton is meghatározza az eseménysorozat programját. Ilyesformán a nagypénteket a Máté-passió, a másnapot pedig a János-passió uralja majd, egészen csodálatos előadókkal. A Máté-passió megszólaltatója a Collegium Vocale Gent lesz, élén az együttes alapítójával és a barokk zene előadásának atyamesterével, Philippe Herreweghe-gel (Nemzeti Hangversenyterem, március 29., fél nyolc). Másnap azután korunk alighanem legnagyobb evangélistája, Christoph Prégardien (képünkön) vezényli majd a János-passiót, amelyről Pilinszky János helytállóan állapította meg: "Örök és hipermodern egyszerre, vagy pontosabban: rá van a legnagyobb szükségünk." E koncert előadója egy dán kórus lesz, valamint a Lotaringia gazdag zenei örökségét ápoló régizenés formáció, a Le Concert Lorrain muzsikusai (Nemzeti Hangversenyterem, március 30., fél nyolc). S a profánok számára is megtapasztalható és átélhető zenei úrfelmutatás vasárnap is tovább folytatódik, változatlanul világnagysági részvétellel: Marc Minkowski és együttese, a Les Musiciens du Louvre Bach-kantátákat játszik majd, valamint egy befejezetlenségében tökéletes Mozart-művet, a c-moll misét (Nemzeti Hangversenyterem, március 31., fél nyolc).

A fentebb már említett Verdi-kvartett, az 1873-ban unaloműzés gyanánt megkomponált e-moll vonósnégyes, amelyről a zeneszerző szokott öngúnyos szerénységével nyilatkozott ("Nem tudom, hogy szép vagy csúnya-e ez a kvartett, de abban az egyben biztos vagyok, hogy kvartett."), újra megszólal majd e napokban. A fuvolista Massimo Mercellit vendégelő Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén fog felhangzani ez a mű, egyebek közt két filmkomponista-legenda, Nino Rota és Ennio Morricone szerzeményei mellett (Olasz Kultúrintézet, április 2., fél nyolc). S végezzük ezúttal az ajánlót egy pogány zenével, a Tavaszi áldozattal, amely a Concerto Budapest különleges, tánccal és látvánnyal dúsított hangversenyén vár reánk, német társművészekkel és Keller András vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, április 3., hét óra)!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.