mi a kotta?

Passió és passzió

  • mi a kotta
  • 2013. április 29.

Zene

"Csak én ismerem a kulcsát ennek a rettentő menetnek" - ezt a mondatot emelte ki önmaga számára mottó gyanánt Arthur Rimbaud Színvázlatok (Les Illuminations) című művéből a megzenésítésre vállalkozó ifjú Benjamin Britten amerikai korszaka kellős közepén, 1939-ben. Ez a hazai koncerttermekben ritkán felhangzó kompozíció, amely szoprán vagy tenor szólista közreműködését igényli a kamarazenekar mellé-elé, ezúttal napjaink egyik legizgalmasabb és legüdébb operacsillaga, a koloratúrszoprán Patricia Petibon főszereplésével kerül elénk a Müncheni Kamarazenekarral közösen tartandó fesztiválkoncerten.

A barokktól az operettig és Berg Lulujáig oly sok stílben remeklő művész még Dido búcsúját fogja elénekelni, no nem búcsúzóul, hiszen a koncert programját egy vonósnégyes zárja majd - Verdi mestertől.

Egyebekben ezen a héten még mi is benne vagyunk a menetben, amely azonban nem is tűnik olyan rettentőnek, mint a Rimbaud által vizionált, elvégre koncertre járni szeretünk. Pláne, ha ilyen erős élmények kínálkoznak, mint az elkövetkező napokban! Merthogy a húsvét és a tavaszi fesztivál idén összetalálkozik egymással, s a keresztény ünnepkör e kitüntetett eseménye így több ponton is meghatározza az eseménysorozat programját. Ilyesformán a nagypénteket a Máté-passió, a másnapot pedig a János-passió uralja majd, egészen csodálatos előadókkal. A Máté-passió megszólaltatója a Collegium Vocale Gent lesz, élén az együttes alapítójával és a barokk zene előadásának atyamesterével, Philippe Herreweghe-gel (Nemzeti Hangversenyterem, március 29., fél nyolc). Másnap azután korunk alighanem legnagyobb evangélistája, Christoph Prégardien (képünkön) vezényli majd a János-passiót, amelyről Pilinszky János helytállóan állapította meg: "Örök és hipermodern egyszerre, vagy pontosabban: rá van a legnagyobb szükségünk." E koncert előadója egy dán kórus lesz, valamint a Lotaringia gazdag zenei örökségét ápoló régizenés formáció, a Le Concert Lorrain muzsikusai (Nemzeti Hangversenyterem, március 30., fél nyolc). S a profánok számára is megtapasztalható és átélhető zenei úrfelmutatás vasárnap is tovább folytatódik, változatlanul világnagysági részvétellel: Marc Minkowski és együttese, a Les Musiciens du Louvre Bach-kantátákat játszik majd, valamint egy befejezetlenségében tökéletes Mozart-művet, a c-moll misét (Nemzeti Hangversenyterem, március 31., fél nyolc).

A fentebb már említett Verdi-kvartett, az 1873-ban unaloműzés gyanánt megkomponált e-moll vonósnégyes, amelyről a zeneszerző szokott öngúnyos szerénységével nyilatkozott ("Nem tudom, hogy szép vagy csúnya-e ez a kvartett, de abban az egyben biztos vagyok, hogy kvartett."), újra megszólal majd e napokban. A fuvolista Massimo Mercellit vendégelő Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén fog felhangzani ez a mű, egyebek közt két filmkomponista-legenda, Nino Rota és Ennio Morricone szerzeményei mellett (Olasz Kultúrintézet, április 2., fél nyolc). S végezzük ezúttal az ajánlót egy pogány zenével, a Tavaszi áldozattal, amely a Concerto Budapest különleges, tánccal és látvánnyal dúsított hangversenyén vár reánk, német társművészekkel és Keller András vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, április 3., hét óra)!

Figyelmébe ajánljuk

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.