mi a kotta?

Passió és passzió

  • mi a kotta
  • 2013. április 29.

Zene

"Csak én ismerem a kulcsát ennek a rettentő menetnek" - ezt a mondatot emelte ki önmaga számára mottó gyanánt Arthur Rimbaud Színvázlatok (Les Illuminations) című művéből a megzenésítésre vállalkozó ifjú Benjamin Britten amerikai korszaka kellős közepén, 1939-ben. Ez a hazai koncerttermekben ritkán felhangzó kompozíció, amely szoprán vagy tenor szólista közreműködését igényli a kamarazenekar mellé-elé, ezúttal napjaink egyik legizgalmasabb és legüdébb operacsillaga, a koloratúrszoprán Patricia Petibon főszereplésével kerül elénk a Müncheni Kamarazenekarral közösen tartandó fesztiválkoncerten.

A barokktól az operettig és Berg Lulujáig oly sok stílben remeklő művész még Dido búcsúját fogja elénekelni, no nem búcsúzóul, hiszen a koncert programját egy vonósnégyes zárja majd - Verdi mestertől.

Egyebekben ezen a héten még mi is benne vagyunk a menetben, amely azonban nem is tűnik olyan rettentőnek, mint a Rimbaud által vizionált, elvégre koncertre járni szeretünk. Pláne, ha ilyen erős élmények kínálkoznak, mint az elkövetkező napokban! Merthogy a húsvét és a tavaszi fesztivál idén összetalálkozik egymással, s a keresztény ünnepkör e kitüntetett eseménye így több ponton is meghatározza az eseménysorozat programját. Ilyesformán a nagypénteket a Máté-passió, a másnapot pedig a János-passió uralja majd, egészen csodálatos előadókkal. A Máté-passió megszólaltatója a Collegium Vocale Gent lesz, élén az együttes alapítójával és a barokk zene előadásának atyamesterével, Philippe Herreweghe-gel (Nemzeti Hangversenyterem, március 29., fél nyolc). Másnap azután korunk alighanem legnagyobb evangélistája, Christoph Prégardien (képünkön) vezényli majd a János-passiót, amelyről Pilinszky János helytállóan állapította meg: "Örök és hipermodern egyszerre, vagy pontosabban: rá van a legnagyobb szükségünk." E koncert előadója egy dán kórus lesz, valamint a Lotaringia gazdag zenei örökségét ápoló régizenés formáció, a Le Concert Lorrain muzsikusai (Nemzeti Hangversenyterem, március 30., fél nyolc). S a profánok számára is megtapasztalható és átélhető zenei úrfelmutatás vasárnap is tovább folytatódik, változatlanul világnagysági részvétellel: Marc Minkowski és együttese, a Les Musiciens du Louvre Bach-kantátákat játszik majd, valamint egy befejezetlenségében tökéletes Mozart-művet, a c-moll misét (Nemzeti Hangversenyterem, március 31., fél nyolc).

A fentebb már említett Verdi-kvartett, az 1873-ban unaloműzés gyanánt megkomponált e-moll vonósnégyes, amelyről a zeneszerző szokott öngúnyos szerénységével nyilatkozott ("Nem tudom, hogy szép vagy csúnya-e ez a kvartett, de abban az egyben biztos vagyok, hogy kvartett."), újra megszólal majd e napokban. A fuvolista Massimo Mercellit vendégelő Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén fog felhangzani ez a mű, egyebek közt két filmkomponista-legenda, Nino Rota és Ennio Morricone szerzeményei mellett (Olasz Kultúrintézet, április 2., fél nyolc). S végezzük ezúttal az ajánlót egy pogány zenével, a Tavaszi áldozattal, amely a Concerto Budapest különleges, tánccal és látvánnyal dúsított hangversenyén vár reánk, német társművészekkel és Keller András vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, április 3., hét óra)!

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.