mi a kotta?

Galileo, Figaro, magnifico

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/30. hétre

„Mozart muzsikája már az első előadás alkalmával általános tetszést aratott a hozzáértő hallgatók körében, leszámítva azokat, kiknek önszeretete és kevélysége nem engedi meg, hogy bármi jót elismerjenek, mi nem saját maguktól ered. A közönség azonban (…) az első napon még nem lehetett tisztában önnön érzéseivel. Ugyan nem egy »bravó« hallatszott a pártatlan műélvezőktől, de a felsőbb karzatokon tanyázó lármás fickók, kiket efféle alkalmakra bérelnek, teljes tüdőből igyekeztek elnyomni énekest s hallgatót egyaránt harsány kiáltásaikkal; s így az előadás végeztével megoszlottak a vélekedések a darabról. Igaz ugyan, hogy e legelső előadás nem tartozott a legjobbak közé, hiszen bonyolult kompozícióról van szó. Mostanra azonban aligha lehet mást mondani, minthogy aki még mindig kétségbe vonja Mozart művének érdemét, vagy az ármánykodók körébe tartozik, vagy pedig teljesen ízlés nélkül való. Oly szépség és gazdagság rejtezik e műben, mely csakis a veleszületett géniuszból fakadhat.” Így tudósított a Wiener Realzeitung egyik száma a Figaro házassága bemutatójáról 1786 júliusában. Az egyik első előadást Kazinczy Ferenc is hallotta. Ekkor vetette papírra azt a pár sort, amelyet azóta is sokszor idéznek tőle Mozarttal kapcsolatban.

Ritkábban használatos címváltozattal, de a jól ismert zenei kísérettel kerül színre a Figaro lakodalma az Operaház színpadán. A Sevillából ismerős agyafúrt borbély és tűzrőlpattant szerelme, Susanna ezúttal is kicselezi a szoknyavadász Almaviva grófot, s mire „az őrült nap” – ahogy Beaumarchais színdarabjának címe jelezte – véget ér, e vágyakkal és intrikákkal átszőtt, komikus és ironikus történet is jóra fordul. Galgóczi Judit rendezése „hagyományos, de mégsem poros” egy kritikus szerint, a főszerepeket pedig Pataki Bence, Rácz Rita és Sándor Csaba alakítják, míg a karmesteri pálcát Hamar Zsolt veszi kezébe (Operaház, július 24., 26., 29. és 31., 18 óra, további időpontok: opera.hu).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.