mi a kotta?

Galileo, Figaro, magnifico

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/30. hétre

„Mozart muzsikája már az első előadás alkalmával általános tetszést aratott a hozzáértő hallgatók körében, leszámítva azokat, kiknek önszeretete és kevélysége nem engedi meg, hogy bármi jót elismerjenek, mi nem saját maguktól ered. A közönség azonban (…) az első napon még nem lehetett tisztában önnön érzéseivel. Ugyan nem egy »bravó« hallatszott a pártatlan műélvezőktől, de a felsőbb karzatokon tanyázó lármás fickók, kiket efféle alkalmakra bérelnek, teljes tüdőből igyekeztek elnyomni énekest s hallgatót egyaránt harsány kiáltásaikkal; s így az előadás végeztével megoszlottak a vélekedések a darabról. Igaz ugyan, hogy e legelső előadás nem tartozott a legjobbak közé, hiszen bonyolult kompozícióról van szó. Mostanra azonban aligha lehet mást mondani, minthogy aki még mindig kétségbe vonja Mozart művének érdemét, vagy az ármánykodók körébe tartozik, vagy pedig teljesen ízlés nélkül való. Oly szépség és gazdagság rejtezik e műben, mely csakis a veleszületett géniuszból fakadhat.” Így tudósított a Wiener Realzeitung egyik száma a Figaro házassága bemutatójáról 1786 júliusában. Az egyik első előadást Kazinczy Ferenc is hallotta. Ekkor vetette papírra azt a pár sort, amelyet azóta is sokszor idéznek tőle Mozarttal kapcsolatban.

Ritkábban használatos címváltozattal, de a jól ismert zenei kísérettel kerül színre a Figaro lakodalma az Operaház színpadán. A Sevillából ismerős agyafúrt borbély és tűzrőlpattant szerelme, Susanna ezúttal is kicselezi a szoknyavadász Almaviva grófot, s mire „az őrült nap” – ahogy Beaumarchais színdarabjának címe jelezte – véget ér, e vágyakkal és intrikákkal átszőtt, komikus és ironikus történet is jóra fordul. Galgóczi Judit rendezése „hagyományos, de mégsem poros” egy kritikus szerint, a főszerepeket pedig Pataki Bence, Rácz Rita és Sándor Csaba alakítják, míg a karmesteri pálcát Hamar Zsolt veszi kezébe (Operaház, július 24., 26., 29. és 31., 18 óra, további időpontok: opera.hu).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.