Visszhang: lemez

Anna Lapwood: Firedove 

Visszhang

Persze láttunk már ilyet.

Egy muzsikus, aki Hans Zimmer, John Williams filmzenéivel és popdalok átdolgozásaival dobja fel a repertoárját, rajongókat gyűjt a közösségi médiában, miközben egyik oldalról a puristák bírálják, mások hírvivőként ünneplik, aki tömegeket vezet be a komolyzene világába. Az 1995-ös születésű orgonista, Anna Lapwood képes bebizonyítani, hogy a hangszerek királynője ugyan kiment a divatból, de a varázsát sosem veszítette el.

A művész harmadik, Firedove című szólólemeze kivételes ügyességgel összeállított program. Nem jelentene rögtön garanciát a sikerre, hogy a kaland A Notre Dame-i toronyőr című Disney-mese zenéjével kezdődik, menet közben egy Bob Dylan- és egy Robbie Williams-sláger is elhangzik, majd az Eredet bombasztikus akkordmenetei rengetik meg a felvétel helyszínét, a trondheimi katedrálist, a Nidarosdoment. Az orgonaművész azonban jó dramaturgiai érzékkel halad az egyre mélyebb és tartalmasabb kompozíciók felé, képes meglepni hallgatóját és megragadni a figyelmet. A Jess Gillam szaxofonszólójával felrezdülő Flight című darab nem kerülheti el, hogy a gyanús „easy-listening” kategóriájába essék, ám a program Maurice Duruflé kompromisszummentes muzsikájával zárul.

Lapwood népszerűségére felfigyeltek a szervezők is: a londoni Royal Albert Hallban, ahol 24 órán belül minden jegy elkelt, a ház hivatalos orgonistájának nevezték ki – ez a poszt korábban nem is létezett –, Cambridge-ben önálló kurzusokat tarthat, novemberben pedig a Müpában is fellép majd. Meg is érdemli: 1,3 millió TikTok-követő nem tévedhet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.