Kiállítás

Gaya Arutyunyan: Belső hangok

  • Tóth Béla István
  • 2017. április 2.

Zene

Gyere be a diszkóba! – kiáltotta újra és újra a mikrofonba boszorkányos hangon Gaya, a Tudósok zenekar 25 éves jubileumi koncertjén még 2011 tavaszán, ahol bátyjával, Karennel közösen írt saját dalaik mellett az ironikus Tudósok-számot is előadták, és az örmény-orosz testvérpár sötét hangulatú szintetizátor alapokra helyezett feldolgozása már-már az eredetinél is erősebbnek hatott. Olyan letaglózó élmény volt, hogy később igyekeztem szorosabb viszonyt kialakítani az Arutyunyan testvérek művészetével, bár ez csak részben sikerült, mivel másik zenekarukat, a főként örmény népzenére építő Deti Picassót akkoriban egyszerre tartottam elszálltnak és idegesítően poposnak – holott mai füllel hallgatva határozottan érdekes. Duójuk, a Wattican Punk Ballet azonban már akkoriban is jobban érdekelt. Most meg itt vannak ezek a képek.

Gaya ugyanis nem csupán rendkívül szuggesztív zenész, énekes, fotós, de saját világot teremtő festő is. Festményeinek jelentős részén 25×25 cm-es kivitelben sorakoznak fiktív hősök portréi, mint például Vilda, a norvég virágárus, vagy Elias, a lappföldi álmodozó, de bizonyos esetekben történelmi alakokat is bevon a játékba, gondolok itt elsősorban a Ferenc József korán kel című 2017-es darabra.

Gaya Arutyunyan festészetében domináns szerepet kap az önreflexió, az önarckép folyamatos újraalkotása. Képei valahol a festészet és a grafika keresztmetszetében helyezkednek el, mivelhogy előszeretettel ötvözi ezen képzőművészeti ágak eszköztárait, de ezek mellett némely munkáin a kollázstechnika bevonása is megfigyelhető. A tárlat képeit többnyire hagyományos festővászon helyett olcsó kartonlapokra, fapanelekre és ovális konyhai vágódeszkákra festette, melyeket papírra készített, régebbi ceruza- és tollrajzok egészítenek ki. A kiállítás anyaga ugyan nem egetrengető erejű, de kimondottan szerethető, és igazán őszintének hat.

A38 hajó, nyitva március 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.