Kiállítás

Gaya Arutyunyan: Belső hangok

  • Tóth Béla István
  • 2017. április 2.

Zene

Gyere be a diszkóba! – kiáltotta újra és újra a mikrofonba boszorkányos hangon Gaya, a Tudósok zenekar 25 éves jubileumi koncertjén még 2011 tavaszán, ahol bátyjával, Karennel közösen írt saját dalaik mellett az ironikus Tudósok-számot is előadták, és az örmény-orosz testvérpár sötét hangulatú szintetizátor alapokra helyezett feldolgozása már-már az eredetinél is erősebbnek hatott. Olyan letaglózó élmény volt, hogy később igyekeztem szorosabb viszonyt kialakítani az Arutyunyan testvérek művészetével, bár ez csak részben sikerült, mivel másik zenekarukat, a főként örmény népzenére építő Deti Picassót akkoriban egyszerre tartottam elszálltnak és idegesítően poposnak – holott mai füllel hallgatva határozottan érdekes. Duójuk, a Wattican Punk Ballet azonban már akkoriban is jobban érdekelt. Most meg itt vannak ezek a képek.

Gaya ugyanis nem csupán rendkívül szuggesztív zenész, énekes, fotós, de saját világot teremtő festő is. Festményeinek jelentős részén 25×25 cm-es kivitelben sorakoznak fiktív hősök portréi, mint például Vilda, a norvég virágárus, vagy Elias, a lappföldi álmodozó, de bizonyos esetekben történelmi alakokat is bevon a játékba, gondolok itt elsősorban a Ferenc József korán kel című 2017-es darabra.

Gaya Arutyunyan festészetében domináns szerepet kap az önreflexió, az önarckép folyamatos újraalkotása. Képei valahol a festészet és a grafika keresztmetszetében helyezkednek el, mivelhogy előszeretettel ötvözi ezen képzőművészeti ágak eszköztárait, de ezek mellett némely munkáin a kollázstechnika bevonása is megfigyelhető. A tárlat képeit többnyire hagyományos festővászon helyett olcsó kartonlapokra, fapanelekre és ovális konyhai vágódeszkákra festette, melyeket papírra készített, régebbi ceruza- és tollrajzok egészítenek ki. A kiállítás anyaga ugyan nem egetrengető erejű, de kimondottan szerethető, és igazán őszintének hat.

A38 hajó, nyitva március 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”