Koncert

Ibér tükrök

Jesús López-Cobos és a MÁV Szimfonikusok

  • Csengery Kristóf
  • 2017. április 2.

Zene

Ugyanazt látjuk, ha magunk nézünk tükörbe, mint ha valaki más tartja elénk a tükröt? Azt gondolnánk, igen.

A nemzetközi hírű spanyol karmester budapesti vendégszereplése után elgondolkozva mégis hajlamosak volnánk úgy érezni: a két helyzet nem egészen azonos, ennek nyomán pedig a tükörben megjelenő portré vonásai is különbözhetnek. A hetvenhét esztendős Jesús López-Cobos Spanyolország szülötte, nem csoda hát, ha „mesterségem címere” gesztussal csupa spanyolos hangvételű művet vezényelt az őt meghívó MÁV Szimfonikus Zenekar élén. Igen ám, de a négy kompozíció közül csak kettőt írt ténylegesen is spanyol szerző (De Falla, a 20. század legnagyobb spanyol komponistája), egy-egy másikat orosz romantikus (Rimszkij-Korszakov), illetve századfordulós francia (Ravel) alkotott. A koncert fő tanulsága az volt, hogy a „spanyolosság”, az „ibér karakter” a zenében mást jelent azoknak, akik nem spanyolok, és mást azoknak, akik igen. Az előbbiek számára ebben a helyzetben több az egzotikum, nagyobb a távolság és különlegesség varázsa és meghatározóbb az ínyenc érzékiség, míg az utóbbiak hajlamosak önnön spanyolságukat nyersebben és természetesebben, kevesebb „idegenforgalmi” attitűddel és több földközeli folklór­elemmel megélni és ábrázolni.

López-Cobos világfi, az volt már tanulóéveiben is, hiszen nemcsak a madridi egyetemen képezte magát (ott bölcsésztanulmányokat folytatott), hanem a kor két nagy karmester-pedagógusánál, az olasz Franco Ferraránál és az osztrák-magyar Hans Swarowskynál is. Pályája egyik legfényesebb korszaka volt, amikor a nyolcvanas években Európa egyik fontos operaházát, a berlini Deutsche Opert vezette, a budapesti koncertet megelőzően pedig éppen a Chicagói Szimfonikusok élén adott nagy sikerű koncerteket. Ereje és szuggesztivitása teljében lévő, érett és bölcs muzsikus. Utóbbi tulajdonságai elsősorban abban nyilvánulnak meg, hogy tudja, milyen sok tud lenni – sőt, alighanem a legtöbb – a kevés. Nem értelmezve és nem is ábrázolva vezényel, hanem minimalizált gesztusrendszerrel, visszafogottan. Viszont nagyon igényes, s ennek nyomán keze alatt a Csaba Péter kiváló munkájának köszönhetően hosszú ideje igen jó állapotban lévő zenekar a szokottnál is kedvezőbb formában játszott, egységes és tónusos vonóshangzással, igényesen megformált fúvósszólókkal. Utóbbiakból Ravel és Rimszkij-Korszakov cizellált hangszerelésű partitúráiban bőven akad.

Utóbbi Spanyol capricciójából remekül sikerült felszínre hozni a műben rejlő reprezentatív karaktert, temperamentumot és életörömöt, a partitúra pazar hangszerelésének számtalan színét és árnyalatát. Életteli tempóvételek követték egymást, újra és újra rácsodálkozhattunk a kiváló fúvós­szólókra: az oboa, a trombita, a kürt megmozdulásaira, no és persze a mű egyik fontos szereplőjére, a koncertmesterre, akinek szintén mutatós és egyéni szólókat komponált a szerző (Trejer István ült az első pultnál). Ravel azonos című műve nagyon más: itt a zenében megjelenő páratartalom és atmoszféra a döntő: a feszültség, a lefojtott hangulat, a spanyolos életérzés dekadens vetülete – és mindenekfelett az erotika. Erotikát persze De Fallánál is találunk, nem is keveset, az Éjszakák spanyol kertekben című rendhagyó zongoraverseny tételeiben. A huszonkét éves Juan Pérez Floristán ráérzett a mű által megkövetelt erőteljes ritmika és éles rajzolatú dallamosság ideáljára, játékát az éles fény-árnyék hatásokkal dolgozó mű plaszticitását érvényre juttató pergő billentés, áttekinthető faktúra és temperamentummal átlelkesített virtuozitás jellemezte. S ha arra a kérdésre akarunk választ adni, mit tett hozzá mindehhez De Falla híres balettje, A háromszögletű kalap két szvitje López-Cobos és a zenekar előadásában, elsősorban a sorjázó tánckarakterek által közvetített életörömöt, a folklorisztikus hangulatú életképek gazdag és színes kidolgozását kell említenünk.

Müpa, február 23.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.