Koncert

Gorillaz

Zene

Tavasszal nem a leghízelgőbben írtunk az idei Gorillaz-lemezről, a Humanzről, és a Várkert Bazárban rendezett showcase bulitól sem esett le az állunk. Emiatt nem is voltak nagy elvárásaink az Aréna-koncerttel szemben, de ahogy az lenni szokott, ilyenkor érik az embert a legkellemesebb meglepetések. A különbséget természetesen a szettlista jelentette: míg júniusban a koncert 21 dalából 14-et a Humanzről játszottak, most 21:6 volt az arány, vagyis ezúttal több idő jutott a klasszikusokra, mi több, az első kilenc (!) szám régi darab volt. Ahogy sejteni lehetett, az Aréna nem telt meg, viszont sok korábbi rossz tapasztalattal szemben nagyszerű volt a hangzás, a rajzfilmes betéteknek köszönhetően pedig ismét beigazolódott, hogy egy Gorillaz-buli a zeneivel majdnem azonos értékű vizuális flash.
A színpadon szinte ugyanazok a zenészek kísérték Damon Albarnt, mint a Várkertben; bizonyos vendégsztárokat itt is csak hangmintáról, vagy a kivetítőn keresztül kaptunk, de azért most is volt meglepetés. Az állandó „kollaborátornak” tekinthető De La Soul rapperei előbb a Superfast Jellyfisht, majd a csúcssláger Feel Good Inc.-et hadarták el hús-vér formájukban. A buli csak a közepe tájékán ült le egy kicsit (természetesen az új album dalai alatt), de aztán a Bruce Willis-es vetítéssel megspékelt Stylo mindent újra a helyére rakott. Malőr csak egy volt: a Clint Eastwood elején nem sikerült az élő zenét és Del The Funky Homosapien hangmintázott rappelését összeszinkronizálni, amire az utóbbi negyedszázad egyik legfontosabb popfigurájának tekinthető Albarn vigyorogva csak annyit mondott, hogy „we are humanZ”. Innentől már hibátlanul zajlott le a show, a katartikus Don’t Get Lost in Heaven / Demon Days fináléval – egyedül az új album egyetlen igazán jó számát, a We Got the Powert hiányoltam a végéről, de hát ez legyen a legnagyobb baj.

Papp László Budapest Sportaréna, november 13.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.