Lemez

L’Arpeggiata: Händel Goes Wild

  • - csk -
  • 2017. december 23.

Zene

Händel megvadul – sőt trendi stílusban: bevadul. Christina Pluhar régizene-együttesének lemeze a címlapon szemérmesen elhallgatja, miről is van szó tulajdonképpen. A doboz hátlapja már többet sejtet az „Improvisations on G. F. Händel” információval. Ennyiből azok, akik ismerik a L’Arpeggiata munkásságát, és tudják, hogy abban sokszor megjelenik a könnyűzenével való kacérkodás mozzanata, már szimatot kaphatnak. És a szimatuk nem csal: a lemez, amelyen tizennégy, többségében nagyon híres Händel-szám hallható (köztük olyan slágerek is, mint a Verdi prati, a Lascia ch’io pianga vagy az Ombra mai fu), kakukktojásként egy szem Vivaldival, többnyire nem vegytisztán Händel zenéjét tartalmazza, hanem valami mást, Händel ürügyén. Ne szépítsük, a „klasszikusok popritmusban” mintájára ez itt jazzesített Händel.

Lehet az ilyesmit szeretni, és lehet elutasítani. E sorok írója nem kedveli az effélét – ez már akkor is így volt, amikor a műveletet a régmúltban olyan pompás zenészek végezték el, mint Jacques Loussier vagy a Swingle Singers. Händeltől idegen ez a pancsolmány, zenéje semmit sem kap tőle, mint ahogyan annak idején Bach sem kapott a jazzesítőktől.

De ne legyünk vaskalaposak, értékeljünk mindent a maga paradigmáján belül. Szerencsétlen ötletnek tartom Händel jazze­sítését, mert úgy érzem, erőszakkal tukmál a barokk zenére valamit, amihez annak semmi köze. Ezt a véleményt azonban a tárgyilagosság jegyében zárójelbe teszem, elismerve, hogy a megvalósítás módja felsőfokú, sőt lenyűgözően profi. A két – Magyarországon is ismert – nagyszerű énekes, Nuria Rial és Valer Sabadus remekel, a hangszeresek pedig, akik egy különös, részben jazzes, részben klezmergyökerű, részben enyhén orientális szósszal öntik nyakon Händel zenéjét, olyan virtuózan és kreatívan játszanak, hogy a kivitelezés fölényét – sajnos – az is kénytelen elismerni, akinek maga az elképzelés egyáltalán nem tetszik.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.