Lemez

L’Arpeggiata: Händel Goes Wild

  • - csk -
  • 2017. december 23.

Zene

Händel megvadul – sőt trendi stílusban: bevadul. Christina Pluhar régizene-együttesének lemeze a címlapon szemérmesen elhallgatja, miről is van szó tulajdonképpen. A doboz hátlapja már többet sejtet az „Improvisations on G. F. Händel” információval. Ennyiből azok, akik ismerik a L’Arpeggiata munkásságát, és tudják, hogy abban sokszor megjelenik a könnyűzenével való kacérkodás mozzanata, már szimatot kaphatnak. És a szimatuk nem csal: a lemez, amelyen tizennégy, többségében nagyon híres Händel-szám hallható (köztük olyan slágerek is, mint a Verdi prati, a Lascia ch’io pianga vagy az Ombra mai fu), kakukktojásként egy szem Vivaldival, többnyire nem vegytisztán Händel zenéjét tartalmazza, hanem valami mást, Händel ürügyén. Ne szépítsük, a „klasszikusok popritmusban” mintájára ez itt jazzesített Händel.

Lehet az ilyesmit szeretni, és lehet elutasítani. E sorok írója nem kedveli az effélét – ez már akkor is így volt, amikor a műveletet a régmúltban olyan pompás zenészek végezték el, mint Jacques Loussier vagy a Swingle Singers. Händeltől idegen ez a pancsolmány, zenéje semmit sem kap tőle, mint ahogyan annak idején Bach sem kapott a jazzesítőktől.

De ne legyünk vaskalaposak, értékeljünk mindent a maga paradigmáján belül. Szerencsétlen ötletnek tartom Händel jazze­sítését, mert úgy érzem, erőszakkal tukmál a barokk zenére valamit, amihez annak semmi köze. Ezt a véleményt azonban a tárgyilagosság jegyében zárójelbe teszem, elismerve, hogy a megvalósítás módja felsőfokú, sőt lenyűgözően profi. A két – Magyarországon is ismert – nagyszerű énekes, Nuria Rial és Valer Sabadus remekel, a hangszeresek pedig, akik egy különös, részben jazzes, részben klezmergyökerű, részben enyhén orientális szósszal öntik nyakon Händel zenéjét, olyan virtuózan és kreatívan játszanak, hogy a kivitelezés fölényét – sajnos – az is kénytelen elismerni, akinek maga az elképzelés egyáltalán nem tetszik.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.