Lemez

L’Arpeggiata: Händel Goes Wild

  • - csk -
  • 2017. december 23.

Zene

Händel megvadul – sőt trendi stílusban: bevadul. Christina Pluhar régizene-együttesének lemeze a címlapon szemérmesen elhallgatja, miről is van szó tulajdonképpen. A doboz hátlapja már többet sejtet az „Improvisations on G. F. Händel” információval. Ennyiből azok, akik ismerik a L’Arpeggiata munkásságát, és tudják, hogy abban sokszor megjelenik a könnyűzenével való kacérkodás mozzanata, már szimatot kaphatnak. És a szimatuk nem csal: a lemez, amelyen tizennégy, többségében nagyon híres Händel-szám hallható (köztük olyan slágerek is, mint a Verdi prati, a Lascia ch’io pianga vagy az Ombra mai fu), kakukktojásként egy szem Vivaldival, többnyire nem vegytisztán Händel zenéjét tartalmazza, hanem valami mást, Händel ürügyén. Ne szépítsük, a „klasszikusok popritmusban” mintájára ez itt jazzesített Händel.

Lehet az ilyesmit szeretni, és lehet elutasítani. E sorok írója nem kedveli az effélét – ez már akkor is így volt, amikor a műveletet a régmúltban olyan pompás zenészek végezték el, mint Jacques Loussier vagy a Swingle Singers. Händeltől idegen ez a pancsolmány, zenéje semmit sem kap tőle, mint ahogyan annak idején Bach sem kapott a jazzesítőktől.

De ne legyünk vaskalaposak, értékeljünk mindent a maga paradigmáján belül. Szerencsétlen ötletnek tartom Händel jazze­sítését, mert úgy érzem, erőszakkal tukmál a barokk zenére valamit, amihez annak semmi köze. Ezt a véleményt azonban a tárgyilagosság jegyében zárójelbe teszem, elismerve, hogy a megvalósítás módja felsőfokú, sőt lenyűgözően profi. A két – Magyarországon is ismert – nagyszerű énekes, Nuria Rial és Valer Sabadus remekel, a hangszeresek pedig, akik egy különös, részben jazzes, részben klezmergyökerű, részben enyhén orientális szósszal öntik nyakon Händel zenéjét, olyan virtuózan és kreatívan játszanak, hogy a kivitelezés fölényét – sajnos – az is kénytelen elismerni, akinek maga az elképzelés egyáltalán nem tetszik.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.