Grandiózus fehérnép – Florence + The Machine a Szigeten

Zene

Amíg hétfőn Robbie Williams, vagyis egy szebb napokat látott szupersztár volt a Sziget főfellépője, addig a nulladik napra sikerült megnyerni napjaink legnépszerűbb brit énekesnőjét.

Körülbelül két hónappal ezelőtt azt írtuk a How Big How Blue How Beautiful című új Florence + The Machine-albumról, hogy Florence Welch (és zenekara) már igazán megérdemelné a headlinerpozíciót Glastonburyben, erre egy-két nappal a lapzártánk után össze is jött neki. Ehhez persze kellett az is, hogy Dave Grohl lábtörése miatt kiessen a Foo Fighters, de a Glasto főszervezője, Michael Eavis nem is nézett új opciók után, hanem előretolta Flót főfellépőnek – és senki nem szólt egy rossz szót sem, elvégre mégiscsak a jelenleg legnépszerűbb brit énekesnőről van szó.

false

 

Fotó: MTI

Akinek a szigetes koncertje németes pontossággal éppen 21.30-kor kezdődik. A színpadon ott áll/ül vagy tucatnyi zenész, köztük jó pár vokalista, és még egy hárfás is. Flo teljes fehér szettben lép színre, mint aki white partyra jött V. László diszkóbirodalmába, és a mögöttünk álló két csávó abban kezd hangosan reménykedni, hogy majd intim testrészek is látszani fognak. Valamelyest valóra is válik az álmuk, mert az énekesnő viszonylag hamar ledobja a zakót, ami alá csak egy teljesen átlátszó inget, valamint egy melltartót vett. Nagyon meleg van, ráadásul Flo végigpörgi/izzadja a bulit, a melltartó átázik, úgyhogy a két fiatalember örülhet – na de azok is, akik a zene miatt jöttek el.

A hangzás mondjuk sokszor nem az igazi, de a mezítlábas Florence bizonyítja, hogy szupersztárrá emelkedését nem (csak) holmi menedzsereknek, hanem elsősorban önmagának köszönheti. Nincs olyan pont, ahol gyengén teljesítene, és nem nagyon nehéz elképzelni, hogy milyen bizonyítvánnyal zárna a képzeletbeli popdíva-képzőben. Hangkieresztés és oktávszám: jeles. Óriásszínpad uralása: jeles. Nagy ívű dallamok alkotása: jeles. Tánckultúra és balett: jeles. Kate Bush-karriertörténet és mozgáselemzés: jeles.

false

 

Fotó: MTI

Ezen a koncerten minden a bombasztikumról szól, és ma már nehéz elképzelni, hogy a Florence + The Machine 6 éve még a pár száz fős kapacitású bécsi Flexben lépett fel. A zenekar a What The Water Gave Me-vel nyitja a bulit, ami egy icipicit kevésbé erőteljes kezdés, de aztán a Ship To Wreckben már minden a helyére kerül. Jön az enyhén disneys Shake It Out, és nem sokkal később azt a Sweet Nothingot is megkapjuk, amit az énekesnő Calvin Harrisszel készített. Flo végigrohanja a koncertet, lefut a biztonsági árokba, a korlátról állva énekel, és folyamatosan a szeretetéről biztosítja a rajongóit. A csúcspont aztán a koncert háromnegyedénél jön el, a What Kind Of Man előadásakor, aminél feljebb valószínűleg nem lehet jutni grandiózusság terén.

Utána nehéz eldönteni, hogy leül-e egy kicsit a buli, vagy talán csak túl sok már, amit kapunk. A vége felé az egyszer csak a színpadra keveredő rajongók olyan hatást keltenek, mintha egy Thirty Seconds To Mars-szeánszon lennénk, a záró Dog Days Are Overt követően pedig még egy gyors sprint az A38 sátorhoz, ahol sikerül elcsípni a Future Islands koncertjének végét: a szintén intenzív mozgású (és a Morrissey-vizsgákat csillagos ötösre teljesítő) Samuel Herring és zenekara valahogy sokkal őszintébbnek tűnik, pedig az epikus hangzásért ők se mennek a szomszédba.

Sziget, Nagyszínpad, 2015. augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.