Grandiózus fehérnép – Florence + The Machine a Szigeten

Zene

Amíg hétfőn Robbie Williams, vagyis egy szebb napokat látott szupersztár volt a Sziget főfellépője, addig a nulladik napra sikerült megnyerni napjaink legnépszerűbb brit énekesnőjét.

Körülbelül két hónappal ezelőtt azt írtuk a How Big How Blue How Beautiful című új Florence + The Machine-albumról, hogy Florence Welch (és zenekara) már igazán megérdemelné a headlinerpozíciót Glastonburyben, erre egy-két nappal a lapzártánk után össze is jött neki. Ehhez persze kellett az is, hogy Dave Grohl lábtörése miatt kiessen a Foo Fighters, de a Glasto főszervezője, Michael Eavis nem is nézett új opciók után, hanem előretolta Flót főfellépőnek – és senki nem szólt egy rossz szót sem, elvégre mégiscsak a jelenleg legnépszerűbb brit énekesnőről van szó.

false

 

Fotó: MTI

Akinek a szigetes koncertje németes pontossággal éppen 21.30-kor kezdődik. A színpadon ott áll/ül vagy tucatnyi zenész, köztük jó pár vokalista, és még egy hárfás is. Flo teljes fehér szettben lép színre, mint aki white partyra jött V. László diszkóbirodalmába, és a mögöttünk álló két csávó abban kezd hangosan reménykedni, hogy majd intim testrészek is látszani fognak. Valamelyest valóra is válik az álmuk, mert az énekesnő viszonylag hamar ledobja a zakót, ami alá csak egy teljesen átlátszó inget, valamint egy melltartót vett. Nagyon meleg van, ráadásul Flo végigpörgi/izzadja a bulit, a melltartó átázik, úgyhogy a két fiatalember örülhet – na de azok is, akik a zene miatt jöttek el.

A hangzás mondjuk sokszor nem az igazi, de a mezítlábas Florence bizonyítja, hogy szupersztárrá emelkedését nem (csak) holmi menedzsereknek, hanem elsősorban önmagának köszönheti. Nincs olyan pont, ahol gyengén teljesítene, és nem nagyon nehéz elképzelni, hogy milyen bizonyítvánnyal zárna a képzeletbeli popdíva-képzőben. Hangkieresztés és oktávszám: jeles. Óriásszínpad uralása: jeles. Nagy ívű dallamok alkotása: jeles. Tánckultúra és balett: jeles. Kate Bush-karriertörténet és mozgáselemzés: jeles.

false

 

Fotó: MTI

Ezen a koncerten minden a bombasztikumról szól, és ma már nehéz elképzelni, hogy a Florence + The Machine 6 éve még a pár száz fős kapacitású bécsi Flexben lépett fel. A zenekar a What The Water Gave Me-vel nyitja a bulit, ami egy icipicit kevésbé erőteljes kezdés, de aztán a Ship To Wreckben már minden a helyére kerül. Jön az enyhén disneys Shake It Out, és nem sokkal később azt a Sweet Nothingot is megkapjuk, amit az énekesnő Calvin Harrisszel készített. Flo végigrohanja a koncertet, lefut a biztonsági árokba, a korlátról állva énekel, és folyamatosan a szeretetéről biztosítja a rajongóit. A csúcspont aztán a koncert háromnegyedénél jön el, a What Kind Of Man előadásakor, aminél feljebb valószínűleg nem lehet jutni grandiózusság terén.

Utána nehéz eldönteni, hogy leül-e egy kicsit a buli, vagy talán csak túl sok már, amit kapunk. A vége felé az egyszer csak a színpadra keveredő rajongók olyan hatást keltenek, mintha egy Thirty Seconds To Mars-szeánszon lennénk, a záró Dog Days Are Overt követően pedig még egy gyors sprint az A38 sátorhoz, ahol sikerül elcsípni a Future Islands koncertjének végét: a szintén intenzív mozgású (és a Morrissey-vizsgákat csillagos ötösre teljesítő) Samuel Herring és zenekara valahogy sokkal őszintébbnek tűnik, pedig az epikus hangzásért ők se mennek a szomszédba.

Sziget, Nagyszínpad, 2015. augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.