mi a kotta?

Ütemre komponál

  • mi a kotta
  • 2015. augusztus 9.

Zene

„Amikor a függöny felgördül, a következő szereplők vannak a színen: karamell-cukorkák, marcipán, mézeskalács, nugát, drazsék, árpacukor, mentapasztillák, kandiscukor, pörkölt mandula, fekete szemű mazsolák… Andante quasi allegretto, 16 ütem, átvezetés a harmadik szcénához.” Ilyen aprólékosan, s egyszersmind a cukorbaj veszélyét fölidéző módon fogalmazta meg hajdanán a nagy cári balettmester (vagy mesteri balettcár), Marius Petipa, mit is lásson és halljon majdan A diótörő közönsége. Csajkovszkij itt csupán a megrendelés végrehajtója volt, s miközben bevallottan émelygett az egész cukorkabirodalomtól meg a rózsaolaj folyótól, azért fegyelmezetten és persze zseniálisan elégítette ki Petipa igényeit, amelyek végig ütemszámra lebontva határozták meg a komponista munkáját. A nyitójelenetben például ekképpen: „Karácsony éjszakáján egy nagy fenyőfát állítanak fel a szalonban – lágy, lassú zene, 64 ütem. A fenyőn kigyúlnak a fények – pattogó zene, 8 ütem. Vendégek érkeznek, és gyermekek sietnek utánuk – tüzes, vidám zene, 24 ütem, ámultan csodálkoznak – tremolo.”

A karácsonyi-téli slágerdarab zenéjének szvitbe rendezett, legnépszerűbb részletei ezúttal nyár esti koncertprogramot nyitnak majd meg: a városligeti Vajdahunyad vára udvarán, a MÁV Szimfonikus Zenekar hagyományos kitelepülésén (július 9., fél kilenc, esőnap: július 10.). A Kollár Imre által vezényelendő Csajkovszkij-est szólistája Jandó Jenő lesz, aki mi mást, mint a b-moll zongoraverseny magánszólamát játssza majd az agrárius nagyúr, Újpest jótevője, gróf Károlyi Sándor szobrának előterében. S A dió­törő részletei meg a zongoraverseny mellé még az 5. szimfóniát is megkapjuk majd!

Ugyanezen az estén mindazonáltal méltán választhatjuk akár Georg Friedrich Händel szerzeményeit, a Concerto Budapest együttesét, no meg a lapunknak éppen a múlt héten oly érdekes interjút adó Vashegyi György karmesteri szereplését is – a Pesti Vármegyeháza díszudvarán (július 9., nyolc óra). Itt a Vízizenével, pontosabban a három szvit közül a legelsővel indul majd az este, amelynek melódiái 1717-ben olyannyira föllelkesítették a Temzén hajókázó György királyt, sorszám szerint az elsőt e néven. Lesz még két concerto grosso az allonge-parókás mester (képünk most e jellegzetes ismertetőjegye nélkül mutatja őt) 1739-es sorozatából, valamint részletek az 1750-es Theodorából, azaz a Händel szívének tán legkedvesebb oratóriumból. A mű címszereplője egy mártír leány, aki Diocletianus császár keresztényüldözéseinek esett áldozatul 304-ben, s aki nemcsak a kínhalált, de előtte a bordélyba kerülés megaláztatását is vállalta hitéért. A szentté avatott Theodora és mártírtársa, Didymus történetét elbeszélő Händel-oratóriumot ekképp méltatta maga Vashegyi György: „A Theodora Händel talán legnagyobb drámai súlyú kompozíciója: a barokk kor olyan opus magnuma, mely Purcell, Bach és Rameau legjelentősebb műveinek is egyenrangú társa…” A felhangzó részletekben ezúttal Nyakas Orsolya és a kontratenor Bárány Péter bizonyítja majd Vashegyi igazát.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.