mi a kotta?

Ütemre komponál

  • mi a kotta
  • 2015. augusztus 9.

Zene

„Amikor a függöny felgördül, a következő szereplők vannak a színen: karamell-cukorkák, marcipán, mézeskalács, nugát, drazsék, árpacukor, mentapasztillák, kandiscukor, pörkölt mandula, fekete szemű mazsolák… Andante quasi allegretto, 16 ütem, átvezetés a harmadik szcénához.” Ilyen aprólékosan, s egyszersmind a cukorbaj veszélyét fölidéző módon fogalmazta meg hajdanán a nagy cári balettmester (vagy mesteri balettcár), Marius Petipa, mit is lásson és halljon majdan A diótörő közönsége. Csajkovszkij itt csupán a megrendelés végrehajtója volt, s miközben bevallottan émelygett az egész cukorkabirodalomtól meg a rózsaolaj folyótól, azért fegyelmezetten és persze zseniálisan elégítette ki Petipa igényeit, amelyek végig ütemszámra lebontva határozták meg a komponista munkáját. A nyitójelenetben például ekképpen: „Karácsony éjszakáján egy nagy fenyőfát állítanak fel a szalonban – lágy, lassú zene, 64 ütem. A fenyőn kigyúlnak a fények – pattogó zene, 8 ütem. Vendégek érkeznek, és gyermekek sietnek utánuk – tüzes, vidám zene, 24 ütem, ámultan csodálkoznak – tremolo.”

A karácsonyi-téli slágerdarab zenéjének szvitbe rendezett, legnépszerűbb részletei ezúttal nyár esti koncertprogramot nyitnak majd meg: a városligeti Vajdahunyad vára udvarán, a MÁV Szimfonikus Zenekar hagyományos kitelepülésén (július 9., fél kilenc, esőnap: július 10.). A Kollár Imre által vezényelendő Csajkovszkij-est szólistája Jandó Jenő lesz, aki mi mást, mint a b-moll zongoraverseny magánszólamát játssza majd az agrárius nagyúr, Újpest jótevője, gróf Károlyi Sándor szobrának előterében. S A dió­törő részletei meg a zongoraverseny mellé még az 5. szimfóniát is megkapjuk majd!

Ugyanezen az estén mindazonáltal méltán választhatjuk akár Georg Friedrich Händel szerzeményeit, a Concerto Budapest együttesét, no meg a lapunknak éppen a múlt héten oly érdekes interjút adó Vashegyi György karmesteri szereplését is – a Pesti Vármegyeháza díszudvarán (július 9., nyolc óra). Itt a Vízizenével, pontosabban a három szvit közül a legelsővel indul majd az este, amelynek melódiái 1717-ben olyannyira föllelkesítették a Temzén hajókázó György királyt, sorszám szerint az elsőt e néven. Lesz még két concerto grosso az allonge-parókás mester (képünk most e jellegzetes ismertetőjegye nélkül mutatja őt) 1739-es sorozatából, valamint részletek az 1750-es Theodorából, azaz a Händel szívének tán legkedvesebb oratóriumból. A mű címszereplője egy mártír leány, aki Diocletianus császár keresztényüldözéseinek esett áldozatul 304-ben, s aki nemcsak a kínhalált, de előtte a bordélyba kerülés megaláztatását is vállalta hitéért. A szentté avatott Theodora és mártírtársa, Didymus történetét elbeszélő Händel-oratóriumot ekképp méltatta maga Vashegyi György: „A Theodora Händel talán legnagyobb drámai súlyú kompozíciója: a barokk kor olyan opus magnuma, mely Purcell, Bach és Rameau legjelentősebb műveinek is egyenrangú társa…” A felhangzó részletekben ezúttal Nyakas Orsolya és a kontratenor Bárány Péter bizonyítja majd Vashegyi igazát.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.