Ha van - Andy Garcia: El Tropico (film)

  • - kg -
  • 2006. december 21.

Zene

A filmgyárközeli mondás szerint egy filmre kívánkozó történettel mindenki rendelkezik. A filmkészítés azonban távolról sem az a demokratikus műfaj, ahol mindenki elmondhatja, mi nyomja a szívét, bár sokan azért így is próbálkoznak.

Még Andy Garciának is évtizedekbe tellett, míg kibeszélhette szülőföldje históriáját, pedig neki a Keresztapa is megvolt, ami akkor is nagy szó, ha a későn kezdőknek már csak a sercli jutott a sorozatból. Az El Tropico (leánykori nevén Lost City) szívügyfilm és Kuba-mozi, s mint ilyen, kétszeresen is hátrányos helyzetből indul. Garcia nem először viszi filmre Kuba-mániáját, ám elsőként állnak rendelkezésére az eposzkészítés pénzügyi eszközei. Che-szakállt és Fidel-barkót ragasztani kis költségvetés mellett is lehetséges, egy éjszakai lokál felépítéséhez azonban már bankhitel vagy komoly kapcsolatrendszer kell. Utóbbiból Garcia sem szűkölködött, ennyi világsztárt ugyanis még Sidney Pollacknak sem sikerült összeszednie, pedig ő egyenesen a Casablancát akarta újraforgatni Havannában. Garcia sem akar kevesebbet, bár, hogy valójában mit is, azon kívül persze, hogy minden lehetséges szögből ránk villantsa férfias mosolyát, nem teljesen világos. Erős a gyanúnk, hogy az apolitikus bártulajdonos története addig-addig érlelődött a fejében, míg maga is elhitte, hogy e remekművet vétek lenne nem megosztani a világgal. Erről szerencséjére Dustin Hoffmant és Bill Murrayt is sikerült meggyőznie, akik egy jó barátért egy igazán rossz filmet is elvisznek a hátukon.

A Paradigma Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.