Ha van - Andy Garcia: El Tropico (film)

  • - kg -
  • 2006. december 21.

Zene

A filmgyárközeli mondás szerint egy filmre kívánkozó történettel mindenki rendelkezik. A filmkészítés azonban távolról sem az a demokratikus műfaj, ahol mindenki elmondhatja, mi nyomja a szívét, bár sokan azért így is próbálkoznak.

Még Andy Garciának is évtizedekbe tellett, míg kibeszélhette szülőföldje históriáját, pedig neki a Keresztapa is megvolt, ami akkor is nagy szó, ha a későn kezdőknek már csak a sercli jutott a sorozatból. Az El Tropico (leánykori nevén Lost City) szívügyfilm és Kuba-mozi, s mint ilyen, kétszeresen is hátrányos helyzetből indul. Garcia nem először viszi filmre Kuba-mániáját, ám elsőként állnak rendelkezésére az eposzkészítés pénzügyi eszközei. Che-szakállt és Fidel-barkót ragasztani kis költségvetés mellett is lehetséges, egy éjszakai lokál felépítéséhez azonban már bankhitel vagy komoly kapcsolatrendszer kell. Utóbbiból Garcia sem szűkölködött, ennyi világsztárt ugyanis még Sidney Pollacknak sem sikerült összeszednie, pedig ő egyenesen a Casablancát akarta újraforgatni Havannában. Garcia sem akar kevesebbet, bár, hogy valójában mit is, azon kívül persze, hogy minden lehetséges szögből ránk villantsa férfias mosolyát, nem teljesen világos. Erős a gyanúnk, hogy az apolitikus bártulajdonos története addig-addig érlelődött a fejében, míg maga is elhitte, hogy e remekművet vétek lenne nem megosztani a világgal. Erről szerencséjére Dustin Hoffmant és Bill Murrayt is sikerült meggyőznie, akik egy jó barátért egy igazán rossz filmet is elvisznek a hátukon.

A Paradigma Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.