Lemez

Hó Márton: Tegnap majdnem eltalált egy meteor

  • - minek -
  • 2020. október 3.

Zene

Lassan már külön kategóriát képviselnek az immár második fázisánál tartó járvány idején született albumok, s kétségtelenül ebbe a sorba illeszkedik a remek énekes, dalszerző idén márciustól augusztusig, az amúgy rég meghaladott lo-fi/hálószobapop hagyománynak megfelelően egy zuglói lakásban felvett lemeze. Mondhatnánk azt is, hogy a dalok is a kényszerű izoláció tapasztalatai nyomán születtek, de e számok fele a járvány kitörése előtt íródott. Ennek dacára az egész album kissé melankolikus hangulatban készült, egyfajta hommage, egyben búcsú a 2020 márciusával talán véglegesen mögöttünk hagyott világtól. A lemez hangzását sok tekintetben meghatározták a producer, hangmérnök, szerzőtárs Tövisházi Ambrus (Amorf Ördögök, Erik Sumo Band stb.) hangszerelési leleményei és kivételes muzikalitása, de a dalok zömmel gitárpengetős hangulata és a szövegek finom szürreáliája Hó Márton tehetségét dicséri.

Persze a Hó–Tövisházi-duó nemcsak a zenéket rakta össze teljes együttműködésben, de mint először a Robot vagyok trágár refrénje (majd utána további dalok sora) tanúsítja, a két zenész vokálja is harmonikusan fonódik össze. „Aggódom a világ iránt, de a világ nem aggódik értem” – énekli Hó Márton a kiábrándult Ezeken a napokonban, de azután az Addig maradok dühös „punkulása” vagy a Mennyi kétely funkos lüktetése inkább a keserű irónia felé löki a lemez hangulatát. Amit már csak a két zenekészítő közötti kémia miatt is jó meghallgatni, és közben készülni az idén túl korán érkező kényszerű bezártságra.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.