Lemez

Hó Márton: Tegnap majdnem eltalált egy meteor

  • - minek -
  • 2020. október 3.

Zene

Lassan már külön kategóriát képviselnek az immár második fázisánál tartó járvány idején született albumok, s kétségtelenül ebbe a sorba illeszkedik a remek énekes, dalszerző idén márciustól augusztusig, az amúgy rég meghaladott lo-fi/hálószobapop hagyománynak megfelelően egy zuglói lakásban felvett lemeze. Mondhatnánk azt is, hogy a dalok is a kényszerű izoláció tapasztalatai nyomán születtek, de e számok fele a járvány kitörése előtt íródott. Ennek dacára az egész album kissé melankolikus hangulatban készült, egyfajta hommage, egyben búcsú a 2020 márciusával talán véglegesen mögöttünk hagyott világtól. A lemez hangzását sok tekintetben meghatározták a producer, hangmérnök, szerzőtárs Tövisházi Ambrus (Amorf Ördögök, Erik Sumo Band stb.) hangszerelési leleményei és kivételes muzikalitása, de a dalok zömmel gitárpengetős hangulata és a szövegek finom szürreáliája Hó Márton tehetségét dicséri.

Persze a Hó–Tövisházi-duó nemcsak a zenéket rakta össze teljes együttműködésben, de mint először a Robot vagyok trágár refrénje (majd utána további dalok sora) tanúsítja, a két zenész vokálja is harmonikusan fonódik össze. „Aggódom a világ iránt, de a világ nem aggódik értem” – énekli Hó Márton a kiábrándult Ezeken a napokonban, de azután az Addig maradok dühös „punkulása” vagy a Mennyi kétely funkos lüktetése inkább a keserű irónia felé löki a lemez hangulatát. Amit már csak a két zenekészítő közötti kémia miatt is jó meghallgatni, és közben készülni az idén túl korán érkező kényszerű bezártságra.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.