Hófehér paripán - Goldfrapp: Supernature (lemez)

  • - minek -
  • 2005. december 1.

Zene

Alison Goldfrappot úgy ismerhettük meg réges-régen, mint neves elektronikus zenei előadók szinte éteri hangú háttérvokalistáját ...

Alison Goldfrappot úgy ismerhettük meg réges-régen, mint neves elektronikus zenei előadók szinte éteri hangú háttérvokalistáját (Or-bital: Sad But True, Are We Here; Tricky: Pumpkin; Spacer: Contrazoom), aztán rátalált a stúdiómágus Will Gregoryra - s kollaborációjuk nyomán eddig három album született. Az első, a Felt Mountain című nagylemez még a kilencvenes évek sajátosan archív vokális triphopja jegyében fogant, a 2003-as Black Cherry sötét elektropop/electroclash hangzása és a megannyi kvázisláger tette őt sztárrá, aki dalaiban és a színpadon legalább olyan erővel képes eljátszani a hideg, csábító démont, mint az érzéki dívát. (A dalok közül külön kiemelendő a taposós diszkó hangulatú Strict Machine - ennek a korszaknak kiváló dokumentuma a Goldfrapp - Wonderful Electric Live In London című dupla (!) DVD, két koncerttel és két dokumentumfilmmel.)

Az idei Supernature viszont mindent visz: Will Gregoryval perfekt dalok sorát komponálták és rögzítették lemezre. Az alkotópáros jó érzékkel ereszti egymásnak a het-venes évek elejének glam-popját, a késői hetvenesek diszkóját, a nyolcvanas évek new wave/elektropopját meg korunk retro-elektro-funkját - természetesen szigorúan mindent a mából értelmezve.

Már az album nyitószáma, egyben első kislemez- és klipslágere, a háromnegyedes ritmikájú, lüktető, cikcakk boogie Ooh La La úgy hat, mint egy beteg T-Rex-feldolgozás. A Lovely 2 C U hömpölygő elektrofunkja egy másik arcát mutatja meg - ahogy szinte minden egyes dalban váltogatja személyiségét, akárcsak a hetvenes évek legendás pop-kaméleonjai. A Ride a White Horse egyszerre idézi meg a diszkó aranykorát és szegény néhai Marc Bolant (ő speciel hattyút próbált egykoron meglovagolni), miközben Kassa helyett diszkóba indul az ominózus fehér lovon. A You Never Know a vérbeli popdíva dala, a Let It Take You az érzékeny balladistáé, a Fly Me Away pedig a lemez legúszósabb száma, lüktető elektro/diszkó alapokon szinte éterien szól Goldfrapp hangja, szinte már hozzá képzeljük az angyalszárnyakat is. A Slide In alaposan elcsúszik ettől a vonaltól, a Kokóban meg mintha egy igazi, nyolcvanas évek eleji new wave-idol szólna hozzánk behízelgő hangon, démoni szintihangok felett. A Satin Chic szinte a korai Bowie-t idézi, a Time Out From The World nyilván valamelyik James Bond-filmből maradt ki, a Number 1 viszont (már ha nem láttuk a klipjét) igazi simulós zárószám - már lejárt a lemez, de sosem lesz vége.

Mute/EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.