Hófehér paripán - Goldfrapp: Supernature (lemez)

  • - minek -
  • 2005. december 1.

Zene

Alison Goldfrappot úgy ismerhettük meg réges-régen, mint neves elektronikus zenei előadók szinte éteri hangú háttérvokalistáját ...

Alison Goldfrappot úgy ismerhettük meg réges-régen, mint neves elektronikus zenei előadók szinte éteri hangú háttérvokalistáját (Or-bital: Sad But True, Are We Here; Tricky: Pumpkin; Spacer: Contrazoom), aztán rátalált a stúdiómágus Will Gregoryra - s kollaborációjuk nyomán eddig három album született. Az első, a Felt Mountain című nagylemez még a kilencvenes évek sajátosan archív vokális triphopja jegyében fogant, a 2003-as Black Cherry sötét elektropop/electroclash hangzása és a megannyi kvázisláger tette őt sztárrá, aki dalaiban és a színpadon legalább olyan erővel képes eljátszani a hideg, csábító démont, mint az érzéki dívát. (A dalok közül külön kiemelendő a taposós diszkó hangulatú Strict Machine - ennek a korszaknak kiváló dokumentuma a Goldfrapp - Wonderful Electric Live In London című dupla (!) DVD, két koncerttel és két dokumentumfilmmel.)

Az idei Supernature viszont mindent visz: Will Gregoryval perfekt dalok sorát komponálták és rögzítették lemezre. Az alkotópáros jó érzékkel ereszti egymásnak a het-venes évek elejének glam-popját, a késői hetvenesek diszkóját, a nyolcvanas évek new wave/elektropopját meg korunk retro-elektro-funkját - természetesen szigorúan mindent a mából értelmezve.

Már az album nyitószáma, egyben első kislemez- és klipslágere, a háromnegyedes ritmikájú, lüktető, cikcakk boogie Ooh La La úgy hat, mint egy beteg T-Rex-feldolgozás. A Lovely 2 C U hömpölygő elektrofunkja egy másik arcát mutatja meg - ahogy szinte minden egyes dalban váltogatja személyiségét, akárcsak a hetvenes évek legendás pop-kaméleonjai. A Ride a White Horse egyszerre idézi meg a diszkó aranykorát és szegény néhai Marc Bolant (ő speciel hattyút próbált egykoron meglovagolni), miközben Kassa helyett diszkóba indul az ominózus fehér lovon. A You Never Know a vérbeli popdíva dala, a Let It Take You az érzékeny balladistáé, a Fly Me Away pedig a lemez legúszósabb száma, lüktető elektro/diszkó alapokon szinte éterien szól Goldfrapp hangja, szinte már hozzá képzeljük az angyalszárnyakat is. A Slide In alaposan elcsúszik ettől a vonaltól, a Kokóban meg mintha egy igazi, nyolcvanas évek eleji new wave-idol szólna hozzánk behízelgő hangon, démoni szintihangok felett. A Satin Chic szinte a korai Bowie-t idézi, a Time Out From The World nyilván valamelyik James Bond-filmből maradt ki, a Number 1 viszont (már ha nem láttuk a klipjét) igazi simulós zárószám - már lejárt a lemez, de sosem lesz vége.

Mute/EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."