Hófehér paripán - Goldfrapp: Supernature (lemez)

  • - minek -
  • 2005. december 1.

Zene

Alison Goldfrappot úgy ismerhettük meg réges-régen, mint neves elektronikus zenei előadók szinte éteri hangú háttérvokalistáját ...

Alison Goldfrappot úgy ismerhettük meg réges-régen, mint neves elektronikus zenei előadók szinte éteri hangú háttérvokalistáját (Or-bital: Sad But True, Are We Here; Tricky: Pumpkin; Spacer: Contrazoom), aztán rátalált a stúdiómágus Will Gregoryra - s kollaborációjuk nyomán eddig három album született. Az első, a Felt Mountain című nagylemez még a kilencvenes évek sajátosan archív vokális triphopja jegyében fogant, a 2003-as Black Cherry sötét elektropop/electroclash hangzása és a megannyi kvázisláger tette őt sztárrá, aki dalaiban és a színpadon legalább olyan erővel képes eljátszani a hideg, csábító démont, mint az érzéki dívát. (A dalok közül külön kiemelendő a taposós diszkó hangulatú Strict Machine - ennek a korszaknak kiváló dokumentuma a Goldfrapp - Wonderful Electric Live In London című dupla (!) DVD, két koncerttel és két dokumentumfilmmel.)

Az idei Supernature viszont mindent visz: Will Gregoryval perfekt dalok sorát komponálták és rögzítették lemezre. Az alkotópáros jó érzékkel ereszti egymásnak a het-venes évek elejének glam-popját, a késői hetvenesek diszkóját, a nyolcvanas évek new wave/elektropopját meg korunk retro-elektro-funkját - természetesen szigorúan mindent a mából értelmezve.

Már az album nyitószáma, egyben első kislemez- és klipslágere, a háromnegyedes ritmikájú, lüktető, cikcakk boogie Ooh La La úgy hat, mint egy beteg T-Rex-feldolgozás. A Lovely 2 C U hömpölygő elektrofunkja egy másik arcát mutatja meg - ahogy szinte minden egyes dalban váltogatja személyiségét, akárcsak a hetvenes évek legendás pop-kaméleonjai. A Ride a White Horse egyszerre idézi meg a diszkó aranykorát és szegény néhai Marc Bolant (ő speciel hattyút próbált egykoron meglovagolni), miközben Kassa helyett diszkóba indul az ominózus fehér lovon. A You Never Know a vérbeli popdíva dala, a Let It Take You az érzékeny balladistáé, a Fly Me Away pedig a lemez legúszósabb száma, lüktető elektro/diszkó alapokon szinte éterien szól Goldfrapp hangja, szinte már hozzá képzeljük az angyalszárnyakat is. A Slide In alaposan elcsúszik ettől a vonaltól, a Kokóban meg mintha egy igazi, nyolcvanas évek eleji new wave-idol szólna hozzánk behízelgő hangon, démoni szintihangok felett. A Satin Chic szinte a korai Bowie-t idézi, a Time Out From The World nyilván valamelyik James Bond-filmből maradt ki, a Number 1 viszont (már ha nem láttuk a klipjét) igazi simulós zárószám - már lejárt a lemez, de sosem lesz vége.

Mute/EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.