Lemez

Leonardo Vinci: Catone in Utica

Zene

Az uticai Cato, az utolsó római republikánus évszázadokon át a vesztett ügy mellett is kitartó hősiesség és a kikezdhetetlen férfiúi jellem tankönyvi példája volt. Így aztán természetesen a szüzséit és szereplőit döntően az ókorból választó opera seria műfaja is kitüntető figyelemben részesítette Julius Caesar örökös ellenfelét. 1728-ban például Rómában mutattak be Cato-operát: a költőfejedelem, Metastasio librettójával, a reneszánsz polihisztorral nem összetévesztendő Leonardo Vinci zenéjével, s persze több jeles kasztrált közreműködésével, hiszen a pápai állam területén nemcsak a férfialakok javát, de a női szerepeket is az operaéneklés korabeli sztárjai – és áldozatai – alakították. A Vinci újrafelfedezésének jegyében tavaly megjelentetett világelső lemezfelvétel ilyesformán napjaink négy nagyszerű kontratenorja számára kínált bravúrszólamot, s közülük kettőt immár a pesti közönség is testközelből ismerhet: a lapunkban is meginterjúvolt Max Emanuel Cencicet, illetve a néhány hete a Müpában fellépett Valer Barna-Sabadust. Mindketten virtuóz technikával énekelnek, de a felvétel legkiválóbb szereplője talán mégis a Caesar – szerelmes áriákban meglepően gazdag – szólamát teljesítő argentin kontratenor, Franco Fagioli: a harmadik felvonásban felhangzó kilencperces áriája, a Quell’amor che poco attende pedig valósággal égre kiáltóan érvel Vinci operaszerzői rangja mellett. A produkció két tenorja: a tavaly a vígszínházi Artasersében látott-hallott, ezúttal is megbízhatóan másodvonalbeli Juan Sancho a haláljelenettel kiteljesedő címszerepben, s a nevét épp most megjegyeztető, igen szépen frazeáló fiatal Martin Mitterrutzner. S az énekesek mellett ott volt a stúdióban az alig pár esztendős régizenés együttes, a néhány hete ugyancsak Pesten muzsikáló Il Pomo d’Oro: a historikus mozgalom leg­újabb generációjának épp beteljesedőben lévő nagy ígérete.

Decca, 3 CD, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.