Lemez

Leonardo Vinci: Catone in Utica

Zene

Az uticai Cato, az utolsó római republikánus évszázadokon át a vesztett ügy mellett is kitartó hősiesség és a kikezdhetetlen férfiúi jellem tankönyvi példája volt. Így aztán természetesen a szüzséit és szereplőit döntően az ókorból választó opera seria műfaja is kitüntető figyelemben részesítette Julius Caesar örökös ellenfelét. 1728-ban például Rómában mutattak be Cato-operát: a költőfejedelem, Metastasio librettójával, a reneszánsz polihisztorral nem összetévesztendő Leonardo Vinci zenéjével, s persze több jeles kasztrált közreműködésével, hiszen a pápai állam területén nemcsak a férfialakok javát, de a női szerepeket is az operaéneklés korabeli sztárjai – és áldozatai – alakították. A Vinci újrafelfedezésének jegyében tavaly megjelentetett világelső lemezfelvétel ilyesformán napjaink négy nagyszerű kontratenorja számára kínált bravúrszólamot, s közülük kettőt immár a pesti közönség is testközelből ismerhet: a lapunkban is meginterjúvolt Max Emanuel Cencicet, illetve a néhány hete a Müpában fellépett Valer Barna-Sabadust. Mindketten virtuóz technikával énekelnek, de a felvétel legkiválóbb szereplője talán mégis a Caesar – szerelmes áriákban meglepően gazdag – szólamát teljesítő argentin kontratenor, Franco Fagioli: a harmadik felvonásban felhangzó kilencperces áriája, a Quell’amor che poco attende pedig valósággal égre kiáltóan érvel Vinci operaszerzői rangja mellett. A produkció két tenorja: a tavaly a vígszínházi Artasersében látott-hallott, ezúttal is megbízhatóan másodvonalbeli Juan Sancho a haláljelenettel kiteljesedő címszerepben, s a nevét épp most megjegyeztető, igen szépen frazeáló fiatal Martin Mitterrutzner. S az énekesek mellett ott volt a stúdióban az alig pár esztendős régizenés együttes, a néhány hete ugyancsak Pesten muzsikáló Il Pomo d’Oro: a historikus mozgalom leg­újabb generációjának épp beteljesedőben lévő nagy ígérete.

Decca, 3 CD, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.