Lemez

Leonardo Vinci: Catone in Utica

Zene

Az uticai Cato, az utolsó római republikánus évszázadokon át a vesztett ügy mellett is kitartó hősiesség és a kikezdhetetlen férfiúi jellem tankönyvi példája volt. Így aztán természetesen a szüzséit és szereplőit döntően az ókorból választó opera seria műfaja is kitüntető figyelemben részesítette Julius Caesar örökös ellenfelét. 1728-ban például Rómában mutattak be Cato-operát: a költőfejedelem, Metastasio librettójával, a reneszánsz polihisztorral nem összetévesztendő Leonardo Vinci zenéjével, s persze több jeles kasztrált közreműködésével, hiszen a pápai állam területén nemcsak a férfialakok javát, de a női szerepeket is az operaéneklés korabeli sztárjai – és áldozatai – alakították. A Vinci újrafelfedezésének jegyében tavaly megjelentetett világelső lemezfelvétel ilyesformán napjaink négy nagyszerű kontratenorja számára kínált bravúrszólamot, s közülük kettőt immár a pesti közönség is testközelből ismerhet: a lapunkban is meginterjúvolt Max Emanuel Cencicet, illetve a néhány hete a Müpában fellépett Valer Barna-Sabadust. Mindketten virtuóz technikával énekelnek, de a felvétel legkiválóbb szereplője talán mégis a Caesar – szerelmes áriákban meglepően gazdag – szólamát teljesítő argentin kontratenor, Franco Fagioli: a harmadik felvonásban felhangzó kilencperces áriája, a Quell’amor che poco attende pedig valósággal égre kiáltóan érvel Vinci operaszerzői rangja mellett. A produkció két tenorja: a tavaly a vígszínházi Artasersében látott-hallott, ezúttal is megbízhatóan másodvonalbeli Juan Sancho a haláljelenettel kiteljesedő címszerepben, s a nevét épp most megjegyeztető, igen szépen frazeáló fiatal Martin Mitterrutzner. S az énekesek mellett ott volt a stúdióban az alig pár esztendős régizenés együttes, a néhány hete ugyancsak Pesten muzsikáló Il Pomo d’Oro: a historikus mozgalom leg­újabb generációjának épp beteljesedőben lévő nagy ígérete.

Decca, 3 CD, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.