mi a kotta?

Hoz megváltót

  • mi a kotta
  • 2020. február 18.

Zene

„…azt a legédesebb meggyőződést, életem alkonyának óráin azt a vigaszt, hogy nemegyszer vagyok ama irigylésre méltó forrás, amelyből néhány, gyengéd érzésekre szomjazó család otthonos csendben örömét, elégedettségét meríti. Mily erőt adó nekem ez a gondolat! Gyakran, amikor sokféle munkámban nehézségekkel küszködöm, és amikor nehezemre esik továbbrónom a megkezdett utat, olyankor egy titkos hang azt suttogja nekem: »Oly kevés a derűs és elégedett ember ott alant, bánat és gond űzi őket szüntelen; a te munkád olykor talán forrás, amelyből a gondterhes, üggyel-bajjal megrakott ember néhány pillanatra nyugalmat, pihenést merít.« Ez volt hatalmas mozgatóm, amely tovább haladnom késztetett, és ez az oka annak, hogy még ma is lelkemből lelkedzett derűvel tekintek vissza a munkára, amelyet esztendők hosszú során át lankadatlan erőfeszítéssel és fáradsággal e művészet ápolására fordítottam.” Így írt a 19. század legelején az idős Haydn papa, s lelkéből lelkedzett derűje máig teljességgel indokoltnak tekinthető, elvégre gyengéd érzésekre szomjúhozva változatlanul újra és újra a műveihez fordulhatunk. Például öregkori alkotóerejének csodájához, A teremtés oratóriumhoz, amely az üdvös szokásokhoz híven újév napján vár reánk, méghozzá két időpontban (Nemzeti Hangversenyterem, január 1., négy óra, illetve fél nyolc). Fischer Ádám ugyanis előbb egy ifjúsági koncerten vezényli majd el Haydn remekét (bizonnyal most is előjátszva az oroszlán zenei jelenését), majd este elkövetkezik a felnőtthangverseny: a zenekar ezúttal Nikolaus Harnoncourt legendás együttese, a Concentus Musicus Wien, az énekkar a Purcell Kórus, míg a három énekes szólista Baráth Emőke, Szigetvári Dávid, valamint Thomas E. Bauer lesz.

De még mielőtt kilábalnánk a 2019-es esztendőből, szerencsénk lehet az oratóriumirodalom egy másik kikezdhetetlen fő művéhez: Georg Friedrich Händel Messiásához. Éspedig nem is akárhogyan, hiszen az Erkel Színházban szcenírozott formában, s ami tán még érdekesebb, Mozart 1789-es hangszerelői közreműködésével jut majd a közönség elé a Megváltót ünneplő alkotás. A nagy francia forradalom kitörésének évében Mozart páholytestvére, gróf Esterházy Nepomuk János főispán és majdani erdélyi udvari kancellár bécsi palotájában bemutatott, németesített Messiást most Anger Ferenc fogja színpadra terelgetni, s a karmester Kesselyák Gergely lesz (Erkel Színház, december 21. hét óra).

Újév napján immár a Liszt Ferenc téren is lelhetünk újévi koncertre. Ott ugyanis 2020 legelső napjára a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara készül könnyed összeállítású programmal: Vásáry Tamás vezényletével, s többek között a trombitás Pálfalvi Tamás meg a csellista Devich Gergely közreműködésével (Zeneakadémia, január 1., hat óra). A műsor első tétele a számunkra olyannyira kedves, habár alkalmi jellegű nyitány, az István király lesz Beethoventől, ami csakis helyeselhető, elvégre aznap éppen belépünk majd a mester 250. születési évfordulójának ünnepi esztendejébe. Boldog Beethoven-évet kívánunk minden olvasónknak!

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.