mi a kotta?

Hoz megváltót

  • mi a kotta
  • 2020. február 18.

Zene

„…azt a legédesebb meggyőződést, életem alkonyának óráin azt a vigaszt, hogy nemegyszer vagyok ama irigylésre méltó forrás, amelyből néhány, gyengéd érzésekre szomjazó család otthonos csendben örömét, elégedettségét meríti. Mily erőt adó nekem ez a gondolat! Gyakran, amikor sokféle munkámban nehézségekkel küszködöm, és amikor nehezemre esik továbbrónom a megkezdett utat, olyankor egy titkos hang azt suttogja nekem: »Oly kevés a derűs és elégedett ember ott alant, bánat és gond űzi őket szüntelen; a te munkád olykor talán forrás, amelyből a gondterhes, üggyel-bajjal megrakott ember néhány pillanatra nyugalmat, pihenést merít.« Ez volt hatalmas mozgatóm, amely tovább haladnom késztetett, és ez az oka annak, hogy még ma is lelkemből lelkedzett derűvel tekintek vissza a munkára, amelyet esztendők hosszú során át lankadatlan erőfeszítéssel és fáradsággal e művészet ápolására fordítottam.” Így írt a 19. század legelején az idős Haydn papa, s lelkéből lelkedzett derűje máig teljességgel indokoltnak tekinthető, elvégre gyengéd érzésekre szomjúhozva változatlanul újra és újra a műveihez fordulhatunk. Például öregkori alkotóerejének csodájához, A teremtés oratóriumhoz, amely az üdvös szokásokhoz híven újév napján vár reánk, méghozzá két időpontban (Nemzeti Hangversenyterem, január 1., négy óra, illetve fél nyolc). Fischer Ádám ugyanis előbb egy ifjúsági koncerten vezényli majd el Haydn remekét (bizonnyal most is előjátszva az oroszlán zenei jelenését), majd este elkövetkezik a felnőtthangverseny: a zenekar ezúttal Nikolaus Harnoncourt legendás együttese, a Concentus Musicus Wien, az énekkar a Purcell Kórus, míg a három énekes szólista Baráth Emőke, Szigetvári Dávid, valamint Thomas E. Bauer lesz.

De még mielőtt kilábalnánk a 2019-es esztendőből, szerencsénk lehet az oratóriumirodalom egy másik kikezdhetetlen fő művéhez: Georg Friedrich Händel Messiásához. Éspedig nem is akárhogyan, hiszen az Erkel Színházban szcenírozott formában, s ami tán még érdekesebb, Mozart 1789-es hangszerelői közreműködésével jut majd a közönség elé a Megváltót ünneplő alkotás. A nagy francia forradalom kitörésének évében Mozart páholytestvére, gróf Esterházy Nepomuk János főispán és majdani erdélyi udvari kancellár bécsi palotájában bemutatott, németesített Messiást most Anger Ferenc fogja színpadra terelgetni, s a karmester Kesselyák Gergely lesz (Erkel Színház, december 21. hét óra).

Újév napján immár a Liszt Ferenc téren is lelhetünk újévi koncertre. Ott ugyanis 2020 legelső napjára a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara készül könnyed összeállítású programmal: Vásáry Tamás vezényletével, s többek között a trombitás Pálfalvi Tamás meg a csellista Devich Gergely közreműködésével (Zeneakadémia, január 1., hat óra). A műsor első tétele a számunkra olyannyira kedves, habár alkalmi jellegű nyitány, az István király lesz Beethoventől, ami csakis helyeselhető, elvégre aznap éppen belépünk majd a mester 250. születési évfordulójának ünnepi esztendejébe. Boldog Beethoven-évet kívánunk minden olvasónknak!

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.