Huszonöt év - Lennon-évforduló (könyv)

  • Szőnyei György
  • 2006. január 5.

Zene

Huszonöt év nagyon sok idő. Ennyi ideje ül az Attica börtönben az esztelen Mark David Chapman, aki speciális, roncsoló lövedékeiből négyet lőtt John Lennonba. Elkülönítve tengődik, nehogy szétszedjék a Beatles-rajongó elítéltek. Gyűlöletes lényként kell magában motyognia a négy fal között, haláláig.

Huszonöt év nagyon sok idő. Ennyi ideje ül az Attica börtönben az esztelen Mark David Chapman, aki speciális, roncsoló lövedékeiből négyet lőtt John Lennonba. Elkülönítve tengődik, nehogy szétszedjék a Beatles-rajongó elítéltek. Gyűlöletes lényként kell magában motyognia a négy fal között, haláláig.

Sebők János könyvet írt a Lennon-gyilkosságról, és a merénylet motivációit Chapman ifjúkori érzelmi sivárságából eredezteti.

Chapman beismerte magányos tettét, és zavarodottnak tűnt, a bíróság mégis leültette. Sebők János sem vitatja a gyilkos mentális defektjét, de politikai eredetű összeesküvést feltételez. Bár a könyvből rengeteg nyomozati tényt, időpontot, helyszínt ismerünk meg, a sodró lendületű elbeszélő stílus elaltatja a pontos források iránti kíváncsiságunkat. A "honnan tudja?" kérdésre a könyv megírásához felhasznált bőséges irodalomjegyzék csak "bizalomgerjesztő" megnyugtatást nyújt, de a szerző bennfentessége a konkrétumok feltüntetése nélkül megtévesztő.

Sebők nagy szakmai dilemma előtt állt, amikor arról kellett döntenie, hogy az olvasmányosságot feláldozza-e egy jegyzőkönyvi pontosságot igénylő, leleplező írásmű kedvéért. A sok John- és Yoko-idézet láttán az előző mellett döntött. A közismert és az újonnan feltárt tények könnyed prózába folynak át, de olykor megnyugtató adatokat is kaphatunk.

*

A Beatles szétesése után Lennon visszatalált "osztályharcos" múltjához. Amerikai baloldali mozgalmakkal, "forradalmárokkal", szakszervezetisekkel tárgyalt, akik megnyerték és felhasználták igazságkereső személyiségét az akcióikhoz. Mindenki emlékszik még rá, amikor '69-ben nyilvánosan ágyba vonult a békéért Yokóval, megírta az All You Need is Love-ot, a Give Peace a Chance-t, tüntetett, koncertezett, hőbörgött. Átvette a politizálástól már húzódozó Bob Dylan egykori szerepét, és kamu katonai ingjében is hiteles "harcosnak" tűnt. Hasznosnak érezte magát, és új inspirációt is talált a zenéléshez. Az 1972-es választásokra készülő Nixon-stábot idegesítette a nagyhangú Lennon. Az FBI és a CIA követte, lehallgatta, és nem bánták volna később sem, ha a 70-es évek végén a "háztartásból" a közéletbe visszatérve sem nyüzsög tovább.

Sebők feltevése szerint a labilis Chapmant egy pszichiátriai kezelés alkalmával programozták be a gyilkosság elkövetésére. Ismerjük a kémelhárítás, a hadsereg, a tudomány hipnózissal, droggal, elektromossággal folytatott tudatbefolyásoló kísérleteit, de azért eléggé hihetetlen, hogy pont egy ilyen alakra bíztak volna egy ennyire fontos munkát - a védtelen Johnt egy profi bérgyilkos is megölhette volna.

Sebők János könyvének a "távvezérelt" Chapmannel foglalkozó, bulváros fejezetei borzongató fikciók, a Lennon házaspárnak a Dakota házban töltött éveit bemutató részletek viszont valóban sokkolóak. A tények ismeretében nem a Dakota ház fantomjára (John), hanem a boszorkányára (Yoko) utalhatna a könyv címe azok után, amit a "sárkány asszonyról", a "mamáról" megtudhatunk (a titkárok, alkalmazottak visszaemlékezései alapján). El kell hinnünk Sebők minden szavát, miközben rettentően súlyos dolgokról értesülünk, kevés dokumentumértékű adattal, szintén a fikciós történetet elbeszélő prózai nyelvezeten.

Yoko sohasem értette igazán, hogy Lennon (és a Beatles) zsenialitása hogyan bontakozhatott ki egyszerű, liverpooli környezetéből indulván. Mint szűk körben elfogadott New York-i fluxusművész, féltékeny volt (!) John sikereire. Zenei kísérletei, lemezei is visszhangtalanok maradtak. Érzelmi és szexuális hatalma lett a Beatlesbe belefáradt, anyakomplexusába majdnem becsavarodott, kábítószerektől szétesett Lennon fölött. A cinikus, kételkedő és realista Johnt kártyavetők, asztrológusok "segítségével" befolyásolta. Yoko, az okkult hiedelemben bízva, hogy tehetséget örököl az apja születésnapján világra jövő gyermek, veszélyes, időzített császármetszéssel hozta világra Seant. A beérkező telefonokat Yoko szűrte meg, John "önálló" akcióiról vele kellett konzultálnia a titkárnak. De hiába voltak a házi-jósok, ők sem tudhatták előre, mire készül a dedikált lemezzel a hóna alatt a kapuban várakozó gyilkosjelölt.

Bár eleget láttuk akkoriban Chapman fényképét, olvasás közben szívesen a szeme közé néztem volna, ám nincsenek képek a könyvben se róla, se a többi érintettről. A borító színtelen, széttöredezett grafikáján sem nagy örömmel fürkésztem John "felemás" tekintetét.

*

Huszonöt év nagy idő, és Yoko serényen hasznosította Lennon hagyatékát. Szinte minden hangfelvételét megjelentette már. Az évfordulóra Working Class Hero - The DeÞnitive Lennon címen 38 számos, dupla CD-t szerkesztett. A dalok keletkezési idejét sehol sem tüntették fel. A kísérőfüzet fotóiból szerintem hiányzik az utolsók közül való gombafrizurás. A címlapterv eredetije az 1986-os Menlove Ave nagylemezen látható, Warhol által átrajzolt fotóportré, s még a betűtípus is hasonló. A komor fekete-fehér-ezüst design mint egy gyászjelentés, a tragikusan elhunyt emlékét idézi, az özvegy fájdalmát demonstrálja, pedig John élete maga a tarka, színes változatosság. Még az a sok keservet hozó tíz év is, amely egy védettnek tűnt világsztárnak jutott.

Az első CD-t hallgatva inkább az érzelmes, lassúbb számok formálta hangulatba kerülünk. Lennon zongorázik, a zene szövete sem tűnik mindenhol elegendőnek, de ilyen bensőségesen senki sem tud írni és eljátszani egy dalt. A karcos, dinamikus számok éppen a megfelelő pillanatokban indulnak. A Beatles-hangszerelések és -stúdiókísérletek után a 70-es évek koncertfelvételeinek természetes hangzása, a rock & roll csupasz egyszerűsége érdekelte. Olykor ez a puritán "lazaság" nem volt elegendő a jól megírt szerzemények igényelte zenei hangzáshoz, de Lennon "jelenléte" mindent hitelesített. A gyűjtemény tíz év legfontosabb slágereit, változatos stílusú dalait és az "önálló" rockművészt mutatja be, többek között az újrakezdés legsikerültebben hangszerelt dalát, a Beautiful Boyt (Darling Boyt), ami utánozhatatlan személyességével 1980-ban ígéretes jövőt sejtetett.

De jött Chapman...

Sebők János: A Dakota ház fantomja - John Lennon eltitkolt élete és halála; Népszabadság könyvek, 2005; 305 oldal, 2290 Ft

Working Class Hero - The DeÞnitive Lennon; EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk