Koncert

Jótékony skizofrénia

Alex Clare Budapesten

Zene

Alex Clare-nek nincs nehéz dolga: jóságos Mikulás kinézetével, jópofa szövegeivel, érces hangjával felmegy a színpadra, elénekli a Too Close-t vagy a Never Let You Go-t, a közönség hatalmas sikoltozásban tör ki, mindenki magasba tartja a mobilját, hogy mindezt rögzítse (tényleg, minek?), és kész a siker, mindenki imádja.

Ám Alex Clare-nek akkor már nehéz dolga van, ha a slágerek „felmondásán” túl igazi aha élményt is szeretne nyújtani. A harmincas évei elején járó brit zenész különös figura: soul- vagy jazzdalokhoz illő karcos-dögös hangjával és egy szál gitárral csodákra képes, mégis többnyire dubstephez, d’n’b-hez és dancehallhoz nyúl, hogy akusztikusan tökéletesen működő szerzeményeit teljesen más stílusba ültesse át – egyébként nagy sikerrel.

Az énekes tavaly novemberben megjelent harmadik albumával, a Tail of Lionsszal turnézik a kontinensen, így nálunk is adott koncertet – nem is egyet, rögtön kettőt. Az este első felében megszólaltak a szeletős ritmusok, dübörgött az Up All Night, a Relax My Beloved vagy a Hummingbird, és persze a kötelezőnél is kötelezőbb megasláger, a Too Close. A dobbal és gitárral kiegészült dubstepes hangzás egy percig sem volt unalmas, nem volt olyan érzésünk, hogy végig ugyanazt a dalt hallgatjuk. De egy jó óra után elhagyták a színpadot zenésztársai, előkerült a gitár, az az egy szál gitár, elcsöndesedett a terem, és jött a soulénekes Alex Clare, az Unconditional és a Sparks. És elkezdődött egy másik koncert. A zúzós, villódzó fényekkel kísért drum and bass mai világából hirtelen egy kicsit az Inside of Llewyn Davis hatvanas évekbeli New Yorkjába, egy kicsit meg a Django elszabadul véráztatta prérijére kerültünk, Clare pedig megmutatta, hogyan kell libabőrösre énekelni a közönséget. A zenész és közönsége láthatóan mindkét stílust élvezi, a dalok mindkét keretben megállják a helyüket. Alex Clare jó zenész, otthon érzi magát mindkét zenei világban és ez jól is áll neki. De a dubstepnél egyértelműen a zene dominál, elnyomva az énekes fantasztikus hangját, ami viszont egy szál gitárkísérettel erőteljessé válik és utat talál magának. Ha nincs a koncert második fele, magunkat kitombolva, elégedetten távozhattunk volna. De megtörtént, így vele együtt aha élményt is kaptunk a belépő mellé.

A38, február 23.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.