Koncert

Jótékony skizofrénia

Alex Clare Budapesten

Zene

Alex Clare-nek nincs nehéz dolga: jóságos Mikulás kinézetével, jópofa szövegeivel, érces hangjával felmegy a színpadra, elénekli a Too Close-t vagy a Never Let You Go-t, a közönség hatalmas sikoltozásban tör ki, mindenki magasba tartja a mobilját, hogy mindezt rögzítse (tényleg, minek?), és kész a siker, mindenki imádja.

Ám Alex Clare-nek akkor már nehéz dolga van, ha a slágerek „felmondásán” túl igazi aha élményt is szeretne nyújtani. A harmincas évei elején járó brit zenész különös figura: soul- vagy jazzdalokhoz illő karcos-dögös hangjával és egy szál gitárral csodákra képes, mégis többnyire dubstephez, d’n’b-hez és dancehallhoz nyúl, hogy akusztikusan tökéletesen működő szerzeményeit teljesen más stílusba ültesse át – egyébként nagy sikerrel.

Az énekes tavaly novemberben megjelent harmadik albumával, a Tail of Lionsszal turnézik a kontinensen, így nálunk is adott koncertet – nem is egyet, rögtön kettőt. Az este első felében megszólaltak a szeletős ritmusok, dübörgött az Up All Night, a Relax My Beloved vagy a Hummingbird, és persze a kötelezőnél is kötelezőbb megasláger, a Too Close. A dobbal és gitárral kiegészült dubstepes hangzás egy percig sem volt unalmas, nem volt olyan érzésünk, hogy végig ugyanazt a dalt hallgatjuk. De egy jó óra után elhagyták a színpadot zenésztársai, előkerült a gitár, az az egy szál gitár, elcsöndesedett a terem, és jött a soulénekes Alex Clare, az Unconditional és a Sparks. És elkezdődött egy másik koncert. A zúzós, villódzó fényekkel kísért drum and bass mai világából hirtelen egy kicsit az Inside of Llewyn Davis hatvanas évekbeli New Yorkjába, egy kicsit meg a Django elszabadul véráztatta prérijére kerültünk, Clare pedig megmutatta, hogyan kell libabőrösre énekelni a közönséget. A zenész és közönsége láthatóan mindkét stílust élvezi, a dalok mindkét keretben megállják a helyüket. Alex Clare jó zenész, otthon érzi magát mindkét zenei világban és ez jól is áll neki. De a dubstepnél egyértelműen a zene dominál, elnyomva az énekes fantasztikus hangját, ami viszont egy szál gitárkísérettel erőteljessé válik és utat talál magának. Ha nincs a koncert második fele, magunkat kitombolva, elégedetten távozhattunk volna. De megtörtént, így vele együtt aha élményt is kaptunk a belépő mellé.

A38, február 23.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.