Lemez

Ideális formák

Beyoncé: Beyoncé

  • Lang Ádám
  • 2014. február 9.

Zene

Miután Rihanna idén nem dobott semmi újat, csak bulizott, Lady Gaga nagy hacacáréval felvezetett lemeze unalmas lett, Britney elment vendéglátózni Vegasba, MIA lemeze pedig súlyát vesztette, és már úgy tűnt, hogy Miley Cyrus felnövése lesz az év legemlékezetesebb eseménye a globális popénekesnők világában, nos, mindezek után Beyoncé teljesen váratlanul kiposztolta december közepén az Instagramra, hogy itt az új lemeze, ami formabontó módon úgynevezett vizuális album.

Ez a húzás pedig nem igazán arról szólt, hogy a művésznő akár ezt is megteheti - inkább csak felismerte, hogy a lemezeket megelőző hype az albumok megérkezésére ma már rendre alábbhagy.

A Beyoncé pedig arról tanúskodik, hogy Queen Bey ezt aztán semmiképp sem szerette volna. Érdekes módon az album formátum visszaszorulásával párhuzamosan, amolyan kontrareakcióként megfigyelhető, hogy a legnagyobb mai sztárok (Gaga, Justin, Kanye West, Jay-Z vagy az Arcade Fire) komplex műalkotásokkal próbálják megerősíteni a státuszukat. Pont így tett most Beyoncé is, aki az előző, kevésbé sikeres lemeze (a 4) után elkészített egy olyan poplemezt, aminek minden pillanata szinkronban van az aktuális zenei fejleményekkel, és amelyen az összes szám fontos, így mindegyikhez készült egy-egy videó is.

A laza koncepcióval megszervezett, karakán, de nem olcsó feminizmussal átitatott lemez egy popkultúra- és konzumipar-kritika, valamint egy művészi kiállás után jut el a három optimista záródalig. A lényeg azonban mégis inkább az, ami ezek között történik. Beyoncé ugyanis - elhagyva a megbízható r&b sztenderdeket - csomó mindent átvesz a kortárs elektronikából és hiphopból. A Drunk In Love trapes témákkal van feldobva, a Partitionben olyan basses alapok vannak, hogy arra még MIA vagy Rihanna (producergárdája) is bólintana, a kétrészes Haunted pedig már a Hyperdub Records posztdubstepjét idézi, de még az egyenesebb dalok, balladák is meg vannak bolondítva valamivel: izeg-mozog, nagyon él az egész. Aztán amikor az utolsó, Blue című, felemelő, finoman megzavart trekkbe belegügyög Bey kislánya, akkor megtörténik az, ami Lady Gagának sehogy sem akart összejönni az Artpoppal. Beyoncénak ezzel a turné alatt összedobott, mégis teljesen releváns lemezzel sikerült kiszabadítania a (pop)művészetet a toposzaiból, és összeengednie a mindennapokkal. Lemeze a 2013-as termésből csak Kanye West hasonlóan őszinte munkájával, a Yeezusszel említhető egy napon, csak míg Kanye azt mutatta meg, hogy mi mindent lehet megtenni a popzenével, addig Beyoncé azt, hogy milyen is volna az ideális formája.

Sony, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.