Lemez

Ideális formák

Beyoncé: Beyoncé

  • Lang Ádám
  • 2014. február 9.

Zene

Miután Rihanna idén nem dobott semmi újat, csak bulizott, Lady Gaga nagy hacacáréval felvezetett lemeze unalmas lett, Britney elment vendéglátózni Vegasba, MIA lemeze pedig súlyát vesztette, és már úgy tűnt, hogy Miley Cyrus felnövése lesz az év legemlékezetesebb eseménye a globális popénekesnők világában, nos, mindezek után Beyoncé teljesen váratlanul kiposztolta december közepén az Instagramra, hogy itt az új lemeze, ami formabontó módon úgynevezett vizuális album.

Ez a húzás pedig nem igazán arról szólt, hogy a művésznő akár ezt is megteheti - inkább csak felismerte, hogy a lemezeket megelőző hype az albumok megérkezésére ma már rendre alábbhagy.

A Beyoncé pedig arról tanúskodik, hogy Queen Bey ezt aztán semmiképp sem szerette volna. Érdekes módon az album formátum visszaszorulásával párhuzamosan, amolyan kontrareakcióként megfigyelhető, hogy a legnagyobb mai sztárok (Gaga, Justin, Kanye West, Jay-Z vagy az Arcade Fire) komplex műalkotásokkal próbálják megerősíteni a státuszukat. Pont így tett most Beyoncé is, aki az előző, kevésbé sikeres lemeze (a 4) után elkészített egy olyan poplemezt, aminek minden pillanata szinkronban van az aktuális zenei fejleményekkel, és amelyen az összes szám fontos, így mindegyikhez készült egy-egy videó is.

A laza koncepcióval megszervezett, karakán, de nem olcsó feminizmussal átitatott lemez egy popkultúra- és konzumipar-kritika, valamint egy művészi kiállás után jut el a három optimista záródalig. A lényeg azonban mégis inkább az, ami ezek között történik. Beyoncé ugyanis - elhagyva a megbízható r&b sztenderdeket - csomó mindent átvesz a kortárs elektronikából és hiphopból. A Drunk In Love trapes témákkal van feldobva, a Partitionben olyan basses alapok vannak, hogy arra még MIA vagy Rihanna (producergárdája) is bólintana, a kétrészes Haunted pedig már a Hyperdub Records posztdubstepjét idézi, de még az egyenesebb dalok, balladák is meg vannak bolondítva valamivel: izeg-mozog, nagyon él az egész. Aztán amikor az utolsó, Blue című, felemelő, finoman megzavart trekkbe belegügyög Bey kislánya, akkor megtörténik az, ami Lady Gagának sehogy sem akart összejönni az Artpoppal. Beyoncénak ezzel a turné alatt összedobott, mégis teljesen releváns lemezzel sikerült kiszabadítania a (pop)művészetet a toposzaiból, és összeengednie a mindennapokkal. Lemeze a 2013-as termésből csak Kanye West hasonlóan őszinte munkájával, a Yeezusszel említhető egy napon, csak míg Kanye azt mutatta meg, hogy mi mindent lehet megtenni a popzenével, addig Beyoncé azt, hogy milyen is volna az ideális formája.

Sony, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”