Lemez

Seams: Quarters

  • - minek -
  • 2014. február 9.

Zene

Jamie Welch (alias Seams) az angliai Hampshire szülötte, de már jó ideje Berlinben készíti zenéit - ha úgy tetszik, két világ határán dolgozik, és egyszerre két markáns hagyományból építkezik. 2010 és 2012 között két remek, utóbb egyben is kiadott EP-t (Tourist/Sleeper) is készített - a rajtuk található lassú-középtempós, megfontoltan lüktető és kellően melodikus (glitch hop- és szintiwave-hatásoktól sem mentes) szerzemények úgy építkeztek (sokszor alaposan összevagdalt hangmintákból), hogy egy pillanatig sem váltak rideggé.

Ősszel megjelent első albuma, a Quarters anyagát Welch négy különböző berlini helyszínen rögzítette - ez azonban egy cseppet sem teszi kevésbé koherenssé: finom ívben felépített, le- és felszállós részekkel teli utazás vár a befogadóra. Az előítéleteink természetesen ezúttal sem csalnak: egy Berlinben készült album nem nélkülözheti a város stílusosan gépies, léhán kopogós ritmusainak jelenlétét - Welch a maga határozottan minimalista, mégis melodikus módján önfeledten használja a techno és a house eszközeit és motívumkincsét. Voltaképpen elektronikus tánczenéket készít, mégsem egyszerű őket valamiféle talpalávalónak hallani - habár akad olyan darab is a sorban (például a Rilo), melyet minden további nélkül el tudunk képzelni hajnali partizáróként. A gépi dallamtöredékekkel, szintihangokkal humanizált, ám eredendően precíz mérnöki konstrukcióknak ható szerzemények túl sok beleélést nem engednek - marad a gépies futurizmus hűvös eleganciája és a megnyugtatóan metronomikus kattogás.

Full Time Hobby/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.