Rengeteg szintetizátor - Jamie Lidell új lemeze

  • Velkei Zoltán
  • 2013. április 18.

Zene

Karrierje során Jamie Lidell jóformán minden volt már: kísérletezett a Warp kiadó absztrakt elektronikai örökségével (Muddlin Gear), belebújt egy kedves garázs-soul hobbiénekes bőrébe (Multiply), később pedig egyaránt volt popsztár (Jim) és igazi hősszerelmes (Compass). Ha ötödik lemezének hallgatása során is a karaktert akarjuk keresni, akkor vélhetően helyes azt feltételeznünk, hogy Lidell ezúttal "csupán" önmaga akar lenni, még ha ez pont annyira kiábrándító is - nézzünk a borítóra! -, mint amennyire izgalmas.


A számok reflektálnak az elmúlt szűk másfél évtizedre, és igyekeznek elmozdulni új irányokba is. Kevésbé dominánsak a hangszeres elképzelések, inkább az elektronika hangsúlyos. Rengeteg a szintetizátor; bátran használja például a modern basszusvezérelt megoldásokra épülő What A Shame-ben vagy a 80-as évek diszkófunkját és Prince-t követő You Nakedben. Vannak azonban a korszakra sokkal direktebb módon utaló számok is: a Big Love és a Do Yourself A Favor kis túlzással electrofunk (utóbbiban némi Chromeo-hatással), a visszafogott Don't You Love Me pedig olyan, mint egy chicagói protohouse Theo Parrish vagy Rick Wilhite korai jegyzetfüzetéből. Ezért aztán tán épp maga Lidell vész el a lemezről, amely így egyáltalán nem róla szól (vagy talán pontosan azért szól róla, mert ki akart próbálni olyan dolgokat, amiket korábban még nem csinált?). Üresjáratoktól sajnos nem mentes ez a munka, de a zseniális dalszövegek nemcsak megmentik, hanem pár szám átugrásával egyenesen hallgathatóvá alakítják a gyűjteményt.

Jamie Lidell: Jamie Lidell; Warp/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.