Koncert

The Men

  • - kovacsm -
  • 2013. április 20.

Zene

Az Akvárium kisterme pont úgy szólt, mint egy akvárium: a zenészek izzadtan, lihegve hadonásztak gitárjaikkal a színpadon, hangjuk azonban tompa volt és távoli. A The Men két hét alatt végigszaladt Európán, és örömteli meglepetésként útba ejtette kis hazánkat is. Úgy százan figyeltük a híresen intenzív színpadi produkciót, de mintha üvegfal előtt álltunk volna. Egy rövid időre el is gondolkoztam azon, hogy a hangzásnak ez a rideg, ipari tónusa vajon zavarja-e a műélvezetet, vagy inkább új réteggel gazdagítja. Tökéletesen értelmetlen - és sajnos cseppet sem szokatlan - okoskodás volt ez egy kiöregedett, koncentrációzavaros indie-rockertől. Azt akarom csak kihozni belőle, hogy a The Men néhány évvel ezelőtti felbukkanásakor valamiért nagyon betalált még a szépkorúaknál is. Az önfeledten kavargó, szilaj gitárzene az internet előtti, jó értelemben vett indie rock legnagyobb hőseit idézte, és nem is akart többnek látszani örömteli csörömpölésnél. Csak egy garázsbanda Garázsiából. Hey ho let's go, aztán cső. Ám a sok dicséret hatására a brooklyni brigád kezdte elhinni magáról, hogy tényleg többet tud, mint amennyit mutat. Öttagúra bővült a felállás, színesebb lett a hangszerelés, bejött a zongora, a szájharmonika, az énekben erősödtek a dylanes felhangok.

Élőben jobban működik ez a váltás, mint a stúdióban. A kis színpadon összezsúfolt társaság sok végtagú lényként lüktetett, a gitárok sípolva feleseltek egymással, és a zongora őrült bugija nem finomított a ricsajon, hanem fokozta. Hihetetlenül lendületesek voltak, és mivel a program az új lemezről is a kalapálós számokra koncentrált, abszolút hengereltek. Nem igazolódott be az aggodalom, hogy a sokadik Allman fivérek-reinkarnációként szakállas hippirockkal andalítanak majd. Sokkal inkább olyanok voltak, mint egy szabadidős Moving Targets-emlékzenekar. Kedvesen kispályás, öncélú, ellenállhatatlan. És még szarul is szólt.

Akvárium, március 25.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.