Koncert

The Men

  • - kovacsm -
  • 2013. április 20.

Zene

Az Akvárium kisterme pont úgy szólt, mint egy akvárium: a zenészek izzadtan, lihegve hadonásztak gitárjaikkal a színpadon, hangjuk azonban tompa volt és távoli. A The Men két hét alatt végigszaladt Európán, és örömteli meglepetésként útba ejtette kis hazánkat is. Úgy százan figyeltük a híresen intenzív színpadi produkciót, de mintha üvegfal előtt álltunk volna. Egy rövid időre el is gondolkoztam azon, hogy a hangzásnak ez a rideg, ipari tónusa vajon zavarja-e a műélvezetet, vagy inkább új réteggel gazdagítja. Tökéletesen értelmetlen - és sajnos cseppet sem szokatlan - okoskodás volt ez egy kiöregedett, koncentrációzavaros indie-rockertől. Azt akarom csak kihozni belőle, hogy a The Men néhány évvel ezelőtti felbukkanásakor valamiért nagyon betalált még a szépkorúaknál is. Az önfeledten kavargó, szilaj gitárzene az internet előtti, jó értelemben vett indie rock legnagyobb hőseit idézte, és nem is akart többnek látszani örömteli csörömpölésnél. Csak egy garázsbanda Garázsiából. Hey ho let's go, aztán cső. Ám a sok dicséret hatására a brooklyni brigád kezdte elhinni magáról, hogy tényleg többet tud, mint amennyit mutat. Öttagúra bővült a felállás, színesebb lett a hangszerelés, bejött a zongora, a szájharmonika, az énekben erősödtek a dylanes felhangok.

Élőben jobban működik ez a váltás, mint a stúdióban. A kis színpadon összezsúfolt társaság sok végtagú lényként lüktetett, a gitárok sípolva feleseltek egymással, és a zongora őrült bugija nem finomított a ricsajon, hanem fokozta. Hihetetlenül lendületesek voltak, és mivel a program az új lemezről is a kalapálós számokra koncentrált, abszolút hengereltek. Nem igazolódott be az aggodalom, hogy a sokadik Allman fivérek-reinkarnációként szakállas hippirockkal andalítanak majd. Sokkal inkább olyanok voltak, mint egy szabadidős Moving Targets-emlékzenekar. Kedvesen kispályás, öncélú, ellenállhatatlan. És még szarul is szólt.

Akvárium, március 25.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."