Lemez

Janine Jansen: Brahms, Bartók 1.

  • - csk -
  • 2016. április 30.

Zene

A holland hegedűvirtuóz, Janine Jansen (1978) ünnepelt sztárja hangszerének: a legnagyobb zenekarok és a leghíresebb karmesterek adják kézről kézre, s kamarapartnerei is márkásak. Lemezkiadója szélesre tárja előtte a lehetőségek kapuját: olyan agyonjátszott művekről is készíthet új felvételt, mint Beethoven, Mendelssohn, Bruch vagy Csajkovszkij hegedűversenyei. Magabiztos technikai felkészültség, árnyalt hang, a zenei tartalom teljes birtoklása – mindene megvan, valami mégis megkülönbözteti pályatársaitól, s nem feltétlenül előnyösen. Vadim Repin, Leonidas Kavakos, Christian Tetzlaff, Vilde Frang vagy Baráti Kristóf egyénien játszik, Jansen viszont nagyon lekerekítetten hegedül, mintha mindig mindenben az arany középutat keresné, s emiatt aztán előadásai valami sajátos „zenei átlagszámítás” eredményére emlékeztetnek.

Legutóbb ismét egy nagy repertoárdarabot vett fel: Brahms Hegedűversenyét rögzítette a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarával, a mostanában több tehetséges fiatallal is lemezt készítő Antonio Pappano vezényletével. Szó se róla, van a produkcióban tűz, lendület, heroizmus, mégis, a végeredmény túlságosan ismétli a mű előadói tradícióit. A lemez másik száma, Bartók 1. hegedűversenye sokkal jobban sikerült: kicsalogatta Jansent a „nem mutatom meg magam” defenzív alapmagatartásából, szinte rákényszerítve arra, hogy megmozgassa a szólamot, több színt keverjen ki és személyesebb jelleget adjon a muzsikálásnak. Ebben a műben nem a rómaiak, hanem a Londoni Szimfonikusok kísérik – de a zenekari teljesítmény mindkét esetben tökéletes.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.