Lemez

Janine Jansen: Brahms, Bartók 1.

  • - csk -
  • 2016. április 30.

Zene

A holland hegedűvirtuóz, Janine Jansen (1978) ünnepelt sztárja hangszerének: a legnagyobb zenekarok és a leghíresebb karmesterek adják kézről kézre, s kamarapartnerei is márkásak. Lemezkiadója szélesre tárja előtte a lehetőségek kapuját: olyan agyonjátszott művekről is készíthet új felvételt, mint Beethoven, Mendelssohn, Bruch vagy Csajkovszkij hegedűversenyei. Magabiztos technikai felkészültség, árnyalt hang, a zenei tartalom teljes birtoklása – mindene megvan, valami mégis megkülönbözteti pályatársaitól, s nem feltétlenül előnyösen. Vadim Repin, Leonidas Kavakos, Christian Tetzlaff, Vilde Frang vagy Baráti Kristóf egyénien játszik, Jansen viszont nagyon lekerekítetten hegedül, mintha mindig mindenben az arany középutat keresné, s emiatt aztán előadásai valami sajátos „zenei átlagszámítás” eredményére emlékeztetnek.

Legutóbb ismét egy nagy repertoárdarabot vett fel: Brahms Hegedűversenyét rögzítette a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarával, a mostanában több tehetséges fiatallal is lemezt készítő Antonio Pappano vezényletével. Szó se róla, van a produkcióban tűz, lendület, heroizmus, mégis, a végeredmény túlságosan ismétli a mű előadói tradícióit. A lemez másik száma, Bartók 1. hegedűversenye sokkal jobban sikerült: kicsalogatta Jansent a „nem mutatom meg magam” defenzív alapmagatartásából, szinte rákényszerítve arra, hogy megmozgassa a szólamot, több színt keverjen ki és személyesebb jelleget adjon a muzsikálásnak. Ebben a műben nem a rómaiak, hanem a Londoni Szimfonikusok kísérik – de a zenekari teljesítmény mindkét esetben tökéletes.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.