Lemez

Joey Bada$$: B4.DA.$$

  • Lang Ádám
  • 2015. március 20.

Zene

Az idén nyáron a Balaton Soundon is fellépő Joey Bada$$ öt éve egy lépcsőházban felvett free­style YouTubevideóval vált ismertté, majd a Twitteren keresztül kapott lemezszerződést. Igazi 21. századi sztori lehetne tehát az övé. Ő azonban már a mixtape-jein is jelezte, hogy Pro Era-kiadós társaival egészen más céljaik vannak, mint a mondanivaló híján csak a pénzükkel hencegve bulizó kortársainak. Erre utal mindjárt a huszadik szülinapján megjelent lemezének a címe is (B4.DA.$$, vagy­is Before The Money). Bada$$-ék ugyanis egyrészt az öntudatos rap hagyományait szeretnék továbbvinni – írtak számot az Occupy mozgalomnak, és Ferguson kapcsán is felszólaltak –, másrészt pedig a New York-i rap kilencvenes évekbeli aranykorához szeretnének visszatérni, és abból kiindulva létrehozni valami egészen újat. Mindezt elég nagy sikerrel teszik: a fiatal rapper az elmúlt években írt jó pár slágert, kiépített egy népesebb rajongótábort, mindez pedig azzal tetőzött, hogy Obama lánya pár hete már Pro Era-pólóban szelfizett.

A lemez alaphangját a dzsesszesen hömpölygő középlassúk adják, de vannak agresszívabb témák is nyaktörő szkreccsekkel, a főhős karibi gyökereihez kötődő reggae-s hatások, illetve még a Fugees neosoulja és J Dilla szelleme is érezhető.
A B4.DA.$$ azonban végső soron csak egy tisztelgés Nas, Jay Z és a többi nagy előd előtt. Bámulatosan könnyedén áll bele a korszak hiphopjába, és veszi át a jellegzetes flow-kat is – túllépni azonban még nem tud rajtuk.

Cinematic Music Group, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.