Lemez

Joey Bada$$: B4.DA.$$

  • Lang Ádám
  • 2015. március 20.

Zene

Az idén nyáron a Balaton Soundon is fellépő Joey Bada$$ öt éve egy lépcsőházban felvett free­style YouTubevideóval vált ismertté, majd a Twitteren keresztül kapott lemezszerződést. Igazi 21. századi sztori lehetne tehát az övé. Ő azonban már a mixtape-jein is jelezte, hogy Pro Era-kiadós társaival egészen más céljaik vannak, mint a mondanivaló híján csak a pénzükkel hencegve bulizó kortársainak. Erre utal mindjárt a huszadik szülinapján megjelent lemezének a címe is (B4.DA.$$, vagy­is Before The Money). Bada$$-ék ugyanis egyrészt az öntudatos rap hagyományait szeretnék továbbvinni – írtak számot az Occupy mozgalomnak, és Ferguson kapcsán is felszólaltak –, másrészt pedig a New York-i rap kilencvenes évekbeli aranykorához szeretnének visszatérni, és abból kiindulva létrehozni valami egészen újat. Mindezt elég nagy sikerrel teszik: a fiatal rapper az elmúlt években írt jó pár slágert, kiépített egy népesebb rajongótábort, mindez pedig azzal tetőzött, hogy Obama lánya pár hete már Pro Era-pólóban szelfizett.

A lemez alaphangját a dzsesszesen hömpölygő középlassúk adják, de vannak agresszívabb témák is nyaktörő szkreccsekkel, a főhős karibi gyökereihez kötődő reggae-s hatások, illetve még a Fugees neosoulja és J Dilla szelleme is érezhető.
A B4.DA.$$ azonban végső soron csak egy tisztelgés Nas, Jay Z és a többi nagy előd előtt. Bámulatosan könnyedén áll bele a korszak hiphopjába, és veszi át a jellegzetes flow-kat is – túllépni azonban még nem tud rajtuk.

Cinematic Music Group, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.