mi a kotta?

Expektorálnom kell magam

  • mi a kotta
  • 2015. március 20.

Zene

„Néma csöndben áll a tenger,

fodra, ránca mind megállt,

s a hajós szorongva nézi

a tükörsík láthatárt.

 

Semmi nyoma semmi szélnek!

Csönd, halálos rémület!

Az iszonyú messzeséget

egy hullám se töri meg.”

 

Szabó Lőrinc fordításában Goethe tengerésze retteg ilyesformán a szélcsendtől a tengeren (a Szélcsend a tengeren című költeményben), s bár e rövid kis versben nincs megnyugtató fordulat, azért Goethe írt szerencsés tengeri útról is (a Szerencsés utazás című költeményben) – s e két verse, így együtt Beethovent kantátaírásra, Mendelssohnt pedig egy zenekari nyitány megkomponálására ihlette. Az utóbbival indulnak a Budapesti Fesztiválzenekar esedékes bérleti koncertjei, hogy aztán Kurtág György művével és ifjabb Kurtág György fellépésével folytatódjanak, méghozzá Takács-Nagy Gábor irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, február 19. és 20., háromnegyed nyolc, 21., fél négy). Mendelssohnnak e napokban amúgy is számos jelenése lesz még a koncerttermekben, hiszen Vashegyi György és együttesei a gyermekkorában meg- és kikeresztelt zseni oratorikus egyházi műveiből adnak hangversenyt (Nemzeti Hangversenyterem, február 24., fél nyolc), Hámori Máté és az Óbudai Danubia Zenekar pedig Felix és nagy tehetségű nővére, Fanny műveit rendezi közös műsorrá (BMC, február 25., hét óra).

Sosem akart zenei katedrálisokat emelni, csupán bájos pihenőhelyeket vágyott megteremteni, fogalmazta meg egy ízben szolid, ám sikerrel beteljesített zeneszerzői ambícióját Edvard Grieg. E beteljesítésről kedden a csinos és oly kiváló Vilde Frang (képünkön) és az Amsterdam Sinfonietta koncertjén győződhetünk meg újólag, hiszen itt műsoron szerepel majd két méltán népszerű Grieg-kompozíció: a Holberg szvit és a Két elégikus melódia (Zeneakadémia, február 24., fél nyolc). A norvég hegedűművésznő a 219-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr hegedűversenyt fogja eljátszani az alig tizenkilenc éves Mozarttól, akinek későbbi pályaszakaszaiból két másik koncert szemezget majd. Így a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös koncertjét a Don Giovanni nyitánya indítja, hogy utóbb a csodálatos és befejezetlenül maradt c-moll misével záruljon a Vásáry Tamás által celebrált este (Zeneakadémia, február 25., fél nyolc). A Budapestre sokadszorra visszalátogató török zongorista (és zeneszerző), Fazil Say pedig két Mozart-szonátával csap majd a billentyűk közé, hogy azután áttérjen saját szerzeményeinek előadására (Zeneakadémia, február 23., fél nyolc).

„Minden azon múlik számomra, hogy először is kivessek magamból minden polemikus-negatív anyagot; előbb fáradhatatlanul végig fogom énekelni gyűlölködéseim egész skáláját, igazán irtóztatón, »hogy visszhangozzák a csarnokok«. Később, öt év múltán magam mögé hajítok minden polémiát, és eltöprengek egy »jó művön«. Ám jelenleg a keblem rendesen el van nyálkásodva a harsány ellenszenvtől és szorongattatástól, ezért expektorálnom kell magam, illőn avagy illetlenül, ám végérvényesen.” A külső befolyásoktól, elsősorban Wagner hatásától szabadulni vágyó Nietzsche írta le e sorokat 1874-ben, jeléül egy nagy zsenikapcsolat alkonyának. Mely kapcsolat, meglepetésünkre, a Say-koncert utolsó számában elénk bukkan majd, hiszen a ráadások előtti záró szám a zongorista e műve lesz: Wagner és Nietzsche.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.