"A sivatag kell hozzá"

Josh Homme - Queens Of The Stone Age

  • Greff András
  • 2013. augusztus 11.

Zene

Az 1992-es Blues For The Red Sunnal a Kyuss tagjaként megteremtette a stoner rockot, a 90-es évek végén alapított második zenekara, a Queens Of The Stone Age pedig repetitíven lüktető, erőteljes sivatagi zenéjével az ezredforduló után Amerika egyik meghatározó rockzenekarává vált. A Volt fesztivál nyitónapján először léptek fel Magyarországon - a gitáros-énekessel (képünkön középen) ekkor tudtunk beszélgetni néhány percet.

Magyar Narancs: A Queens Of The Stone Age-nél nem lehet egyértelműen beazonosítani, hogy milyen forrásokból merítetek, azt viszont tudom, hogy a Stooges fontos zenekar számodra. Melyik felállás hatott rád jobban: amikor James Williamsonnal vagy amikor Ron Ashetonnel játszottak?

Josh Homme: Ha igazi Stooges-purista vagy, akkor Ron Ashetont kell mondanod, nem igaz? Nekem viszont a Raw Power (ezen játszott Williamson - GA) a legkedvesebb lemezem. A gitárjáték azon az albumon teljesen eszelős, a mai napig óriásinak tartom. Ha csak a szólókat nézed, már akkor is oda kell sorolni minden idők öt legjobb lemeze közé.

MN: Ha már itt tartunk: szerinted melyik az a három lemez, amelyet tanítani kellene a középiskolákban?

JH: A Dirty Deeds Done Dirt Cheap az AC/DC-től, aztán a Band Of Gypsys koncertlemeze, a harmadik pedig legyen egy Chuck Berry-válogatás vagy bármelyik korai Ramones, mert ezeket könnyű megtanulniuk a kezdőknek is.

MN: Azért is kérdeztem ezt, mert úgy tűnik, jelenleg a kamaszok világszerte inkább az elektronikus tánczenéért rajonganak. Nem nyomaszt, hogy megint kimennek a divatból a gitárok?

JH: Nem igazán. Egyfelől, mert tudom jól, hogy a popzene is ciklikusan működik, másrészt mindig elég egyetlen óriási dal ahhoz, hogy valami újra berobbanjon a hosszú-hosz-szú rejtőzködés után.

MN: A rockzene számos ikonjával játszottál már az évek során. Billy Gibbons és Elton John a Queens lemezein játszott, John Paul Johnsszal pedig négy éve kiadtál egy lemezt Them Crooked Vultures néven. Ki bűvölt el közülük a legjobban?

JH: Elég nehéz volna kiemelnem valakit. John Paul Jonesszal töltöttem együtt a legtöbb időt: ő igazi multifunkciós zseni, aki mindenen tud játszani, a dobokat leszámítva. Ha a Led Zeppelin szóba kerül, általában Jimmy Page-ről és Robert Plantről beszélnek, de ma már szerencsére nagyon sokan tudják, hogy Johns volt ott a zenei svájci bicska. Billy Gibbonsnak tökéletesen egyedi stílusa van, senki nem játszik úgy, mint ő. Ami pedig Elton Johnt illeti: azt hiszem, ő volt a legmeglepőbb, mert nem igazán tudtam, hogyan fogunk együtt játszani - de mivel zseniális zongorajátékos, nem voltak korlátok. Tudom, hogy sokan cikizik őt a kései munkássága miatt, de nekem csak az számít, hogy milyen sok nagyszerű lemezt adott ki korábban.

MN: A mostani zenésztársaid is kiadtak már egy csomó lemezt a különböző zenekaraikkal. Ezek közül melyiket tartod nagyra?

JH: Egyértelműen a Mini Mansions lemeze a kedvencem.

MN: Nagyon sok zenész megfordult a zenekarodban az évek során. A kiválasztásuknál a személyes ismeretség dönt, vagy egyszerűen csak megtetszik a játékuk egy lemezen, és ezért hívod őket?

JH: Ez változó. Jont (Jon Theodore, a QOTSA új dobosa - GA) például évek óta jól ismerem, már akkor is összejártunk vacsorázni, amikor még nem volt a zenekar tagja, úgyhogy tudtam róla, hogy rendes arc. De például a találkozásom Mike-kal és Deannel igazi vakrandi volt - Deannel (Dean Fertita billentyűs - GA) azonnal sikeresnek látszott a kaland, Mike-kal viszont (Michael Shuman basszusgitáros, aki az interjú alatt végig ott ült, gyakorlatilag szótlanul Josh mellett - GA), hát, ne tudd meg (nevet). Hol is hallottam róla korábban? Ja, megvan: Mike akkori zenekara, a Wires On Fire Alain Johannesszel vett fel egy lemezt, és Alain azt mondta nekem: ebben a zenekarban a basszgitárosnak jobb hangja van, mint az énekesnek; mindent azonnal felénekel, az énekessel meg órákon át szenvedünk. Így jegyeztem meg a nevét.

MN: Emlékszem, 2000 körül azt írta az NME, hogy a QOTSA az új Nirvana. Neked mi volt a legfurább dolog, amit magatokról olvastál?

JH: Ez elég erős. Nem tudok jobbat mondani, mert igazán tehetségesnek tartom magam abban, hogy elkerüljem mindazt, amit rólunk írnak. A Queensről szóló cikkek nagy része alighanem pozitív, kisebb része negatív, egy szintén jelentős halmaza pedig ostoba - és valószínűleg mindegyik téved.

MN: Téged tartanak a desert rock kulcsfigurájának. Mi tesz szerinted egy dalt desert rock számmá?

JH: Szerintem a sivatagból kell származnod ahhoz, hogy ezt a zenét játszd (Josh Homme Palm Desertben cseperedett fel - GA). Hiszen ha Franciaországba mész, ott sem francia hagymalevest kapsz, hanem egyszerűen csak hagymalevest. Neked ez sivatagi rock, nekem viszont egyszerűen csak rockzene, mert én a sivatagból érkeztem. A desert rock pont úgy szól, mintha pár srác kivonult volna a sivatag közepére rock and rollt játszani. Senkit sem akarok megsérteni, de hogyan tudnád ezt játszani, ha nem innen származol? Megpróbálhatod imitálni, de például egy magyar gitáros kezében biztos, hogy átalakulna valami egészen mássá - és ez határozottan pozitív dolog.

Kritikánk a QOTSA koncertjéről online felületünkön olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.