"A sivatag kell hozzá"

Josh Homme - Queens Of The Stone Age

  • Greff András
  • 2013. augusztus 11.

Zene

Az 1992-es Blues For The Red Sunnal a Kyuss tagjaként megteremtette a stoner rockot, a 90-es évek végén alapított második zenekara, a Queens Of The Stone Age pedig repetitíven lüktető, erőteljes sivatagi zenéjével az ezredforduló után Amerika egyik meghatározó rockzenekarává vált. A Volt fesztivál nyitónapján először léptek fel Magyarországon - a gitáros-énekessel (képünkön középen) ekkor tudtunk beszélgetni néhány percet.

Magyar Narancs: A Queens Of The Stone Age-nél nem lehet egyértelműen beazonosítani, hogy milyen forrásokból merítetek, azt viszont tudom, hogy a Stooges fontos zenekar számodra. Melyik felállás hatott rád jobban: amikor James Williamsonnal vagy amikor Ron Ashetonnel játszottak?

Josh Homme: Ha igazi Stooges-purista vagy, akkor Ron Ashetont kell mondanod, nem igaz? Nekem viszont a Raw Power (ezen játszott Williamson - GA) a legkedvesebb lemezem. A gitárjáték azon az albumon teljesen eszelős, a mai napig óriásinak tartom. Ha csak a szólókat nézed, már akkor is oda kell sorolni minden idők öt legjobb lemeze közé.

MN: Ha már itt tartunk: szerinted melyik az a három lemez, amelyet tanítani kellene a középiskolákban?

JH: A Dirty Deeds Done Dirt Cheap az AC/DC-től, aztán a Band Of Gypsys koncertlemeze, a harmadik pedig legyen egy Chuck Berry-válogatás vagy bármelyik korai Ramones, mert ezeket könnyű megtanulniuk a kezdőknek is.

MN: Azért is kérdeztem ezt, mert úgy tűnik, jelenleg a kamaszok világszerte inkább az elektronikus tánczenéért rajonganak. Nem nyomaszt, hogy megint kimennek a divatból a gitárok?

JH: Nem igazán. Egyfelől, mert tudom jól, hogy a popzene is ciklikusan működik, másrészt mindig elég egyetlen óriási dal ahhoz, hogy valami újra berobbanjon a hosszú-hosz-szú rejtőzködés után.

MN: A rockzene számos ikonjával játszottál már az évek során. Billy Gibbons és Elton John a Queens lemezein játszott, John Paul Johnsszal pedig négy éve kiadtál egy lemezt Them Crooked Vultures néven. Ki bűvölt el közülük a legjobban?

JH: Elég nehéz volna kiemelnem valakit. John Paul Jonesszal töltöttem együtt a legtöbb időt: ő igazi multifunkciós zseni, aki mindenen tud játszani, a dobokat leszámítva. Ha a Led Zeppelin szóba kerül, általában Jimmy Page-ről és Robert Plantről beszélnek, de ma már szerencsére nagyon sokan tudják, hogy Johns volt ott a zenei svájci bicska. Billy Gibbonsnak tökéletesen egyedi stílusa van, senki nem játszik úgy, mint ő. Ami pedig Elton Johnt illeti: azt hiszem, ő volt a legmeglepőbb, mert nem igazán tudtam, hogyan fogunk együtt játszani - de mivel zseniális zongorajátékos, nem voltak korlátok. Tudom, hogy sokan cikizik őt a kései munkássága miatt, de nekem csak az számít, hogy milyen sok nagyszerű lemezt adott ki korábban.

MN: A mostani zenésztársaid is kiadtak már egy csomó lemezt a különböző zenekaraikkal. Ezek közül melyiket tartod nagyra?

JH: Egyértelműen a Mini Mansions lemeze a kedvencem.

MN: Nagyon sok zenész megfordult a zenekarodban az évek során. A kiválasztásuknál a személyes ismeretség dönt, vagy egyszerűen csak megtetszik a játékuk egy lemezen, és ezért hívod őket?

JH: Ez változó. Jont (Jon Theodore, a QOTSA új dobosa - GA) például évek óta jól ismerem, már akkor is összejártunk vacsorázni, amikor még nem volt a zenekar tagja, úgyhogy tudtam róla, hogy rendes arc. De például a találkozásom Mike-kal és Deannel igazi vakrandi volt - Deannel (Dean Fertita billentyűs - GA) azonnal sikeresnek látszott a kaland, Mike-kal viszont (Michael Shuman basszusgitáros, aki az interjú alatt végig ott ült, gyakorlatilag szótlanul Josh mellett - GA), hát, ne tudd meg (nevet). Hol is hallottam róla korábban? Ja, megvan: Mike akkori zenekara, a Wires On Fire Alain Johannesszel vett fel egy lemezt, és Alain azt mondta nekem: ebben a zenekarban a basszgitárosnak jobb hangja van, mint az énekesnek; mindent azonnal felénekel, az énekessel meg órákon át szenvedünk. Így jegyeztem meg a nevét.

MN: Emlékszem, 2000 körül azt írta az NME, hogy a QOTSA az új Nirvana. Neked mi volt a legfurább dolog, amit magatokról olvastál?

JH: Ez elég erős. Nem tudok jobbat mondani, mert igazán tehetségesnek tartom magam abban, hogy elkerüljem mindazt, amit rólunk írnak. A Queensről szóló cikkek nagy része alighanem pozitív, kisebb része negatív, egy szintén jelentős halmaza pedig ostoba - és valószínűleg mindegyik téved.

MN: Téged tartanak a desert rock kulcsfigurájának. Mi tesz szerinted egy dalt desert rock számmá?

JH: Szerintem a sivatagból kell származnod ahhoz, hogy ezt a zenét játszd (Josh Homme Palm Desertben cseperedett fel - GA). Hiszen ha Franciaországba mész, ott sem francia hagymalevest kapsz, hanem egyszerűen csak hagymalevest. Neked ez sivatagi rock, nekem viszont egyszerűen csak rockzene, mert én a sivatagból érkeztem. A desert rock pont úgy szól, mintha pár srác kivonult volna a sivatag közepére rock and rollt játszani. Senkit sem akarok megsérteni, de hogyan tudnád ezt játszani, ha nem innen származol? Megpróbálhatod imitálni, de például egy magyar gitáros kezében biztos, hogy átalakulna valami egészen mássá - és ez határozottan pozitív dolog.

Kritikánk a QOTSA koncertjéről online felületünkön olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.