rés a présen

Az aktualitás a mű maga

Dinyés Dániel karmester, zeneszerző

  • rés a présen
  • 2013. augusztus 18.

Zene

rés a présen: Kinek a fejében született meg az ötlet, hogy az Ördögkatlan Fesztiválon legyen egy Requiem-bemutató?

Dinyés Dániel: Az elgondolás az volt, hogy a Katlanban a szabad ég alatt legyen egy klasszikus oratorikus mű, amit a közönség a fűben heverészve, a csillagos eget szemlélve hallgathat. Bérczes Lacival és Kiss Mónival hét éve álmodunk erről. Most jött el a financiális pillanat, hogy ezt meg is valósítsuk. Aktualitás soha nem kell egy Mozart Requiemnek, mert egy zseni esetében az aktualitás a mű maga. Ám pluszjelentést ad neki, hogy mindez Beremenden, a Megbékélés kápolna előtti mezőn történik, nem messze a horvát határtól, közel a jugoszláv háború emlékeihez.

rap: Van jelentősége annak, hogy egy új fesztiválhelyszínen lesz az előadás?

DD: Egy olyan fesztiválon, mint az Ördögkatlan, hatalmas jelentősége van minden új kezdeményezésnek és helyszínnek. Beremend mar régóta szeretett volna csatlakozni a Katlan faluihoz, de mostanra érett meg a helyzet, hogy evvel a "nagy dobással" csatlakozni tudjon. Beremend önkormányzata is jelentősen hozzájárul az eseményhez, nem csak a helyszínt adja.

rap: Hogyan állt össze az előadói csapat?

DD: A zenekar a Bujtor Balázs vezette Hungarian Studio Orchestra lesz, a kórus pedig a Philipp György által vezetett À la cARTe. A szólisták Kolonits Klára, Szolnoki Apollónia, Horváth István és Cseh Antal. Balázzsal konzis korunk óta ismerjük egymást és a munkakapcsolatunk mára barátsággá vált. Gyuri kórusa egy fiatal formáció, igazi "mindenevők", ez lesz az első közös zenélésünk, melytől csupa jót várok, mert a tagokat egyenként mind ismerem, és ennyi jó hang egy helyen egyszerűen nem sülhet el rosszul! A szólistákkal akadémista korunk óta dolgozom együtt, szóval mondhatjuk, hogy összeszokott csapat. A kapocs minden bizonnyal én vagyok, de a legnagyobb örömöm az, amikor látom, hogy egy-egy ilyen koncert után elkezdenek egymással dolgozni nélkülem is.

rap: Kell klasszikus zene egy ifjúsági buliba?

DD: Sajnos a klasszikus zene ügye mára nem áll olyan jól, hogy ne lenne minden koncert a legfontosabb egy klasszikus zenész életében. A klasszikus zene pont a fiatal közönség elvesztése miatt is sodródott a margóra itthon. Tehát egy ilyen fesztiválnál nem sok fontosabb van.

rap: Milyen projektjeid lesznek a közeljövőben?

DD: Mivel időm nagy részében a pesti színházakban dolgozom, engem ott lehet látni, de inkább hallani. A Vígszínházban három darab is fut a vezényletemmel, a Radnótiban egy. Jövőre beindítunk Ascher Tamással egy operamagyarázó koncertsorozatot a Katonában, ami havonta egy Mozart-operával foglalkozik, ezenkívül megyek Győrbe vezényelni a színházba Silló István meghívására. Szeptember elsején a Párkák című meseoperámat játsszuk az Egri Kamaraopera Fesztiválon a Bárka Színház társulatával, aztán lesz egy szimfonikus koncertem a Dohnányi Filharmonikusokkal novemberben, októberben pedig az operaházban vezénylek két Traviatát.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.