mi a kotta?

Kánikulakánon

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/28. hétre

Pjotr Iljics Csajkovszkij egész életében titkolta másságát, bár gyanús körülmények bőven akadtak: alibiből köttetett házassága szűziesen kezdődött, méla felesége „mindennel egyetértett, mindennel elégedett volt”, azzal is, hogy nászéjszakájuk egy vasúti fülkében zajlott, ahol a zeneszerző gyorsan mély álomba merült anélkül, hogy kezdeményezett volna. Ha előbb nem is, legalább a zeneszerző temetésén gyanús volt sokak számára, hogy hivatalosan kolera végzett vele, mégis nyitott volt a koporsó, s néhányan magukról megfeledkezve csókolgatták a halott arcát. Máig nem tudjuk: megoszlanak a vélemények abban, hogy vajon méreggel vagy máshogyan okozta saját halálát, vagy tényleg betegség vitte sírba. „Szegény Pjotr Iljics Csajkovszkij mindig az öngyilkosság határán volt, annyira félt, hogy kiderül róla, hogy pederaszta” – mondta Gyagilev, a neves impresszárió, az Orosz Balett vezetője, Stravinsky nagy sike­rei­nek főszereplője. „Ma, ha kiderül, hogy nem vagy az, jobb, ha főbe lövöd magad.” (Nézzük el a píszímentes megfogalmazást a cilinderes úriembernek, mentségére szóljon, hogy maga is meleg volt, és mint afféle hóbortra, állandóan rá akarta beszélni Stravinskyt, hogy váltson csapatot.) Amikor beszélgetőpartnerei tiltakozásul heteroszexuális zeneszerzők garmadáját hozták fel ellenpéldaként, Gyagilev letorkollta őket: „Badarság. Kettő közülük szeretne pederaszta lenni, csak nem mer, a harmadik pedig impotens.”

Két népszerű vonósszerenád csendül fel a Danubia Zenekar nyári koncertjén: az egyik, a népszerűbb, természetesen Csajkovszkijé, a másik sem kevésbé ihletett darab, Dvořák kompozíciója. Az óbudai együttest Hámori Máté vezényli (Magyar Zene Háza, július 11., 19 óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.