mi a kotta?

Kánikulakánon

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/28. hétre

Pjotr Iljics Csajkovszkij egész életében titkolta másságát, bár gyanús körülmények bőven akadtak: alibiből köttetett házassága szűziesen kezdődött, méla felesége „mindennel egyetértett, mindennel elégedett volt”, azzal is, hogy nászéjszakájuk egy vasúti fülkében zajlott, ahol a zeneszerző gyorsan mély álomba merült anélkül, hogy kezdeményezett volna. Ha előbb nem is, legalább a zeneszerző temetésén gyanús volt sokak számára, hogy hivatalosan kolera végzett vele, mégis nyitott volt a koporsó, s néhányan magukról megfeledkezve csókolgatták a halott arcát. Máig nem tudjuk: megoszlanak a vélemények abban, hogy vajon méreggel vagy máshogyan okozta saját halálát, vagy tényleg betegség vitte sírba. „Szegény Pjotr Iljics Csajkovszkij mindig az öngyilkosság határán volt, annyira félt, hogy kiderül róla, hogy pederaszta” – mondta Gyagilev, a neves impresszárió, az Orosz Balett vezetője, Stravinsky nagy sike­rei­nek főszereplője. „Ma, ha kiderül, hogy nem vagy az, jobb, ha főbe lövöd magad.” (Nézzük el a píszímentes megfogalmazást a cilinderes úriembernek, mentségére szóljon, hogy maga is meleg volt, és mint afféle hóbortra, állandóan rá akarta beszélni Stravinskyt, hogy váltson csapatot.) Amikor beszélgetőpartnerei tiltakozásul heteroszexuális zeneszerzők garmadáját hozták fel ellenpéldaként, Gyagilev letorkollta őket: „Badarság. Kettő közülük szeretne pederaszta lenni, csak nem mer, a harmadik pedig impotens.”

Két népszerű vonósszerenád csendül fel a Danubia Zenekar nyári koncertjén: az egyik, a népszerűbb, természetesen Csajkovszkijé, a másik sem kevésbé ihletett darab, Dvořák kompozíciója. Az óbudai együttest Hámori Máté vezényli (Magyar Zene Háza, július 11., 19 óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.