Koncert

Kedves Csanád: Nemes igazságok evangéliuma

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 21.

Zene

A kilencrészes, énekes szólistákra, elektronikára és kamaraegyüttesre (zongora, cimbalom, klarinét, brácsa, cselló) írt kompozíciót figyelve és a címen töprengve jutott eszembe, hogy Bach idejében a kantátákhoz (legalábbis a lutheránusoknál) igen szorosan kapcsolódott a prédikáció, melynek tartalmáról azonban keveset tudhatunk, jobbára csak a kantáta szövege és a megzenésítés módja alapján találgathatjuk, mire próbálta felhívni a lelkész a gyülekezet figyelmét. Kedves Csanád darabjában három tételnek van szövege (Vörösmarty Mihálytól és magától a zeneszerzőtől), de azok tulajdonképpen el is maradhatnának, hiszen a tisztán hangszeres tételek (interlúdiumok és mini hangköltemények) alapján nagyjából sejthetjük, mi lehet a zeneszerző pusztába kiáltott szavának a lényege: „az emberfaj sárkányfog-vetemény!” Az elmúlt egy-két év friss kompozícióit hallgatva világos volt, hogy Kedves Csanád öles léptekkel haladt túl korábbi darabjainak szögletességén, kissé faragatlan hangzásképén. Művei kivilágosodtak, a tónusuk szellősebb lett és rátalált egy kifejezetten folyékonynak ható nyelvezetre. A Nemes igazságok evangéliuma azonban nem az elmúlt két év kompendiuma, egyes részei mintha a korábbi alkotói időszakot reprezentálnák, s ettől a mű nem pusztán eklektikussá, de meglehetősen ki­egyen­súlyozatlanná is vált. A hosszú, de egyébként hosszadalmasnak nem ható darabban jobbnál jobb részletekre figyelhettünk fel, a kifejezés célirányosnak, a hangszerelés találékonynak, a zenei és drámai koncepció világosnak hatott, ám értelemszerűen mindez épp az ellenkezőjébe fordult a kevésbé jobb részletekben. A zenészekről (Taraszova Krisztina, Szalai András, Klenyán Csaba, Tornyai Péter, Zétényi Tamás és az elektronikát kezelő Bolcsó Bálint) és az énekesekről (Bodrogi Éva és Pintér Dömötör) viszont csak az elismerés hangján lehet szólni.

Fuga, március 17.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.