Koncert

Kedves Csanád: Nemes igazságok evangéliuma

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 21.

Zene

A kilencrészes, énekes szólistákra, elektronikára és kamaraegyüttesre (zongora, cimbalom, klarinét, brácsa, cselló) írt kompozíciót figyelve és a címen töprengve jutott eszembe, hogy Bach idejében a kantátákhoz (legalábbis a lutheránusoknál) igen szorosan kapcsolódott a prédikáció, melynek tartalmáról azonban keveset tudhatunk, jobbára csak a kantáta szövege és a megzenésítés módja alapján találgathatjuk, mire próbálta felhívni a lelkész a gyülekezet figyelmét. Kedves Csanád darabjában három tételnek van szövege (Vörösmarty Mihálytól és magától a zeneszerzőtől), de azok tulajdonképpen el is maradhatnának, hiszen a tisztán hangszeres tételek (interlúdiumok és mini hangköltemények) alapján nagyjából sejthetjük, mi lehet a zeneszerző pusztába kiáltott szavának a lényege: „az emberfaj sárkányfog-vetemény!” Az elmúlt egy-két év friss kompozícióit hallgatva világos volt, hogy Kedves Csanád öles léptekkel haladt túl korábbi darabjainak szögletességén, kissé faragatlan hangzásképén. Művei kivilágosodtak, a tónusuk szellősebb lett és rátalált egy kifejezetten folyékonynak ható nyelvezetre. A Nemes igazságok evangéliuma azonban nem az elmúlt két év kompendiuma, egyes részei mintha a korábbi alkotói időszakot reprezentálnák, s ettől a mű nem pusztán eklektikussá, de meglehetősen ki­egyen­súlyozatlanná is vált. A hosszú, de egyébként hosszadalmasnak nem ható darabban jobbnál jobb részletekre figyelhettünk fel, a kifejezés célirányosnak, a hangszerelés találékonynak, a zenei és drámai koncepció világosnak hatott, ám értelemszerűen mindez épp az ellenkezőjébe fordult a kevésbé jobb részletekben. A zenészekről (Taraszova Krisztina, Szalai András, Klenyán Csaba, Tornyai Péter, Zétényi Tamás és az elektronikát kezelő Bolcsó Bálint) és az énekesekről (Bodrogi Éva és Pintér Dömötör) viszont csak az elismerés hangján lehet szólni.

Fuga, március 17.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.