mi a kotta?

Kivéve a szahar

  • mi a kotta
  • 2019. április 21.

Zene

„Hogy tulajdonképpen mi vagyok, még magam sem tudom pontosan. Képzeletem, azt hiszem, van… Mélyebb gondolkodó nem vagyok, sohasem tudok logikusan végigmenni a fonál mentén, amit talán jól ragadtam meg. Hogy költő vagyok-e, amivé sohasem válhat az ember – az utókor deríti majd ki.” Robert Schumann kamaszkori naplójában olvasható ez az önelemző bejegyzés, amely olyannyira rávall a majdani zeneszerzőre. Róla most bárminő kerek évforduló híján is indokolt nyomatékosan szót ejtenünk, hiszen a Zeneakadémián az elkövetkező napokban több koncert is az ő műveit bocsátja majd elénk. „Mintha késsel hasogatnák az idegeimet” – tragikus összeomlása táján Schumann már a muzsikaszóra is így reagált, de mi természetesen bizonnyal nem fogjuk ilyesformán érezni magunkat, amikor szombaton a két Kokas nővérKatalin és Dóra –, Maxim Rysanov és Lily Maisky közös koncertjén megszólal a tépett idegzetű komponista Meseképek című brácsa-zongora darabja (Solti Terem, március 23., hét óra). Jövő szerdán és csütörtökön azután tovább folytatódik az a Várjon Dénes által szerkesztett sorozat, amely Schumann zongorás kamarazenéjét rendezi koncertprogramokká, egyenesen a teljesség igényével (Solti Terem, március 27. és 28., hét óra). „Képzeletének nem kínál elég tág teret a zongora” – írta türelmetlen vőlegényéről Clara Wieck, vagyis a majdani Clara Schumann, s habár azt helyesen ítélte meg a szerelmes leány és hozzáértő kolléga, hogy Robertnek lesz keresnivalója a szimfonikus zene terepén, azért e két koncert bőven bizonyságot fog kínálni arra, hogy bízvást a zongora körül, az intim kamarazenében is nyílt kellő spatium a zeneszerzői kreativitás számára. Meggyőzésünkről Várjon Dénes mellett többek közt Simon Izabella és a csellista Várdai István gondoskodik majd.

„Übü mama, add csak ide azt a patkánykarmonádlit, hadd kínáljam körül!” Így szól a vacsoraasztalnál trónoló címszereplő Afred Jarry diákcsínyekből lepárolt rémbohózatában, vagyis az 1896-os Übü királyban. Ezen a lakomán természetesen nemcsak az emlegetett karmonádliból lehet csemegézni, emlékezzünk csak az étkezést követő dialógusra: „Übü papa: Nohát, kapitány, jól­esett a vacsora? Paszomány: Remekül, uram, kivéve a szahar! Übü papa: Ejnye, pedig a szahar sem volt rossz! Übü mama: Ízlés dolga.” E drámatörténeti étkezést szerda este a Concerto Budapest programjának nyitószáma, Bernd Alois Zimmermann 1966-os kompozíciója, az Übü király vacsorája fogja megidézni, hogy aztán Keller Andrásék koncertjén két 20. századi, szláv Paganini-variáció is megszólaljon: egy Rahmanyinovtól és egy Lutosławskitól, éppen nem mellesleg a kiváló Andrej Korobejnyikov zongorajátékával (Nemzeti Hangversenyterem, március 27., fél nyolc).

S végezetül említsük Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar Bartók-koncertjét, amelynek előzetes feldicsérése bízvást mellőzhető. Legyen elég annyit mondanunk, hogy a műsor A kékszakállú herceg várával végződik majd: a Kékszakállú szólamát Cser Krisztián, Juditét pedig Vizin Viktória (képünkön) fogja énekelni (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél négy). Szóval kulcsokat zsebre vágni és ajtókat feltépni, irány a koncert!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.