Lemez

The Claypool Lennon Delirium: South of Reality

  • Soós Tamás
  • 2019. április 21.

Zene

A sztárcsemeték nehéz sorsában osztozik Sean Lennon is: fogjon bármibe, az emberek úgyis John Lennon és Yoko Ono fiát látják benne. A családi örökséget persze Sean sem akarja letagadni; gitárosként, billentyűsként és producerként rendszeresen szerepel a Plastic Ono Band kiadványain, eddigi életművét pedig a Beatles kései, pszichedelikusan popos korszakából vezette le. Ezért is volt meglepő, amikor pár éve egymásra találtak a Primus pihent humorú basszgitárzsenijével, Les Claypoollal, és közös zenekarukban izgalmasan simították össze eltérő zenei világaikat: a technikás, pengető nélküli basszusozást a Pink Floyd, Frank Zappa és a Sgt. Peppers háromszögében mozgó, dallamos pszichedéliával.

Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a még kissé széttartó bemutatkozást egy kiforrottabb második lemez követte, amelynek gerincét a sokperces megfejtések alkotják: a Pink Floyd-i magasságokba szárnyaló és ott űrrockos jammelésbe torkolló Amethyst Realm, valamint a Jack Parsons bizarr életét megzenésítő Blood and Rockets (Parsons rakétamérnökként rengeteget tett a holdra szállás megvalósításáért, szabadidejében viszont Aleister Crowley szektájának okkult orgiáit vezényelte le kiskorúak részvételével). Különösen jól sikerültek még a régi Primust idéző, claypoolos agymenések, mint a békaemberek nehéz sorsáról regélő Toady Man’s Hour, és a jellegzetes, lépegető basszussal kísért Little Fishes. Az albumot tetszetősen záró Like Fleas pedig akár A Falra is felfért volna. Még nem ezzel a lemezzel fog kilépni Sean Lennon az apja árnyékából, de nem kétséges az sem, hogy a legjobb úton halad afelé.

ATO Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.