„Soha nem volt célkitűzésem! Se tervem. A zenét szerettem. És zongorázni is szerettem, és a darabokat, amiket játszom, azokat is szenvedélyesen szeretem. Ez jó indíték arra, hogy az ember a koncerten megpróbálja a lehető legjobban eljátszani. Ez az egyetlen, amire törekedtem egész életemben: hogy amit én igazán szépnek és jónak tartok, azt megpróbáljam másokkal is megismertetni” – mondta pár éve a Tiszatáj újságírójának Ránki Dezső, aki éppen ötvenöt éve adott emlékezetes szólóestet a Zeneakadémián. Az akkor mindössze tizenkilenc éves fiúról Pernye András zenekritikus azt írta: „A legnagyobb nevű külföldi zongorista sem kelt nagyobb érdeklődést, mint Ránki Dezső.” Így folytatódott a lelkes méltatás: „Egész megjelenése hallatlanul rokonszenves, a zenéhez való viszonya egyszerű, őszinte és póztalan.”
Ezt az 1970-es koncertet ismétli meg, csaknem azonos műsorral, immár hetvennégy évesen Ránki Dezső a héten. Haydn variációi, Beethoven Waldstein-szonátája, majd Debussy Gyermekkuckó-sorozata, valamint Schumann Humoreszkje szerepel a műsorban, amellyel a játékos egykori mesterére, a 125 éve született Máthé Klárára is emlékezik (Zeneakadémia, december 12., fél nyolc).
A bécsi zeneakadémia volt hallgatói által alapított MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar lép fel ismét, hogy szűkebb-tágabb régiónk modern és kortárs zenéjéből hasítsanak egy szeletet. Stump-Linshalm, Bailie és Haas művei mellett Schönberg Egy varsói menekült című kantátájának Gryllus Samu-féle átirata ősbemutatóként csendül fel, a többi darab pedig hazai bemutató. Ezúttal is Ajtony Csaba vezényli az együttest (BMC, december 13., fél nyolc). A zenetörténet egyik fontos „enciklopédiája”, a Wohltemperiertes Klavier első kötete szerepel Borbély László műsorán, aki arra vállalkozik, hogy „a bachi zsenialitás felmutatásán túl eddig talán fel sem fedezett összefüggéseket tárjon a közönség elé” (BMC, december 14., hét óra).
Sokan várják a régizene koronázatlan királynőjét, Cecilia Bartolit, aki az operaműfaj egyik halhatatlan remekével érkezik a Müpába. Gluck Orpheusz és Eurüdiké című alkotását több változatban ismerjük, Bécsben olaszul, Párizsban franciául mutatták be, de az ősbemutató nem is volt átütő siker, arra az 1769-es, pármai premierig kellett várni, amelynek érdekessége – a koloratúrszoprán alakította főhősön túl –, hogy mellőzi a happy endet. Eurüdiké és Ámor szerepében Melissa Petit lép színpadra, aki most a zürichi operaház énekese, a Les Musiciens du Prince-Monaco együttest az olasz Gianluca Capuano dirigálja (december 15., hét óra).
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!



