mi a kotta?

Két trombitás egy csárdában

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/50. hétre

„Soha nem volt célkitűzésem! Se tervem. A zenét szerettem. És zongorázni is szerettem, és a darabokat, amiket játszom, azokat is szenvedélyesen szeretem. Ez jó indíték arra, hogy az ember a koncerten megpróbálja a lehető legjobban eljátszani. Ez az egyetlen, amire törekedtem egész életemben: hogy amit én igazán szépnek és jónak tartok, azt megpróbáljam másokkal is megismertetni” – mondta pár éve a Tiszatáj újságírójának Ránki Dezső, aki éppen ötvenöt éve adott emlékezetes szóló­estet a Zeneakadémián. Az akkor mindössze tizenkilenc éves fiúról Pernye András zenekritikus azt írta: „A legnagyobb nevű külföldi zongorista sem kelt nagyobb érdeklődést, mint Ránki Dezső.” Így folytatódott a lelkes méltatás: „Egész megjelenése hallatlanul rokonszenves, a zenéhez való viszonya egyszerű, őszinte és póztalan.”

Ezt az 1970-es koncertet ismétli meg, csaknem azonos műsorral, immár hetvennégy évesen Ránki Dezső a héten. Haydn variációi, Beethoven Waldstein-szonátája, majd Debussy Gyermekkuckó-sorozata, valamint Schumann Humoreszkje szerepel a műsorban, amellyel a játékos egykori mesterére, a 125 éve született Máthé Klárára is emlékezik (Zeneakadémia, december 12., fél nyolc).

A bécsi zeneakadémia volt hallgatói által alapított MIKAMO Közép-Európai Kamara­zenekar lép fel ismét, hogy szűkebb-tágabb régiónk modern és kortárs zenéjéből hasítsanak egy szeletet. Stump-Linshalm, Bailie és Haas művei mellett Schönberg Egy varsói menekült című kantátájának Gryllus Samu-féle átirata ősbemutatóként csendül fel, a többi darab pedig hazai bemutató. Ezúttal is Ajtony Csaba vezényli az együttest (BMC, december 13., fél nyolc). A zenetörténet egyik fontos „enciklopédiája”, a Wohltemperiertes Klavier első kötete szerepel Borbély László műsorán, aki arra vállalkozik, hogy „a bachi zsenialitás felmutatásán túl eddig talán fel sem fedezett összefüggéseket tárjon a közönség elé” (BMC, december 14., hét óra).

Sokan várják a régizene koronázatlan királynőjét, Cecilia Bartolit, aki az operaműfaj egyik halhatatlan remekével érkezik a Müpába. Gluck Orpheusz és Eurüdiké című alkotását több változatban ismerjük, Bécsben olaszul, Párizsban franciául mutatták be, de az ősbemutató nem is volt átütő siker, arra az 1769-es, pármai premierig kellett várni, amelynek érdekessége – a koloratúrszoprán alakította főhősön túl –, hogy mellőzi a happy endet. Eurüdiké és Ámor szerepében Melissa Petit lép színpadra, aki most a zürichi operaház énekese, a Les Musiciens du Prince-Monaco együttest az olasz Gianluca Capuano dirigálja (december 15., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

A gyáva nyúl

Elvégeztetett: kedden délelőtt Petr Pavel államfő aláírta Andrej Babiš miniszterelnöki kinevezését, immár semmi akadálya az új cseh kormány megalakulásának. Bár a szeptember második felében megtartott parlamenti választás után Babiš gyors kormányalakítást ígért, láthatóan nem sikerült betartania: ez­irányú erőfeszítései hosszúra nyúltak, s néha egészen komikus epizódokat produkáltak.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.