Színház - Mert megtehetem - Calderón: Az élet álom

  • Csáki Judit
  • 2010. február 4.

Zene

Kód-dekód: tudjuk, mit gondoljunk, amikor a Kamra egyik oldalajtaján belép Mészáros Béla és a férfiruhába öltözött Jordán Adél, és bejelentik, hogy Calderón Az élet álom című darabját fogjuk látni. Itt és most együtt fogunk elgondolkodni életről és álomról, játszók és nézők. A játéktéren mintha terepasztalok - de csak jókora pokrócok vannak, ez itt a barlang maga, a hegygyomor; az egyik pokróchegy alatt éppen elfér Segismundo, a rabláncon tartott herceg, a falon pedig egy föl-le csapható széles polc, pont, mint az állatkertben a majmoknál. Már mindent tudunk arról, hogyan tartják Segismundót, aki hamarosan maga is szenvedélyesen számol be a legfőbb hiányról, a szabadságról; nagyon is artikuláltan fejezi ki magát, Clotaldo, a tanítója jó munkát végzett, ennek a fiatalembernek vannak fogalmai. Tudja például, mi az álom. Csak azt nem tudja, mikor álmodik. Mi sem.

Kód-dekód: tudjuk, mit gondoljunk, amikor a Kamra egyik oldalajtaján belép Mészáros Béla és a férfiruhába öltözött Jordán Adél, és bejelentik, hogy Calderón Az élet álom című darabját fogjuk látni. Itt és most együtt fogunk elgondolkodni életről és álomról, játszók és nézők.

A játéktéren mintha terepasztalok - de csak jókora pokrócok vannak, ez itt a barlang maga, a hegygyomor; az egyik pokróchegy alatt éppen elfér Segismundo, a rabláncon tartott herceg, a falon pedig egy föl-le csapható széles polc, pont, mint az állatkertben a majmoknál. Már mindent tudunk arról, hogyan tartják Segismundót, aki hamarosan maga is szenvedélyesen számol be a legfőbb hiányról, a szabadságról; nagyon is artikuláltan fejezi ki magát, Clotaldo, a tanítója jó munkát végzett, ennek a fiatalembernek vannak fogalmai. Tudja például, mi az álom. Csak azt nem tudja, mikor álmodik. Mi sem.

A Kamra játéktere egyszerre tágas és szűkös; ajtók nyílnak és csukódnak, tombol az eklektika, van diszkógömb, öblös műanyag fotel, parányi terepasztalkellékek, kis ólomkatonák, hosszú gázgyújtók kard gyanánt, és még mobiltelefon is. Kovács Dániel rendező felel a díszletért is. Benedek Mari jelmezei hasonlóképp eklektikusak, vannak maszkok és terepmintás hálóköntös, a barokk is ideidézve: konkrétan Velázquez udvarhölgyruháját viselik a színésznők, és Segismundo piros tréningnadrágját királykorában arany pantalló váltja - de apja, Basilio jól megvan a barna kordnadrágban királyként is.

Ötletből rengeteg van - így volt ez már Kovács Dániel nyári Goldoni-rendezésében is, csak ott sok színészi csillagszórózásnak kellett takarnia a rendezés szétfutó karakterét. Most az ötletek is összetartanak: fontos dologról beszélünk ugyanis.

Az álom-valóság viaskodás nemcsak Segismundo privilégiuma - szinte mindenkinek van elszámolnivalója e téren. Basilio, a "jó király" egy álomszerű jóslat miatt tartja állati sorban a gyerekét, Astolfo moszkvai herceg egy álomkarrier érdekében hagyja el szerelmét, Clotaldo, a tanító álomszerű véletlen folytán botlik bele saját gyerekébe. Estrella pedig ébren álmodva sodródik egy nem túl happy happy ending felé.

Az már más kérdés, hogy mi az élet: az álom vagy a valóság. Az előadás nem "szavaz" ebben az ügyben, a rendezés még egy halovány is-isről sem árulkodik, mert az életnél, álomnál erősebben fókuszál arra, hogy mik az ember lehetőségei bármelyik esetben. Mit tehet meg? Megteheti-e, amit megtehet?

A megtehetés szabadsága, ráadásul morális, és nem egzisztenciális szabadsága - elsősorban erről szól az előadás. És persze hogy a Katona József Színház megint valami rettenetesen súlyos, jelen idejű kérdésben hallatja színházi szavát - a cunamiszerű kommercializálódás kellős közepén, látszólag rendíthetetlenül. Segismundo első álomszerű ébrenléte idején az értetlenség és idegenség a kegyetlen ösztönöknek enged szabad áradást - miközben érzékenyen megmutatja az ismeretlennel való találkozás egyéb aspektusait is: a hevesen támadó szexualitást, az infantilisnak tűnő viccelődést, csiklandozást, a barlangsötétben ismeretlen emberi reflexeket. A lecke kemény, az ébredés keserves - és Segismundo tanulékony. "Rettenetes a kísértés a jóra" - mondhatnánk Brechttel, a második ébrenlétre gondolva, de Kovács Dániel rendezése ennél rezignáltabb és szkeptikusabb - nincsenek illúzióink. Amikor Segismundo jó király, akkor is elsősorban király akar lenni; akár álom, akár valóság, a másik, elnyomott életből végleg szabadulni akar.

A színészeknek nincs könnyű dolguk: Mester Yvonne fordításából a rendező és dramaturgja, Várady Zsuzsa készítette el az előadás szövegét, amely kissé göcsörtösen elegyíti a verses emelkedettséget a köznapi modernséggel; kicsit sem akar szép lenni, de olykor mégis az. Keresztes Tamás Segismundója kompakt sokszínűség, virtuóz ellentmondáshalmaz - a színész rohamszerűen lábol át a figura fordulékony életén, jelentős alakítása a kulcsa a dráma új dimenzióinak.

Mellette statikusabb alakok sokasága, mintha egy Velázquez-tablót szemlélnénk: Basilio, az apa Lengyel Ferenc alakításában kétkedő, lelkifurdalt, nem is annyira jó király; Clotaldo, a tanító Elek Ferenc játékában ugyancsak ellentmondásokkal és belső gyötrődésekkel terhelt.

Astolfo, a moszkvai herceg jogosnak vélt jussáért jön: Takátsy Péter simulékony karrieristája nem titkolja, milyen uralkodó lenne, ha megkaparintaná a trónt. Mészáros Béla Clarín hálás - mert színesen gyarló és botladozó - szerepében remekel: ő az egyetlen, aki hangot talál Segismundóval. Jordán Adél Rosaurája a hűtlen herceg után verekszi át magát álruhán és csapdákon - nem éri meg, és ezt ő is tudja. Estrella Pelsőczy Réka szellemesen száraz játékában végül királyné lesz Segismundo oldalán - újabb állomás a boldogtalanságok sorozatában.

Yonderboi zenéje festi alá a történetet, amelyben az alakok a rossz és jó dilemmáiban vergődnek. Megtehető-e, ami megtehető? Nincsenek illúzióink: a morális válasz mostanság kevéssé attraktív. Megteszik, amit megtehetnek.

Katona József Színház, Kamra, január 30.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.