Színház - Mert megtehetem - Calderón: Az élet álom

  • Csáki Judit
  • 2010. február 4.

Zene

Kód-dekód: tudjuk, mit gondoljunk, amikor a Kamra egyik oldalajtaján belép Mészáros Béla és a férfiruhába öltözött Jordán Adél, és bejelentik, hogy Calderón Az élet álom című darabját fogjuk látni. Itt és most együtt fogunk elgondolkodni életről és álomról, játszók és nézők. A játéktéren mintha terepasztalok - de csak jókora pokrócok vannak, ez itt a barlang maga, a hegygyomor; az egyik pokróchegy alatt éppen elfér Segismundo, a rabláncon tartott herceg, a falon pedig egy föl-le csapható széles polc, pont, mint az állatkertben a majmoknál. Már mindent tudunk arról, hogyan tartják Segismundót, aki hamarosan maga is szenvedélyesen számol be a legfőbb hiányról, a szabadságról; nagyon is artikuláltan fejezi ki magát, Clotaldo, a tanítója jó munkát végzett, ennek a fiatalembernek vannak fogalmai. Tudja például, mi az álom. Csak azt nem tudja, mikor álmodik. Mi sem.

Kód-dekód: tudjuk, mit gondoljunk, amikor a Kamra egyik oldalajtaján belép Mészáros Béla és a férfiruhába öltözött Jordán Adél, és bejelentik, hogy Calderón Az élet álom című darabját fogjuk látni. Itt és most együtt fogunk elgondolkodni életről és álomról, játszók és nézők.

A játéktéren mintha terepasztalok - de csak jókora pokrócok vannak, ez itt a barlang maga, a hegygyomor; az egyik pokróchegy alatt éppen elfér Segismundo, a rabláncon tartott herceg, a falon pedig egy föl-le csapható széles polc, pont, mint az állatkertben a majmoknál. Már mindent tudunk arról, hogyan tartják Segismundót, aki hamarosan maga is szenvedélyesen számol be a legfőbb hiányról, a szabadságról; nagyon is artikuláltan fejezi ki magát, Clotaldo, a tanítója jó munkát végzett, ennek a fiatalembernek vannak fogalmai. Tudja például, mi az álom. Csak azt nem tudja, mikor álmodik. Mi sem.

A Kamra játéktere egyszerre tágas és szűkös; ajtók nyílnak és csukódnak, tombol az eklektika, van diszkógömb, öblös műanyag fotel, parányi terepasztalkellékek, kis ólomkatonák, hosszú gázgyújtók kard gyanánt, és még mobiltelefon is. Kovács Dániel rendező felel a díszletért is. Benedek Mari jelmezei hasonlóképp eklektikusak, vannak maszkok és terepmintás hálóköntös, a barokk is ideidézve: konkrétan Velázquez udvarhölgyruháját viselik a színésznők, és Segismundo piros tréningnadrágját királykorában arany pantalló váltja - de apja, Basilio jól megvan a barna kordnadrágban királyként is.

Ötletből rengeteg van - így volt ez már Kovács Dániel nyári Goldoni-rendezésében is, csak ott sok színészi csillagszórózásnak kellett takarnia a rendezés szétfutó karakterét. Most az ötletek is összetartanak: fontos dologról beszélünk ugyanis.

Az álom-valóság viaskodás nemcsak Segismundo privilégiuma - szinte mindenkinek van elszámolnivalója e téren. Basilio, a "jó király" egy álomszerű jóslat miatt tartja állati sorban a gyerekét, Astolfo moszkvai herceg egy álomkarrier érdekében hagyja el szerelmét, Clotaldo, a tanító álomszerű véletlen folytán botlik bele saját gyerekébe. Estrella pedig ébren álmodva sodródik egy nem túl happy happy ending felé.

Az már más kérdés, hogy mi az élet: az álom vagy a valóság. Az előadás nem "szavaz" ebben az ügyben, a rendezés még egy halovány is-isről sem árulkodik, mert az életnél, álomnál erősebben fókuszál arra, hogy mik az ember lehetőségei bármelyik esetben. Mit tehet meg? Megteheti-e, amit megtehet?

A megtehetés szabadsága, ráadásul morális, és nem egzisztenciális szabadsága - elsősorban erről szól az előadás. És persze hogy a Katona József Színház megint valami rettenetesen súlyos, jelen idejű kérdésben hallatja színházi szavát - a cunamiszerű kommercializálódás kellős közepén, látszólag rendíthetetlenül. Segismundo első álomszerű ébrenléte idején az értetlenség és idegenség a kegyetlen ösztönöknek enged szabad áradást - miközben érzékenyen megmutatja az ismeretlennel való találkozás egyéb aspektusait is: a hevesen támadó szexualitást, az infantilisnak tűnő viccelődést, csiklandozást, a barlangsötétben ismeretlen emberi reflexeket. A lecke kemény, az ébredés keserves - és Segismundo tanulékony. "Rettenetes a kísértés a jóra" - mondhatnánk Brechttel, a második ébrenlétre gondolva, de Kovács Dániel rendezése ennél rezignáltabb és szkeptikusabb - nincsenek illúzióink. Amikor Segismundo jó király, akkor is elsősorban király akar lenni; akár álom, akár valóság, a másik, elnyomott életből végleg szabadulni akar.

A színészeknek nincs könnyű dolguk: Mester Yvonne fordításából a rendező és dramaturgja, Várady Zsuzsa készítette el az előadás szövegét, amely kissé göcsörtösen elegyíti a verses emelkedettséget a köznapi modernséggel; kicsit sem akar szép lenni, de olykor mégis az. Keresztes Tamás Segismundója kompakt sokszínűség, virtuóz ellentmondáshalmaz - a színész rohamszerűen lábol át a figura fordulékony életén, jelentős alakítása a kulcsa a dráma új dimenzióinak.

Mellette statikusabb alakok sokasága, mintha egy Velázquez-tablót szemlélnénk: Basilio, az apa Lengyel Ferenc alakításában kétkedő, lelkifurdalt, nem is annyira jó király; Clotaldo, a tanító Elek Ferenc játékában ugyancsak ellentmondásokkal és belső gyötrődésekkel terhelt.

Astolfo, a moszkvai herceg jogosnak vélt jussáért jön: Takátsy Péter simulékony karrieristája nem titkolja, milyen uralkodó lenne, ha megkaparintaná a trónt. Mészáros Béla Clarín hálás - mert színesen gyarló és botladozó - szerepében remekel: ő az egyetlen, aki hangot talál Segismundóval. Jordán Adél Rosaurája a hűtlen herceg után verekszi át magát álruhán és csapdákon - nem éri meg, és ezt ő is tudja. Estrella Pelsőczy Réka szellemesen száraz játékában végül királyné lesz Segismundo oldalán - újabb állomás a boldogtalanságok sorozatában.

Yonderboi zenéje festi alá a történetet, amelyben az alakok a rossz és jó dilemmáiban vergődnek. Megtehető-e, ami megtehető? Nincsenek illúzióink: a morális válasz mostanság kevéssé attraktív. Megteszik, amit megtehetnek.

Katona József Színház, Kamra, január 30.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.