Musical - Szupcsinger - Bolba Tamás-Galambos Attila-Szente Vajk: Csoportterápia

Zene

Belsősök nyertek - e sorok írója szégyenszemre mindössze ennyit tudott a Madách Színház 2009-ben kiírt, tavaly pedig annak rendje és módja szerint, az eredményhirdetéssel már le is zárult musicalpályázatáról. Mi tagadás, ez az információmorzsa, valamint a zsánerrel ("új magyar musical") szemben táplált szűkkeblű, ám aligha teljesen megalapozatlan előítélet nem ígért éppen átütő élményt a Csoportterápia című "mjuzikelkámedi" bemutatójának estéjére. És mégis: Bolba Tamás, Galambos Attila és Szente Vajk közös munkája az évad legszórakoztatóbb, ötletekben sziporkázóan gazdag zenés színházi produkciójának bizonyult.

Belsősök nyertek - e sorok írója szégyenszemre mindössze ennyit tudott a Madách Színház 2009-ben kiírt, tavaly pedig annak rendje és módja szerint, az eredményhirdetéssel már le is zárult musicalpályázatáról. Mi tagadás, ez az információmorzsa, valamint a zsánerrel ("új magyar musical") szemben táplált szűkkeblű, ám aligha teljesen megalapozatlan előítélet nem ígért éppen átütő élményt a Csoportterápia című "mjuzikelkámedi" bemutatójának estéjére. És mégis: Bolba Tamás, Galambos Attila és Szente Vajk közös munkája az évad legszórakoztatóbb, ötletekben sziporkázóan gazdag zenés színházi produkciójának bizonyult. Maroknyi lelkes fiatal - a sajtóban ezzel a fordulattal szokás megcukrozni a tehetséges, ám a professzionalizmust nélkülöző vagy azt direkte elvető ifjonti nekiveselkedések félsikerét vagy egész kudarcát. Most azonban szájhúzás nélkül emlegethetjük a lelkes fiatalokat, akik profin, a zenés színházi hatásmechanizmusokat kitanulva életre hívtak egy valóban ifjú előadást. S mert a hazai musical-, operett- és operajátszás tájékain amúgy általában a lezser hatvanas direktorok, a fáradhatatlan hetvenes rendezők meg az örökifjú nyolcvanas átírók szavatolják a mindenkori naprakészséget és a fiatalos jelleget, ezért a természetes élményért csakis hálásak lehetünk Szente Vajknak és társainak.

A Csoportterápia frissessége annál is meglepőbb, hiszen első pillantásra is felmérhető, hogy a darab figurái és szituációi roppant ismerősek, ha nem is a való életből, de ezernyi vígjátékból és sitcomból bizonyosan. Szinte egymás sarkára hágnak a komikus és tragikomikus közhelyek, legyen szó akár a pszichikai problémák göngyölítéséről, akár a cselekményfordulatok poentírozásáról. Egy kóros hazudozó, egy üldözési mániás, egy amnéziás, egy hipochonder, egy boldogtalan született feleség és egy végletesen effeminált balettkaros - így áll össze a hevenyészett önismereti csoportterápia gárdája, s az igazat megvallva ebben a felhozatalban nem könnyű meglátni az eredeti sztori és a felvillanyozó előadás esélyét. Csakhogy Galambos Attila és Szente Vajk oly rokonszenves kreativitással variálja a fent említett toposzokat, s hozzá annyi elevenséggel lubickolnak a beszélt nyelv regisztereiben, hogy az fegyverletételre készteti a kritikust. Szupcsinger és fantörpikus már a szereplőnként figurához igazított prózai szöveg is, a dalokban pedig az elmaradhatatlan mesterkedő (pl. a kövérség körülírásait halmozó vagy a számítástechnika fordulatait összeillesztő) passzusok nemritkán valóságos színpadi költészetbe csúsznak át. Olvasva, úgy lehet, alig-alig érvényesül, ám a színpadon éppen nem téveszt hatást mondjuk az informatikus férje elhidegülésén búsuló asszonyi panaszdal a reset - szeret szavak összecsengetésével, s a kérdéspanelt idéző "igen, nem, mégse" zárlattal.

Mindehhez Bolba Tamás ugyancsak közhelyekből építkező, szellemes és olykor líraian meglóduló zenét szerzett. Alkalmazott melódiái igazi színpadi zenék: ha kell, a musical egész tájegységét bekalandozzák (mint a műfajt és annak belvilágát parodizáló önironikus számban), ám ha kell, valódi slágerként figurálnak, megrendítően tiszta és szomorú pillanatokat teremtve.

A Harangi Mária rendezésében és Romvári Gergely puzzle-alapú díszletei között mozgó színészek láthatóan a Csoportterápia elkötelezettjei: hat közel egyenrangú, remek alakításból áll össze az élményszerű csapatjáték. A leghálásabb szerepe vitán felül Nagy Sándornak van, jóllehet 2 és fél órán át hozni a langyosan sziszegő, identitásában zavart táncosfiút nyilvánvalóan ízlést próbáló feladat. Ám Nagy Sándor túláradó lendülete, önreflexív játéka és kimeríthetetlen bohóckedve nemhogy bocsánatossá, de éppenséggel frenetikussá teszi azokat a gesztusokat, amelyekre amúgy visszakézből a ripacséria bélyegét üthetnénk. A másik két férfiszerep szolidabb regisztert kíván, s a ciklikus amnéziában szenvedő Simon Kornél éppúgy helytáll a posztján, akárcsak a darabban többszörösen érdekelt, a színpadon félénk betegségmániást adó Szente Vajk. Mi több, Simon Kornél ezúttal felszabadultabban és formátumosabban létezik a színpadon, mint eddig bármikor: alakításának a jó kiállás végre nem a teteje, csupán a szolid alapja.

Az este vokális csúcsteljesítménye az egyébiránt színészként is egyre meggyőzőbb Polyák Lilláé, aki a szövegkönyvírók jóvoltából nagy ívű, már-már dívateremtő számát a "bocsi, csak úgy kijött" fordulattal szeghette be. Polyák finom és tartózkodó jelenlétének ellensúlyát Dobos Judit biztosította: teljes testtömegével hengerelve, magát hol titkos ügynöknek, hol meg ombudsmannak lódítva. Közhely ide vagy oda, Dobos figurája életes nőszemély, aminthogy túlzásaiban is váltig ismerős az örökös sértettségbe menekülő, mindenét restellő Jetti alakja. Ezt a pszichiátriai esettanulmányt a bemutató estéjén Balla Eszter játszotta: motorikus hisztimonológokkal, elharapott sérelmekkel - és sajnos térdszalagszakadással. Az első táncszám alatt bekövetkezett baleset az előadás hátralévő óráira jószerint székhez szögezte a fiatal színésznőt, aki azonban korántsem pusztán a hősi kitartásáért érdemel elismerést. Ezúton kívánok mielőbbi gyógyulást neki, már csak azért is, mivel szeretném újra megnézni vele a Csoportterápiát!

Madách Színház, június 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.