Kiállítás - Nem mennek messzire - Szociál Bazár

  • Kürti Emese
  • 2011. március 3.

Zene

Szabó Péter képzőművész fogta tíz korábbi munkáját, és fölkínálta őket művésztársainak, hogy készítsenek belőlük új műveket. Ez a Stúdió Galéria új kiállításának koncepciója, vagyis gesztus inkább, mint koncepció. A művész ugyanis a továbbiakban nem avatkozott bele abba, hogy a többiek hogyan értelmezik az újrahasznosítás fogalmát, aminek a meghatározásához a saját, műalkotáshoz való viszonyukat kellett tisztázniuk előbb. ' pusztán abból a fluxus utáni műértelmezésből indult ki, hogy a művészetként tárgyiasult objekteket nem tekinthetjük többé önmagukban zárt entitásoknak, amelyeknek az eredetiségükből fakadó abszolút értékük van, hanem olyan, sokszorosítható tárgyaknak kell látnunk őket, amelyeket bárki előállíthat. Ebből a gondolatból születtek az utóbbi néhány évben a Plágium 2000 multiplikaautomatái is a nemzetközi és a magyarországi fluxus-, valamint kortárs művészek munkáinak sokszorosítására. Az eredetivel tökéletesen azonos, ám sokszorosított műtárgy nemcsak a műkereskedelemnek nyújtogat nyelvet, hanem a művész romantikus alkotóerejét és a műalkotás auratikus jellegét is kicsúfolja.

Szabó Péter képzőművész fogta tíz korábbi munkáját, és fölkínálta őket művésztársainak, hogy készítsenek belőlük új műveket. Ez a Stúdió Galéria új kiállításának koncepciója, vagyis gesztus inkább, mint koncepció. A művész ugyanis a továbbiakban nem avatkozott bele abba, hogy a többiek hogyan értelmezik az újrahasznosítás fogalmát, aminek a meghatározásához a saját, műalkotáshoz való viszonyukat kellett tisztázniuk előbb. ' pusztán abból a fluxus utáni műértelmezésből indult ki, hogy a művészetként tárgyiasult objekteket nem tekinthetjük többé önmagukban zárt entitásoknak, amelyeknek az eredetiségükből fakadó abszolút értékük van, hanem olyan, sokszorosítható tárgyaknak kell látnunk őket, amelyeket bárki előállíthat. Ebből a gondolatból születtek az utóbbi néhány évben a Plágium 2000 multiplikaautomatái is a nemzetközi és a magyarországi fluxus-, valamint kortárs művészek munkáinak sokszorosítására. Az eredetivel tökéletesen azonos, ám sokszorosított műtárgy nemcsak a műkereskedelemnek nyújtogat nyelvet, hanem a művész romantikus alkotóerejét és a műalkotás auratikus jellegét is kicsúfolja.

A Szabó Péter által kezdeményezett kiállítás azonban nem megy ilyen messzire. Pontosabban ő csak földobta a labdát, de azt már az adott művészre bízta, hogy hol fog leesni. Ennek megfelelően az eredeti kiinduláshoz képest a legszélsőségesebb példák születtek, mert van, aki új, autonóm mű létrehozására törekedett az eredeti nyersanyagából, és volt, aki a legradikálisabb gesztusra ragadtatta magát, megsemmisítette a kapott művet. És van egy olyan munka, amely a többinél sokkal komplexebb igény-nyel készült, nem kizárólag a műalkotás fogalmának lehetséges meghatározásaiból indult ki - de erről majd a végén esik szó.

Kicsit kötekednék a kiállítás címével, mert nem feltétlenül érzem indokoltnak az előtag használatát, de nem is ez a fő baj önmagában, hanem az, hogy az utóbbi években megszaporodott beavatkozó jellegű művek közötti minőségtételt vagy a hitelességet tesszük nehezen megfoghatóvá, ha erodálunk bizonyos kifejezéseket. Ma már ott tartunk, hogy kurátori elvárás a társadalmi tartalom, amelynek a művészek nem minden esetben tudnak megfelelni, ezért a művek olykor megmaradnak a politikai gegek szintjén. A kortárs művészetet értelmezni próbáló kritikus, művészettörténész számára a legnagyobb kihívás szétválasztani a hiteles szándékú kritikai művet az ocsútól. De ki mondja meg, hol a határ?

Ezért aztán csínján bánnék a szociális, társadalmi, rendszerkritikus (stb.) kifejezések használatával, és kíméletből spórolnék velük, ha nem tökéletes a tartalmi illeszkedés. A Szociál Bazár esetében a művész-kurátor valószínűleg arra gondolt, hogy az újrahasznosítás ökopolitikai szándékát beemeli a művészet közegébe, és miért is ne tenne így. Egy alaposabban kidolgozott koncepció mégis segíthetett volna a szkeptikusok meggyőzésében.

A művek heterogenitásának azonban jót tett, hogy nem irányított kurátori kiállításról van szó. Siegmund Ákos "egyszemélyes kubusa", emberméretű, modernista toronyháza hasonló indusztrialista megközelítésből született, mint Szabó Ákos oxidált hatású öltözőszekrény-ajtaja, amely eredetileg egy fotókabinhoz tartozott. Kokesch Ádám és Kerekes Gábor szintén új mű létrehozására törekedett, Kristóf Krisztián számára viszont fontos volt, hogy az újrahasznosítás végeredménye ne műalkotás legyen. ' egy finnországi erdőben talált kirándulónapló mintájára hozta létre a sajátját, amelyet közösségi üzenőfelületként egy dobozban helyez el valahol a pilisi erdőben. Kótun Viktor és a Plágium 2000 a gondolati újrahasznosítás jegyében bárki által összeállítható antológiák olvasópéldányait állította ki. A legszélső póluson helyezkedik el Horváth Tibor neodadaista tárgymegsemmisítő akciója, melynek során a művész az üveg összetörését videón dokumentálta, majd az átalakult művet a Stúdiónak ajándékozta.

A kiállításon Szacsva y Pál munkája az egyetlen, amely nem kizárólagosan a reciklálás folyamatára és a régi-új objektum közötti viszonyra reflektál, hanem komplex politikai performansz keretében, funkcionálisan és poétikusan alkalmazza a kapott tárgyat, "konkrét költészetet elvont hanganyagra". Egyrészt egy elektromos gitárt faragott körbe oly módon, hogy a gitár teste Magyarország földrajzi vaktérképének felel meg. A térképet mint politikai szimbólumot más kortárs művészek is használják, de általában beérik azzal a metaforikus önértékkel, amelyet a kurrens politikai konfliktusok biztosítanak számára. A Jóslás magyar kártyából azonban az utóbbi idők egyik leghatásosabb politikai akcióműve, mert a magyar társadalom posztvallásos állapotát, babona iránti fogékonyságát, vagy-is a valóság elutasításában megtestesülő jelenkori krízist kapcsolja össze a politika ráolvasásszerű magatartásával. Konkrétabban: a televíziókban föllépő vagy az ezoterikus magazinokból üzenő jóstehetségek mindenre kiterjedő elhivatottsága tökéletes analógiát képez a politikusok mágikus szóhasználatával, mintha csak egymástól inspirálódnának. Valahányszor fölemel egy kártyalapot, és meghatározza a lap jövőre vonatkozó alapüzenetét (pl. tök: szerencse, anyagi javakban való gyarapodás, előmenetel), a művész zökkenőmentesen, a két szféra egymásba csúsztatásának minden akadálya nélkül idéz a jelenlegi miniszterelnök elhangzott beszédeiből oda vágó részleteket. Szacsva y munkája ezért aztán kikívánkozik a kiállításból, sőt kiugrik belőle, mert nagyot szól, mert szellemes, mert poétikus és mert igazán kétségbeejtő.

Stúdió Galéria, Bp. VII., Rottenbiller u. 35., nyitva március 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)