koncert - Egy Porgy és egy Bess

  • Kõhalmi Anett
  • 2011. március 3.

Zene

Gershwin 1935-ös, háromórás operájának 90 perces koncertváltozatát hallhatta a MűPa közönsége a múlt hét elején. Maria Jo-o portugál énekesnő és David Linx belga énekes duettjét a 17 tagú Brussels Jazz Orchestra kísérte. A koncertet megelőzően "Előhangon" vehetett részt a publikum, ahol Linx és a BJO vezetője részvételével kontextualizálták a darabot, és vázolták a fellépők közös zenei múltját is.
Gershwin 1935-ös, háromórás operájának 90 perces koncertváltozatát hallhatta a MûPa közönsége a múlt hét elején. Maria Jo-o portugál énekesnõ és David Linx belga énekes duettjét a 17 tagú Brussels Jazz Orchestra kísérte.

A koncertet megelõzõen "Elõhangon" vehetett részt a publikum, ahol Linx és a BJO vezetõje részvételével kontextualizálták a darabot, és vázolták a fellépõk közös zenei múltját is. Linx és Jo-o hat éve dolgozik együtt, ami meg is látszik improvizatív munkásságukon: olyannyira sajátjukká formálták az operát, hogy nem gyõztünk csodálkozni az egymást tükrözõ két énekes vokális dialógusán.

A gershwini dzsesszes szimfonikus spirituálét egy másféle Porgyra és Bessre írták ezúttal (az elõadás eredeti címe: A Different Porgy, Another Bess). A két izgõ-mozgó énekes személyiségközpontú zajéneklése sajátos ízt és mondanivalót adott a BJO dzsesszes alapjainak: míg Jo-o a beszédtelenséget ösztönösen képviselte énekével - olyannyira magával ragadóan, hogy szinte meglepõdtünk, mikor Gershwin melódiáit, netán szövegét véltük felfedezni a zenében -, addig Linx kissé modoros stílusa inkább a beszéd iránti hiányérzetet keltette bennünk.

A koncert az improvizáció mellett a szólók jegyében is telt, hiszen nemcsak a két énekes, de a zenekar minden tagja is lehetõséget kapott rá, hogy kiálljon a színpad elejére. Ez a fajta szólóközpontú elõadásmód a BJO védjegyének számít, és ezen az énekben dúskáló koncerten kifejezetten üdítõen hatott.

Ami a zeneszámokat illeti, szerencsére jórészt a kevésbé ismertek közül szemezgettek - így pláne nem okozott gondot a radikális feldolgozás befogadása -, de természetesen a populárisabb I Got Plenty O' Nuttin', az It Ain't Necessarily So és zárószámként a Summertime is hallható volt - szomorú, de mindössze fél ház elõtt.

Mûvészetek Palotája, február 21.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.