koncert - Egy Porgy és egy Bess

  • Kõhalmi Anett
  • 2011. március 3.

Zene

Gershwin 1935-ös, háromórás operájának 90 perces koncertváltozatát hallhatta a MűPa közönsége a múlt hét elején. Maria Jo-o portugál énekesnő és David Linx belga énekes duettjét a 17 tagú Brussels Jazz Orchestra kísérte. A koncertet megelőzően "Előhangon" vehetett részt a publikum, ahol Linx és a BJO vezetője részvételével kontextualizálták a darabot, és vázolták a fellépők közös zenei múltját is.
Gershwin 1935-ös, háromórás operájának 90 perces koncertváltozatát hallhatta a MûPa közönsége a múlt hét elején. Maria Jo-o portugál énekesnõ és David Linx belga énekes duettjét a 17 tagú Brussels Jazz Orchestra kísérte.

A koncertet megelõzõen "Elõhangon" vehetett részt a publikum, ahol Linx és a BJO vezetõje részvételével kontextualizálták a darabot, és vázolták a fellépõk közös zenei múltját is. Linx és Jo-o hat éve dolgozik együtt, ami meg is látszik improvizatív munkásságukon: olyannyira sajátjukká formálták az operát, hogy nem gyõztünk csodálkozni az egymást tükrözõ két énekes vokális dialógusán.

A gershwini dzsesszes szimfonikus spirituálét egy másféle Porgyra és Bessre írták ezúttal (az elõadás eredeti címe: A Different Porgy, Another Bess). A két izgõ-mozgó énekes személyiségközpontú zajéneklése sajátos ízt és mondanivalót adott a BJO dzsesszes alapjainak: míg Jo-o a beszédtelenséget ösztönösen képviselte énekével - olyannyira magával ragadóan, hogy szinte meglepõdtünk, mikor Gershwin melódiáit, netán szövegét véltük felfedezni a zenében -, addig Linx kissé modoros stílusa inkább a beszéd iránti hiányérzetet keltette bennünk.

A koncert az improvizáció mellett a szólók jegyében is telt, hiszen nemcsak a két énekes, de a zenekar minden tagja is lehetõséget kapott rá, hogy kiálljon a színpad elejére. Ez a fajta szólóközpontú elõadásmód a BJO védjegyének számít, és ezen az énekben dúskáló koncerten kifejezetten üdítõen hatott.

Ami a zeneszámokat illeti, szerencsére jórészt a kevésbé ismertek közül szemezgettek - így pláne nem okozott gondot a radikális feldolgozás befogadása -, de természetesen a populárisabb I Got Plenty O' Nuttin', az It Ain't Necessarily So és zárószámként a Summertime is hallható volt - szomorú, de mindössze fél ház elõtt.

Mûvészetek Palotája, február 21.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.