Kiállítás: Délutáni sakk (Pável Zoltán: Az idő titkos fiókjai)

  • Kovács Nándor
  • 1997. augusztus 14.

Zene

Az állampolgárok egy jelentős rétege nem lelkesedik a komoly játéknak még a gondolatáért sem. Inkább hős szeret lenni, aki csak a munkának, a családnak, az adócsalásnak, a kisebbel való packázásnak stb. él - ezt szereti tehát viszontlátni évszázadok óta. A kis kultúrát igénylő tarokk meg a még kisebb kultúrájú ulti a múlté, nyerő a sör és a nő. És akkor van egy 29 éves fiatalember - mellesleg autófényezőként kezdte és pénzügyi befektetőként, hitelközvetítőként folytatta -, aki halál józanul játszik az életben, a táblán, a vásznon, a faroston.

Az állampolgárok egy jelentős rétege nem lelkesedik a komoly játéknak még a gondolatáért sem. Inkább hős szeret lenni, aki csak a munkának, a családnak, az adócsalásnak, a kisebbel való packázásnak stb. él - ezt szereti tehát viszontlátni évszázadok óta. A kis kultúrát igénylő tarokk meg a még kisebb kultúrájú ulti a múlté, nyerő a sör és a nő. És akkor van egy 29 éves fiatalember - mellesleg autófényezőként kezdte és pénzügyi befektetőként, hitelközvetítőként folytatta -, aki halál józanul játszik az életben, a táblán, a vásznon, a faroston.

A játék az élet többoldalú szemléletéhez nélkülözhetetlen. A sakk, Pável fő témája is játék, küzdeni, gondolkodni, tervezni, védekezni, támadni tanító nemzetközi nyelv. Életképei: A játszma, a Nyitott játszma, a Mázli, A szerencse, az Ajándék, a Felhőjáték, a Zöld percek egyszerű, világos, jól érthető poénokon alapulnak. A Kezdetek, Az első pár perc, A hetedik lépés előtt, a Délutánok képek (I-II.), a Tovatűnő percek, a Régi pillanat viszont a másik fő téma, az idő felé visznek. Az absztrakt fogalom nála nemcsak belső perspektívánkban jelenik meg, hanem a képeken és rajtunk kívül, bennünket körülvéve is, valódi negyedik dimenzióként. Innen látjuk magunkat mint befogadókat, amint szemléljük az alkotásokat. Az időnek az itt tapasztalható gyorsulása viszont helyenként sietéssé, ennek folytán szorongássá válik. Bár a festő szemmel láthatóan jól érzi magát ebben az iramban, és mintha mind több feladatra is inspirálná őt a sürgető idő, mégis, a játékot következetesen végigjátszva hasznos volna a lassúbb szemlélődés is, a végesség belátása, a carpe diem, elidőzés a múló pillanatban, a tobzódás: persze hogy nem érzi az unikum ízét, aki elsiet a különlegességek boltja előtt.

Nemcsak a tartalmas idő, de a megbontott forma, a feltört, eltört képek sem illenek az említett polgárok köré. Nehéz is volna a sakkfigurákkal, mechanikus órák fogaskerekeivel, rugóival megtűzdelt képeket pikk-pakkra pormentesre takarítani. És hogy néz ki az a kép, aminek hiányzik a közepe, le van törve a széle? A rés, a hiány itt ritmussá, a kétdimenziós festmény térbeli kiterjesztése és ideje, negyedik dimenziója közötti lüktetéssé válik. Nézőpontja többsíkú, többfókuszú, formavilága kissé Dalí megfolyó, eltorzult, de mégis egyben maradt tárgyaira emlékeztet. Mívessége régvolt órásmestereket idéz, akik tudták, hol a határ szükséges és fölösleges ráfordítás között.

A színek kiindulópontja a fekete-fehér, erre épülnek rá a meleg pasztellszínek, zömmel a barna árnyalatai. Alig van kék, piros egyáltalán nincs. Mindez inverze, tagadása annak a szeretet nélküli, harsány kornak, amelynek ideje körbefon.

Pável Zoltán nem akarja felszakítani a sebeinket, nem szándékszik ránk rakni saját terheit; egyszerűen boldoggá kíván tenni. Nem üldögél művészeti csoportoknak sem asztala mellett, sem ajtaja előtt, csak dolgozik.

Kovács Nándor

Megtekinthető a Parlament Galériában (Bp. V., Kossuth tér 9/A) 1997. augusztus 5-től szeptember 2-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.