Kiállítás: Délutáni sakk (Pável Zoltán: Az idő titkos fiókjai)

  • Kovács Nándor
  • 1997. augusztus 14.

Zene

Az állampolgárok egy jelentős rétege nem lelkesedik a komoly játéknak még a gondolatáért sem. Inkább hős szeret lenni, aki csak a munkának, a családnak, az adócsalásnak, a kisebbel való packázásnak stb. él - ezt szereti tehát viszontlátni évszázadok óta. A kis kultúrát igénylő tarokk meg a még kisebb kultúrájú ulti a múlté, nyerő a sör és a nő. És akkor van egy 29 éves fiatalember - mellesleg autófényezőként kezdte és pénzügyi befektetőként, hitelközvetítőként folytatta -, aki halál józanul játszik az életben, a táblán, a vásznon, a faroston.

Az állampolgárok egy jelentős rétege nem lelkesedik a komoly játéknak még a gondolatáért sem. Inkább hős szeret lenni, aki csak a munkának, a családnak, az adócsalásnak, a kisebbel való packázásnak stb. él - ezt szereti tehát viszontlátni évszázadok óta. A kis kultúrát igénylő tarokk meg a még kisebb kultúrájú ulti a múlté, nyerő a sör és a nő. És akkor van egy 29 éves fiatalember - mellesleg autófényezőként kezdte és pénzügyi befektetőként, hitelközvetítőként folytatta -, aki halál józanul játszik az életben, a táblán, a vásznon, a faroston.

A játék az élet többoldalú szemléletéhez nélkülözhetetlen. A sakk, Pável fő témája is játék, küzdeni, gondolkodni, tervezni, védekezni, támadni tanító nemzetközi nyelv. Életképei: A játszma, a Nyitott játszma, a Mázli, A szerencse, az Ajándék, a Felhőjáték, a Zöld percek egyszerű, világos, jól érthető poénokon alapulnak. A Kezdetek, Az első pár perc, A hetedik lépés előtt, a Délutánok képek (I-II.), a Tovatűnő percek, a Régi pillanat viszont a másik fő téma, az idő felé visznek. Az absztrakt fogalom nála nemcsak belső perspektívánkban jelenik meg, hanem a képeken és rajtunk kívül, bennünket körülvéve is, valódi negyedik dimenzióként. Innen látjuk magunkat mint befogadókat, amint szemléljük az alkotásokat. Az időnek az itt tapasztalható gyorsulása viszont helyenként sietéssé, ennek folytán szorongássá válik. Bár a festő szemmel láthatóan jól érzi magát ebben az iramban, és mintha mind több feladatra is inspirálná őt a sürgető idő, mégis, a játékot következetesen végigjátszva hasznos volna a lassúbb szemlélődés is, a végesség belátása, a carpe diem, elidőzés a múló pillanatban, a tobzódás: persze hogy nem érzi az unikum ízét, aki elsiet a különlegességek boltja előtt.

Nemcsak a tartalmas idő, de a megbontott forma, a feltört, eltört képek sem illenek az említett polgárok köré. Nehéz is volna a sakkfigurákkal, mechanikus órák fogaskerekeivel, rugóival megtűzdelt képeket pikk-pakkra pormentesre takarítani. És hogy néz ki az a kép, aminek hiányzik a közepe, le van törve a széle? A rés, a hiány itt ritmussá, a kétdimenziós festmény térbeli kiterjesztése és ideje, negyedik dimenziója közötti lüktetéssé válik. Nézőpontja többsíkú, többfókuszú, formavilága kissé Dalí megfolyó, eltorzult, de mégis egyben maradt tárgyaira emlékeztet. Mívessége régvolt órásmestereket idéz, akik tudták, hol a határ szükséges és fölösleges ráfordítás között.

A színek kiindulópontja a fekete-fehér, erre épülnek rá a meleg pasztellszínek, zömmel a barna árnyalatai. Alig van kék, piros egyáltalán nincs. Mindez inverze, tagadása annak a szeretet nélküli, harsány kornak, amelynek ideje körbefon.

Pável Zoltán nem akarja felszakítani a sebeinket, nem szándékszik ránk rakni saját terheit; egyszerűen boldoggá kíván tenni. Nem üldögél művészeti csoportoknak sem asztala mellett, sem ajtaja előtt, csak dolgozik.

Kovács Nándor

Megtekinthető a Parlament Galériában (Bp. V., Kossuth tér 9/A) 1997. augusztus 5-től szeptember 2-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.