Kiállítás: Falszemoptika (CHINaRT - Kínai kortárs művészet)

  • Szipõcs Krisztina
  • 2003. július 10.

Zene

Íme, egy Kínában élő kínai művészeket bemutató kiállítás, első ízben Budapesten, egy német (Walter Smerling) és egy kínai (Fan Di´an) úr közös válogatásában. Szigorúan "lokális" művészek alkotásait láthatjuk tehát, akik a helyi akadémiákon tanulták a mesterséget és értek önálló művészegyéniséggé. A válogatás a helyszínen zajlott, midőn a nehézségeket és félreértéseket leküzdve a német és a kínai kurátor közösen alakította ki álláspontját arról, mit érdemes bemutatni Európában a mai kínai képzőművészetből.
Íme, egy Kínában élő kínai művészeket bemutató kiállítás, első ízben Budapesten, egy német (Walter Smerling) és egy kínai (Fan Di´an) úr közös válogatásában. Szigorúan "lokális" művészek alkotásait láthatjuk tehát, akik a helyi akadémiákon tanulták a mesterséget és értek önálló művészegyéniséggé. A válogatás a helyszínen zajlott, midőn a nehézségeket és félreértéseket leküzdve a német és a kínai kurátor közösen alakította ki álláspontját arról, mit érdemes bemutatni Európában a mai kínai képzőművészetből.

Nem ez az első nagyszabású kortárs kínai tárlat: ahogy azt a belpolitikai helyzet lehetővé tette, a kulturális forradalmat túlélő, majd hosszú szabadságharcra kényszerülő kínai avantgárd művészek munkái eljutottak az anyaország határain kívülre is. A művészeti piac helyenként már-már hisztérikus érdeklődést mutatott Kína iránt: egy adott pillanatban a nemzetközi kiállítások tobzódtak a kínai művészek munkáiban. Japán, az Egyesült Államok és Németország az elmúlt öt évben sorra rendezte a kínai kiállításokat, más-más szempontok szerint. E divat mára lecsengeni látszik, s vele együtt lejár a Nyugatot a "kommunista" jelképekkel borzongató művek ideje is, melyek így utólag felszínesnek és cinikusnak ítéltettek.

Walter Smerling

higgadt, esztétikai szempontokat szem előtt tartó válogatást ígér a budapesti nézőnek, mely tradicionálisan iskolázott művészek munkáin átszűrve fest egyfajta képet a mai Kínáról - de lássuk csak, mire jutott a duisburgi szakértő a pekingi művészeti akadémia rektorhelyettesével karöltve.

Az utóbbi két évtized hatalmas gazdasági, társadalmi és politikai változásokat hozott a kínai világban. Mintegy ötven évvel a Kínai Népköztársaság megalakulása után Kína a piacgazdaság útjára lépett, a dinamikusan fejlődő gazdaságból profitálva egyesek boldogan konzumálni kezdtek, miközben az állami vállalatok alkalmazottai tömegesen váltak munkanélkülivé. A kultúrára mindezek a változások felmérhetetlen hatást gyakorolnak; a kínai valóság speciális kontextusa természetesen direkt vagy indirekt módon megjelenik, feldolgozódik a képzőművészetben is, tükröt tartva mintegy a mai Kínának és a mai kínai művésznek.

És a tükör ezúttal nem puszta metafora a CHINaRT kiállításon - Song Dong videofilmjén egy tükörlapra mér ütéseket a művész, melyek előbb csak megrezegtetik, furcsán torzítják, majd végül szilánkokra törik az addig valóságosnak hitt képet, hogy előbukkanhasson az addig kitakart fragmentum, a kamera nézőpontjának megfelelő "helyes" látvány. És jószerivel ez marad az egyetlen, minimalista eszközökkel operáló, átvitt értelmű munka a jóval direktebb, figuratív és narratív művek tömegében - bár ki tudja, mikor jár jobban a ketrecben raboskodó, hólyagos bőrű, piros dinoszaurusz (Sui Jianguo műve): ha letűnt korok jelképeként értelmezzük vagy inkább az új idők sajátos "Made in China" godzillájaként.

A szervezők szándékuk ellenére nem tudták teljesen elkerülni a politikai-történelmi hatásvadászat csapdáját: a vörös párttagkönyv vagy a Mao-zubbony jelképei fel-felbukkannak egyes műveken, az indokoltnál talán szentimentálisabb előadásban. Hai Bo sorozata szikárabb stílusban szembesít a közelmúlttal: a hatvanas-hetvenes években készült műtermi csoportképek szereplőit kutatja fel és fényképezi le, megismételve az egykori beállítást. Az egyik képen öt fiatal katona közül csak egy túlélő marad; máshol csak a megöregedett arcokat, az uniformist felváltó, megváltozott öltözéket konstatáljuk - néhány évtizednyi változást, melynek kevéssé művészi, mégis hiteles tanúja lehet egy ilyesfajta fénykép.

A Velencei Biennáléról emlékezetesek Zhuang Hui nagy formátumú géppel készített csoportképei (melyek itt sajnos kimaradtak a válogatásból), ahol számunkra elképzelhetetlen méretű, többszázas létszámú osztályok, katonai egységek, kollektívák tűntek fel, elgondolkodtatva a nézőt a világ legnépesebb országának méretei, kapacitása felől. Ugyanezt a problémát tárgyalja, de a realista festőiskola eszközeivel Zhang Linhai - a milliónyi megfestett fej ilyen formában azonban legfeljebb a művészet hiábavalóságára, és egyes endékás festők nyolcvanas évekbeli stílusára emlékeztet. Zavarba ejtőek ebből a szempontból Chen Yu festményei is:

a klónozott, szendergő férfifejek

némelyike alig észrevehetően megrezdül, szemét résnyire nyitja, elmosolyodik - bizonytalanságban hagyva a nézőt afelől, a művész vajon a sokaság, a tömeg és az egyéniség problémáját vagy tán valami egészen mást próbált ábrázolni.

A kifejezés módjával, a művészettörténettel küzd meg Chen Danqing, aki idézetszerűen festi meg a kínai művészet klasszikusait, míg Liu Ye az európai modernizmus mestereivel, nevezetesen Mondriannal számol le festményein. Az ilyesfajta szakmai, elsősorban festészeti önreflexió - melyre a kiállításon még számos mű mutat példát - azonban érdektelenné szürkül az élénk színekkel, erős hatásokkal dolgozó művek, mint Feng Zhengjie neonszínekkel elidegenített női fejei vagy Hu Xiandong műanyag esőköpenyes aktjai és káposztái mellett. A fogyasztói társadalom témája nyilvánvalóan vonzza az efféle anyagokat, színeket és technikákat, a művek azonban minden harsányságuk ellenére kissé erőtlenek. Sokkal érdekesebbnek tűnnek azok a pimaszul egyértelmű példázatok, melyeket Wang Qingsong tár elénk a reklámfotók stílusában készült képein: Coca-Cola- mámorban fetrengő, műanyag papucsos kínaiak, rosszul öltözött, ügyetlenül sminkelt (a pesti körútról magyar változatban is jól ismert) nők hódolnak a dollár, a McDonald´s és a kóla istenei előtt. Jiang Jie monumentális, mégis bájos gyermekfejei pedig egyszerűen túllépnek a kifejezés problémáján, nem állítva semmi többet önmaguknál - a maga ártatlanságában, méreteiben és anyagában előttünk áll a valódi kínai pop-art.

Szipőcs Krisztina

Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeum, szeptember 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?