Kiállítás: Titok-posta (Waldsee 1944)

  • Hajdu István
  • 2004. június 10.

Zene

A térképek tanúsága szerint Waldsee nevû településbõl, városkából vagy tóból Ausztriában, Németországban és Svájcban tucatnyi is létezik, az a nyaralóhely azonban csak azokban a gyáva és cinikus náci agyakban terpeszkedett, melyekben megfogamzott az ötlet: az 1944 nyarán Auschwitzba deportált zsidókkal levelezõlapokat kell íratni, amelyekben és amelyekkel "megnyugtathatják" a még otthon maradottakat. Az elementáris gazság eme ostoba kis epizódját Randolph L. Braham idézi fel A magyar holokauszt címû nagy monográfiájában, s amikor nem létezõnek írja-tételezi a földrajzi nevet, annyiban igaza is van, hogy itt egy "átlagolt" és ellenõrizhetetlenné elkent hellyel-helyzettel igyekeztek "fedezéket" keresni a náci hivatalnokok. Braham aztán leírja, hogy néhány levelezõlapon kódolva megérkezett a valódi üzenet is: a feladók a haláltáborból küldték - valószínûleg utolsó - szavaikat.

A térképek tanúsága szerint Waldsee nevû településbõl, városkából vagy tóból Ausztriában, Németországban és Svájcban tucatnyi is létezik, az a nyaralóhely azonban csak azokban a gyáva és cinikus náci agyakban terpeszkedett, melyekben megfogamzott az ötlet: az 1944 nyarán Auschwitzba deportált zsidókkal levelezõlapokat kell íratni, amelyekben és amelyekkel "megnyugtathatják" a még otthon maradottakat. Az elementáris gazság eme

ostoba kis epizódját

Randolph L. Braham idézi fel A magyar holokauszt címû nagy monográfiájában, s amikor nem létezõnek írja-tételezi a földrajzi nevet, annyiban igaza is van, hogy itt egy "átlagolt" és ellenõrizhetetlenné elkent hellyel-helyzettel igyekeztek "fedezéket" keresni a náci hivatalnokok. Braham aztán leírja, hogy néhány levelezõlapon kódolva megérkezett a valódi üzenet is: a feladók a haláltáborból küldték - valószínûleg utolsó - szavaikat.

Ennek a történetnek a vizuális megfogalmazására kért fel külföldi és magyar mûvészeket Böröcz András és Böröcz László, s megkötésként csak a levelezõlap méretet határozták meg. Elképzelésük rokonszenvesen józan volt: a Waldsee-levelezõlapok önmagukban is tükrözik az infernális képmutatást, így inspirálóak lehetnek tágasabb gondolatok megfogalmazásához, másrészt, mert eleve hordoznak grafikai jegyeket, könnyebb révükön képpé formálni a meg nem élt tapasztalatokat. S van, pontosabban, mint a kiállításon kiderült, csak rejlik egy harmadik esély is a Böröcz testvérek ötletében: keretbe lehetne fogni és ezzel megtörhetõvé tehetõ az idõ, éppen, mert levelezõlapról, tartamról és távolságról, információról és annak tökéletlenségérõl van szó; sõt "fonatot" is lehet képezni a mûvészetbõl és annak idejébõl meg a történelmi idõbõl: Möbius-szalag gyanánt mail artként is megfogalmazható tehát az elmúlt hatvan év. Ez az aspektus - meglepõ módon - a húsz-egynéhány mûvész közül egyedül Maurer Dórának jutott eszébe, aki nagyanyja írását imitálva önmagának írt fakszimilének tûnõ lapot, összegyûrve az idõt és valóban személyessé téve, egyszersmind konceptualizálva a meg nem élt tragédiát. Némileg hasonló munkát készített Gellér B. István is, aki ugyancsak megértette, hogy ebben az esetben a postai mûvészet a legkézenfekvõbb eljárás, ám azzal, hogy "talált tárgyat" - egy, az ukrajnai munkaszolgálatból küldött valódi, kéregre írt és kalandos utat megjárt lapot - reprodukált, éppen attól a konceptuális személyességtõl "óvta meg" önmagát (esetleg hátrált vissza tõle), melyet Maurer mailjével oly bátran elvállalt.

Amúgy a kiállítók alapgesztusa az idea személyessé tételét illusztrálja: igyekszenek belehelyezkedni a hatvan év elõtti "szerepbe", mely kétszeresen is áttételes játék. Egy eleve hamis-hazug helyzetet kell utólag kommentálni és egyszersmind elemezni-illusztrálni. Böröcz András skatulya-embereirõl rajzol kváziügyetlen nyaraló-zsánert, Roskó Gábor rosszcsontos montázzsal mintegy kioperálja önmagát és szeretteit az idõbõl, s a cinizmus öröklétébe helyezkedik át, Eperjes Ágnes pedig, begyûjtve néhány Waldseet jelölõ közlekedési tábla fényképét, megpecsételi karját e helységek postabélyegzõivel. A másik fél, a nézõ részvételére számít viszont Rajk László hajtogatható krematóriumával, mely fanyar kreativitási gyakorlatként avatja be a játékostársat a technológia fortélyaiba.

A kiállítás - mely, legyünk õszinték, nem mentes a jó szándékú, de ordítóan szentimentális munkáktól sem, ám az átlagot tekintve mégiscsak

rendes színvonalú

gyûjteményt reprezentál -, nos, a tárlat elsõdleges célja természetesen az emlékállítás, ami, úgy tetszik, a kortárs magyarországi társadalmi morál egyik legambivalensebb problémája. Nem hiszem, hogy a 2B Galéria közvetlen célja az lenne, s egyáltalán lehetne, hogy beleavatkozzon az eredménnyel egyelõre nem vagy alig kecsegtetõ és színvonalát nézve is kétségbeejtõ vitahelyzetbe, az viszont bizonyos, hogy a Waldsee-lapok többségével érzékletes érveket adhatna a figyelmes résztvevõknek.

Hajdu István

2B Galéria, július 3-ig (pénteken: 14-18, szombaton: 11-17 óráig)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.