mi a kotta?

Kilencven

  • mi a kotta
  • 2016. március 11.

Zene

„Az okosságommal soha nem megyek semmire… Ha tudom, hogy valamit hogy kell megcsinálni, ilyen forma lesz, ilyen variációk vagy ilyen szisztéma, akkor rendszerint nem írom meg. […] Ártatlanok vagyunk abban, ha sikerül valami, mint ahogyan abban is, ha nem.” Bár igazán nem állítható, hogy csak úgy osztogatná az interjúkat, e mondatok mégis egy interjú során hagyták el Kurtág György száját: bizonyítva bölcsességét, s érzékeltetve azt az alázatot, mellyel a nagy magyar zeneszerző az alkotás folyamatához viszonyul. Zenénk eleven klasszikusa, akit néhány esztendeje lapunk címoldalán köszöntöttünk, most februárban fogja betölteni a kilencvenedik életévét, s ennek méltó megünneplésére a BMC, a Müpa és a Zeneakadémia imponáló koncertsorozattal készül. Vasárnap, a fesztivál első estéjén például maga a kiváló és (örök)ifjabb pályatárs, Eötvös Péter irányítja majd az UMZE Kamaraegyüttesét és Natalia Zagorinskaya énekszavát (BMC, február 14., fél nyolc). E nyitókoncerten a Vékony Ildikó cimbalomművész emlékezetére szerzett Szálkák, Kurtág Négy Ahmatova-költeménye, valamint a nevezetes orosz nyelvű dalciklus, a komponista számára a világhírt meghozó 1981-es A boldogult R. V. Truszova üzenetei is fölhangzik, utóbbiban ezzel az erotikus Csasztuskával:

„Harapj alul, harapj felül,

mellembe harapjál!

Eléd állok meztelenül,

bárhol, de harapj már!”

„A közönség semmiféle képzelőerővel nem rendelkezik; így aztán azok a művek, melyek kizárólag a képzelőerőre bízzák magukat, nem nyerik el a közönség tetszését. A következő hangszeres jelenet is ebbe az osztályba sorolható, ezért úgy vélem, mindig ki kell hagyni, hacsak a szimfóniát nem olyan elit hallgatóság előtt játsszák, amely különösen jól ismeri Shakespeare tragédiájának ötödik felvonását, Garrick költői átiratában. Ezzel azt akarom mondani, hogy százból kilencvenkilenc alkalommal ki kell hagyni.” Ezeket a közönségkicsinylő sorokat írta Hector Berlioz drámai szimfóniája, a Rómeó és Júlia hatodik tételének (Rómeó a Capuletek kriptájában) partitúrája fölé, s minthogy a színésznek (is) legendás David Garrick „költői átirata” manapság már egyáltalán nem forog közkézen, így a szerző alighanem most szerdán is elhagyatná ezt a modern hang­ütésű tételt. Mindazonáltal Berlioz igazolt távollétében mi mégis a szimfónia teljes egészét meghallgathatjuk majd: a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara előadásában, Kovács János vezényletével (Zeneakadémia, február 17., fél nyolc).

S miközben sietve jelezzük, hogy a Kurtág György születésnapját ünneplő koncertekből nem csupán a közeli napokra, de még a következő ajánlónkba is jut majd, zárjuk most egy másik kortárs magyar komponista, az előadónak is remek Oláh Kálmán emlegetésével. A dzsessz világa felől érkező zeneszerző-zongorista pénteki szerzői estjén négy szimfonikus zenekari kompozíció is elhangzik majd az Óbudai Danubia Zenekar és Kovács László karmester előadásában, mielőtt a koncert második felében vissza nem érünk Oláh legsajátabb előadói terepére (Nemzeti Hangversenyterem, február 12., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.