Koncert

Edita anyánk, Plácido apánk

Dalest és gála az Operában

Zene

Megtölteni a termet – ha zongorakíséretes dalestről van szó, úgy ez a feladat nem csupán a közönségszervezőket állítja nehéz, sőt olykor szinte lehetetlen próba elé, de a mindenkori énekest is, aki végül kiáll a pódiumra.

Hírének-nevének oda kell vonzania a közönséget, s ami még ennél is fontosabb: személyiségével be kell töltenie a koncert egész terét és teljes időtartamát – mindenféle díszlet, jelmez no és nagyzenekari támaszték nélkül. Edita Gruberová hírneve és művészi kisugárzása révén egy­aránt azon kevesek közé számítható, akik ma garantálni képesek a fenti igények teljesülését. Az idén decemberben hetvenedik életévét betöltő szlovák koloratúrszoprán már régóta a fiziológiai kiválasztottság és a tökéletesen kontrollált énektechnika közös csodája. Kényes és az idő kedvezőtlen hatásának különösen kitett hangfajában igazán nem szokás már hatvan fölött brillírozni, ám Gruberová mind a mai napig a legigényesebb belcanto szólamok rendszeres előadásával tartja karban eredendően ritka vokális adottságát.

A korral dacoló, mi több, azt kereken meghazudtoló énekhangot legutóbb 2014 októberében hallhattuk Pesten, amikor Gruberová az Erkel Színházban a Lammermoori Lucia címszerepét énekelte, méghozzá olyan sikert aratva, amelynek jelzője a hisztérikus éppúgy lehetne, akár a tomboló. Most azonban dalénekesként tért vissza a művésznő: a koncert első felében szláv (cseh, illetve orosz), a második részben pedig német nyelvű (Strauss- és Mahler-) dalokat előadva. A program ilyesformán mintha Gruberová énekkultúrájának alakulástörténetét is megidézte volna, hiszen a szláv anyakultúra megszerzése után a koloratúrszoprán technikáját Bécsben csiszolták tovább. Technikáját – és pódiumszemélyiségét, merthogy Gruberová egész fellépésében mindig ott munkál az asszonyi-anyai túláradás mellett az a finom, de sosem finomkodó elegancia, amely tanulás révén vált a sajátjává.

Mindez e változatos programú dalesten is remekül érvényesült, miközben Gruberová a női temperamentum és mindentudás enciklopédiája gyanánt mutatta fel számunkra Dvořák Cigánydalait, vagy amidőn a dalköltészet valóságos Bálint gazdája, Richard Strauss virágos dalait rendezte csokorba. Önismeret, önirónia és a dalokba belejátszott önarcképsorozat: ezt adta a hallgatónak ez a koncert, s Gruberová őszinte bölcsessége a rajongás mellett bizony egyfajta gyermeki szeretetet is életre keltett a művésznőért nemzedéki távolságból rajongó jegytulajdonosok keblében.

 

*

Hasonló, sőt tán még markánsabb fiúi érzülettel tekintett pár nappal később a közönség, s egyszersmind maga a kritikus is a 75 esztendős Plácido Domingóra, aki a Shakespeare-bálból időközben Shakespeare-estéllyé átminősített gála sztárjaként érkezett az Operaházba. Persze Domingo nem egyszerűen sztár: személyében az operavilág talán legutolsó nagy, az életnagyságnál nagyobb személyisége vizitált Pesten. S ahogyan Gruberová a női minőség kivételesen magas fokát tette érzékletessé számunkra, úgy a spanyol énekes hibátlanul elegáns, s mégis lezser kiállása azt a tartós, bár ritkán kimondott nézői óhajt elégítette ki, hogy legalább az (opera)színpadon lássunk férfiakat. Domingo, akit a rossznyelvek váltig idősebbnek híresztelnek hivatalos életkoránál, ma is nemének díszpéldánya: méltóságteljes és virgonc, befelé figyelő és kifelé hódító férfiú. Aki korántsem mellesleg mindmáig teljes erőbedobással énekel, néhány éve immár baritonszerepeket besorozva páratlanul gazdag repertoárjába.

Domingo most az Operaházban is bariton­áriákkal kezdett: Gerard monológját és Macbeth IV. felvonásbeli jelenetét énekelte, az előbbit ráadásul kétszer (ha igaz, a köztévés közvetítőkocsi áramszünetét orvosolandó). A hang ma is félreismerhetetlen, s ez okvetlenül fontosabb, mint az az okvetetlenkedés, amely rendszerint Domingo szubsztanciátlan mélységeit emlegeti. Az énekesi, operaszínészi művészet magasiskoláját mutatta be a színpadra fejedelmi tartással bevonuló idős úr, ám ez szinte mindegy is, mert bármily furcsán is hangozhat e kitétel: Domingo akár némán, a szája kinyitása nélkül, egy árnyékos sarokban ücsörögve is nagy művésznek bizonyulna. Azért most még természetesen énekelt, a két ária nyomában egy zarzuelaslágert (Torroba 1941-es, tehát Domingo születési évében komponált, Maravilla című művéből), valamint a Besame muchót, az utóbbit már mikrofonnal a kézben és tenorális magasságokat is elérve-megérintve.

Domingo jelenléte önmagában ünnepet teremtett, s ehhez képest voltaképp minden más mellékessé vált ezen az estélynek kinevezett estén. Mellékessé vált, hogy három rendező (Aczél András és Anger Ferenc, illetve Solymosi Tamás) is kevés volt a gála épkézláb és stílusos lebonyolítására, hogy a megcélzott Shakespeare-tematikát csupán részlegesen sikerült érvényesíteni, s hogy ki mindenkit illett a konferáló főigazgatónak külön is köszönteni. Az mindazonáltal Domingo árnyékában is érzékletessé lett, hogy az Operaház mainapság egész jól áll szopránvonalon: a Melinda áriájával megdicsőülő Kolonits Klára és a Desdemona Ave Mariáját gyönyörű pianókkal előadó Pasztircsák Polina különösen kitett magáért. Ahogyan kitett magáért a Nemzeti Balett társulata is, amely Jiří Kylián koreográfiáiban érezhetően mindig önnön lehetőségei felett táncol, ám ez az igyekezet (mint most a Hat tánc szakaszában) még tökéletlen megvalósulásában is érdemes a tetszésünkre.

Magyar Állami Operaház, január 31. és február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

A gyáva nyúl

Elvégeztetett: kedden délelőtt Petr Pavel államfő aláírta Andrej Babiš miniszterelnöki kinevezését, immár semmi akadálya az új cseh kormány megalakulásának. Bár a szeptember második felében megtartott parlamenti választás után Babiš gyors kormányalakítást ígért, láthatóan nem sikerült betartania: ez­irányú erőfeszítései hosszúra nyúltak, s néha egészen komikus epizódokat produkáltak.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.