Koncert

Edita anyánk, Plácido apánk

Dalest és gála az Operában

Zene

Megtölteni a termet – ha zongorakíséretes dalestről van szó, úgy ez a feladat nem csupán a közönségszervezőket állítja nehéz, sőt olykor szinte lehetetlen próba elé, de a mindenkori énekest is, aki végül kiáll a pódiumra.

Hírének-nevének oda kell vonzania a közönséget, s ami még ennél is fontosabb: személyiségével be kell töltenie a koncert egész terét és teljes időtartamát – mindenféle díszlet, jelmez no és nagyzenekari támaszték nélkül. Edita Gruberová hírneve és művészi kisugárzása révén egy­aránt azon kevesek közé számítható, akik ma garantálni képesek a fenti igények teljesülését. Az idén decemberben hetvenedik életévét betöltő szlovák koloratúrszoprán már régóta a fiziológiai kiválasztottság és a tökéletesen kontrollált énektechnika közös csodája. Kényes és az idő kedvezőtlen hatásának különösen kitett hangfajában igazán nem szokás már hatvan fölött brillírozni, ám Gruberová mind a mai napig a legigényesebb belcanto szólamok rendszeres előadásával tartja karban eredendően ritka vokális adottságát.

A korral dacoló, mi több, azt kereken meghazudtoló énekhangot legutóbb 2014 októberében hallhattuk Pesten, amikor Gruberová az Erkel Színházban a Lammermoori Lucia címszerepét énekelte, méghozzá olyan sikert aratva, amelynek jelzője a hisztérikus éppúgy lehetne, akár a tomboló. Most azonban dalénekesként tért vissza a művésznő: a koncert első felében szláv (cseh, illetve orosz), a második részben pedig német nyelvű (Strauss- és Mahler-) dalokat előadva. A program ilyesformán mintha Gruberová énekkultúrájának alakulástörténetét is megidézte volna, hiszen a szláv anyakultúra megszerzése után a koloratúrszoprán technikáját Bécsben csiszolták tovább. Technikáját – és pódiumszemélyiségét, merthogy Gruberová egész fellépésében mindig ott munkál az asszonyi-anyai túláradás mellett az a finom, de sosem finomkodó elegancia, amely tanulás révén vált a sajátjává.

Mindez e változatos programú dalesten is remekül érvényesült, miközben Gruberová a női temperamentum és mindentudás enciklopédiája gyanánt mutatta fel számunkra Dvořák Cigánydalait, vagy amidőn a dalköltészet valóságos Bálint gazdája, Richard Strauss virágos dalait rendezte csokorba. Önismeret, önirónia és a dalokba belejátszott önarcképsorozat: ezt adta a hallgatónak ez a koncert, s Gruberová őszinte bölcsessége a rajongás mellett bizony egyfajta gyermeki szeretetet is életre keltett a művésznőért nemzedéki távolságból rajongó jegytulajdonosok keblében.

 

*

Hasonló, sőt tán még markánsabb fiúi érzülettel tekintett pár nappal később a közönség, s egyszersmind maga a kritikus is a 75 esztendős Plácido Domingóra, aki a Shakespeare-bálból időközben Shakespeare-estéllyé átminősített gála sztárjaként érkezett az Operaházba. Persze Domingo nem egyszerűen sztár: személyében az operavilág talán legutolsó nagy, az életnagyságnál nagyobb személyisége vizitált Pesten. S ahogyan Gruberová a női minőség kivételesen magas fokát tette érzékletessé számunkra, úgy a spanyol énekes hibátlanul elegáns, s mégis lezser kiállása azt a tartós, bár ritkán kimondott nézői óhajt elégítette ki, hogy legalább az (opera)színpadon lássunk férfiakat. Domingo, akit a rossznyelvek váltig idősebbnek híresztelnek hivatalos életkoránál, ma is nemének díszpéldánya: méltóságteljes és virgonc, befelé figyelő és kifelé hódító férfiú. Aki korántsem mellesleg mindmáig teljes erőbedobással énekel, néhány éve immár baritonszerepeket besorozva páratlanul gazdag repertoárjába.

Domingo most az Operaházban is bariton­áriákkal kezdett: Gerard monológját és Macbeth IV. felvonásbeli jelenetét énekelte, az előbbit ráadásul kétszer (ha igaz, a köztévés közvetítőkocsi áramszünetét orvosolandó). A hang ma is félreismerhetetlen, s ez okvetlenül fontosabb, mint az az okvetetlenkedés, amely rendszerint Domingo szubsztanciátlan mélységeit emlegeti. Az énekesi, operaszínészi művészet magasiskoláját mutatta be a színpadra fejedelmi tartással bevonuló idős úr, ám ez szinte mindegy is, mert bármily furcsán is hangozhat e kitétel: Domingo akár némán, a szája kinyitása nélkül, egy árnyékos sarokban ücsörögve is nagy művésznek bizonyulna. Azért most még természetesen énekelt, a két ária nyomában egy zarzuelaslágert (Torroba 1941-es, tehát Domingo születési évében komponált, Maravilla című művéből), valamint a Besame muchót, az utóbbit már mikrofonnal a kézben és tenorális magasságokat is elérve-megérintve.

Domingo jelenléte önmagában ünnepet teremtett, s ehhez képest voltaképp minden más mellékessé vált ezen az estélynek kinevezett estén. Mellékessé vált, hogy három rendező (Aczél András és Anger Ferenc, illetve Solymosi Tamás) is kevés volt a gála épkézláb és stílusos lebonyolítására, hogy a megcélzott Shakespeare-tematikát csupán részlegesen sikerült érvényesíteni, s hogy ki mindenkit illett a konferáló főigazgatónak külön is köszönteni. Az mindazonáltal Domingo árnyékában is érzékletessé lett, hogy az Operaház mainapság egész jól áll szopránvonalon: a Melinda áriájával megdicsőülő Kolonits Klára és a Desdemona Ave Mariáját gyönyörű pianókkal előadó Pasztircsák Polina különösen kitett magáért. Ahogyan kitett magáért a Nemzeti Balett társulata is, amely Jiří Kylián koreográfiáiban érezhetően mindig önnön lehetőségei felett táncol, ám ez az igyekezet (mint most a Hat tánc szakaszában) még tökéletlen megvalósulásában is érdemes a tetszésünkre.

Magyar Állami Operaház, január 31. és február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.