"Kiváló formában vagyok" - Ennio Morricone zeneszerző

Zene

A világ egyik legismertebb filmzeneszerzője: dolgozott Leonéval, Argentóval, Bertoluccival és Pasolinivel is. Aktuális európai turnéján egy magyar zenekar, a Modern Art Orchestra élén saját filmzenéit vezényli. Február 15-én a Budapest Sportarénában lép fel.

Magyar Narancs: Nyolcvanöt évesen elsősorban mi ad önnek erőt ahhoz, hogy a színpadra álljon?

Ennio Morricone: Helytelen kérdés. A korom ellenére kiváló formában vagyok. A zeneszerzés magányos, mondhatni, nagyon személyes tevékenység, amiben egyedül vagy, senkire sem számíthatsz. A komponálás megköveteli, hogy magadba mélyülj. Ami hangjegyekként megjelenik a partitúrában, az egy hosszú belső utazás eredménye. A koncertezés alapja ezzel szemben az együttműködés. Ilyenkor a zenekarra, a zene átadásának a minőségére koncentrálok.

false

MN: Nem fájlalja, hogy klasszikus zeneművek szerzőjeként kevésbé ismerik?

EM: Ahhoz képest, hogy hajdanán kívülállóként szegődtem a filmhez, és nem fűztem hozzá nagy reményeket, az élet vagy a megélhetés a mozi irányába terelt. Ha úgy tetszik, kései elismerésként ért, hogy Rómától Santiago de Chiléig, Los Angelestől Pekingig bemutathattam a saját szerzeményeimet is. Soha nem a siker motivált ebben, hanem annak az örökségnek a továbbvitele, amit a nagy mesterektől, elődöktől kaptam: Palestrinától, Petrassitól, Stravinskytól, Monteverditől.

MN: Változott az elmúlt évtizedekben a gondolkodása a zene szerepéről vagy jelentőségéről?

EM: A kiindulási pont ugyanaz, mint ami kezdetben volt: a spiritualitás az emberi lélekben a zenén keresztül jelenik meg. Lehet újítani, finomítani, igényességre törekedni, meghaladni tegnapi önmagunkat, de a lényeg mindig is ez marad.

MN: A nagyvilág főleg Sergio Leone westernjei révén ismeri a nevét, aki egykor osztály- és padtársa volt.

EM: Annyiszor elmondtam már, hogy a filmzenei munkásságomnak legfeljebb a nyolc-tíz százalékát teszik ki a spagettiwesternek! Milyen vicces, hogy akkoriban, amikor ezek a filmek készültek, ez egy lenézett műfaj volt. Mára meg jócskán felértékelődött. Ami Sergiót és engem illet, nem árt, ha egy alkotói együttműködés alapja a barátság, de nem feltétlenül szükséges. Leone zsenialitása abban állt, hogy maximálisan megbízott a munkatársaiban, és szabad kezet adott nekik. A Vadnyugat zenéje előbb volt meg, mint hogy egy kockát is leforgattak volna. De a Volt egyszer egy Amerika zenéje sokkal közelebb áll a szívemhez.

MN: Nagyjából ötszáz filmhez írt zenét az évek során. Melyiket emelné ki?

EM: Lehet, hogy nagyképűen hangzik, de sok munkámmal vagyok elégedett. Roland Joffé A missziója mindenképpen az elsők között szerepel - a film súlyát tekintve is. Az utóbbi években pedig a Tornatoréval közös munka jelenti a legnagyobb megelégedettséget számomra.

MN: Mire szerződik, amikor elvállal egy filmzenét: műfajra, látásmódra, a rendező személyére?

EM: Megannyi technikai, alkotói, ízlésbeli feltétel is közrejátszik abban, hogy mire mondok igent, vagy éppen mit utasítok vissza. A filmzeneszerzés egy tudatos és egy nem tudatos részből áll. Fontos, hogy tudattalanul is elindítson bennem érzelmeket, valamiféle ráhangolódást a forgatókönyv. Aztán a film vizuális és narratív világa vagy beindítja a fantáziámat, vagy nem. Néha elég egy inspiráló beszélgetés a rendezővel, máskor meg hónapokba telik, amíg sikerül ráhangolódnom a képi világra. Soha nem szabad szem elől téveszteni, hogy a filmzene alkalmazott műfaj. Ez nem von le semmit az alkotói hozzájárulásomból egy film sikeréhez, de nem is kell misztifikálni a munkámat. Megbízásra dolgozom, nem saját kedvtelésből.

MN: Híre kelt, hogy nem szeretne Tarantinóval dolgozni, mert mindenfajta koherencia nélkül használja a zenét a filmjeiben.

EM: Soha nem mondtam ilyet, kiforgatták a szavaimat. Tarantino felhasználta egy korábbi dalomat a Becstelen brigantykban (és így tett még számos további filmjében - a szerk.). Nagyon tisztelem őt mint rendezőt, de aggasztó benyomást tett rám az a sok vér.

MN: Mit gondol, az olasz mozi az őt megillető helyen szerepel manapság?

EM: Méretbeli különbségek vannak, nem minőségbeliek. Olaszország sokkal kisebb ország, mint Amerika. Az amerikai mozi világszerte túldimenzionált.

MN: A zene mellett a legnagyobb szenvedélye a sakkozás, amit egy időben profi szinten is művelt. Hogyan jött az életébe?

EM: Tizennyolc évesen kezdtem, amikor egy könyvesboltban sakk-kézikönyvre bukkantam. Harmincas éveimben már az olasz nemzeti sakkválogatott tagja voltam. Olyan kiváló sakkozókkal is volt barátságos mérkőzésem, mint Lékó Péter vagy Polgár Judit.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.