Klippremier: a Felső Tízezer kiáll a szólásszabadság és a szabad sajtó mellett

  • L.T.
  • 2020. augusztus 13.

Zene

Az Index felmondott főszerkesztő-helyettesének vendégjátékával.

„Mindig is szerettem a dallamos beatzenéket, később viszont rákattantam a punkra, és a kettő között ez volt az arany középút. Az indie rock és a poppunk hangzását akartam vegyíteni könnyen megjegyezhető dallamokkal” – mondta januárban a Narancsnak Sallai László, a Felső Tízezer gitáros-frontembere, de hozzátette azt is, hogy szeretné megmutatni, hogy „nemcsak a powerpop magyarországi képviselete” érdekli.

Nos, azóta megjelent a Felső Tízezer új albuma, A bonyolult világ, ami bizonyítja e törekvés létjogosultságát. Ez a keretes szerkezetbe foglalt lemez (az első dal a 10 évvel ezelőtti „lírai énhez” szól, az utolsó pedig egy levél 2030-ból) zeneileg színesebb, mint a zajos gitárok irányába elmozdult második album, a Majd lesz valahogy. Az album producere a Gustave Tigerből ismert Dorozsmai Gergő volt, a felvételek a Tom-Tom Stúdióban készültek jóval professzionálisabb körülmények között, mint az úton-útfélen rögzített korábbi lemezek. A lemezről eddig három dalhoz készült videóklip (Semmi pánik 2, Építek egy űrhajót, Nagymaros 2030), és most itt van a negyedik, az Én a vadonban, ami az egyetlen dühös dal az albumon.

false

 

Fotó: Sinco

Ez az egyik olyan dal, ami zongorán született meg az új lemezről, először csak egy dallam ugrott be és szépen lassan ráépült az egész számnak a zenei hangulata. Eleinte ez egy kifejezetten szép dalnak indult, aztán ahogy egyre baljósabb lett a zene, egyre inkább egy sötét erdő ugrott be róla. A dalszöveget egy francia film mellett jelentősen inspirálták a gitárosunkkal, Justinnal való beszélgetéseim, ő ugyanis sokkal közelebbi kapcsolatot ápol a természettel, mint én és ezt eléggé irigylem – mondta dal kapcsán Sallai Laci, de arra ő sem gondolhatott, hogy negyed évvel a megjelenés után, a klipváltozatnak már a magyar sajtószabadság újabb arculcsapása ad aktualitást. A Bátori Gábor „Sinco Jim” rendezte klipben Sallai szerint „a legtöbb dolog szinte egyenesen jött a dalszövegből, a klipben pedig a városi létben megcsömörlött ember szabadságvágya jelenik meg”, de úgy véli, hogy azzal, hogy főszereplőnek Haász János újságírót, az Index felmondott főszerkesztő-helyettesét választották, a felvétel a tisztelet és a szolidaritás gesztusává vált a szólásszabadság és a szabad sajtó, nem utolsó sorban a Távozó Indexesek mellett.

A felvétel először nálunk, a Narancs Online felületén látható!

Felső Tízezer - Én a vadonban

'A bonyolult világ" lemezbemutató: 2020. szeptember 3. https://www.facebook.com/events/1258171681049604/ A videót Bátori Gábor sinco készítette. Szereplő: Ha...

A bonyolult világ lemezbemutató koncertje szeptember 3-án lesz az A38 Hajón.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.