Klippremier: a Felső Tízezer kiáll a szólásszabadság és a szabad sajtó mellett

  • L.T.
  • 2020. augusztus 13.

Zene

Az Index felmondott főszerkesztő-helyettesének vendégjátékával.

„Mindig is szerettem a dallamos beatzenéket, később viszont rákattantam a punkra, és a kettő között ez volt az arany középút. Az indie rock és a poppunk hangzását akartam vegyíteni könnyen megjegyezhető dallamokkal” – mondta januárban a Narancsnak Sallai László, a Felső Tízezer gitáros-frontembere, de hozzátette azt is, hogy szeretné megmutatni, hogy „nemcsak a powerpop magyarországi képviselete” érdekli.

Nos, azóta megjelent a Felső Tízezer új albuma, A bonyolult világ, ami bizonyítja e törekvés létjogosultságát. Ez a keretes szerkezetbe foglalt lemez (az első dal a 10 évvel ezelőtti „lírai énhez” szól, az utolsó pedig egy levél 2030-ból) zeneileg színesebb, mint a zajos gitárok irányába elmozdult második album, a Majd lesz valahogy. Az album producere a Gustave Tigerből ismert Dorozsmai Gergő volt, a felvételek a Tom-Tom Stúdióban készültek jóval professzionálisabb körülmények között, mint az úton-útfélen rögzített korábbi lemezek. A lemezről eddig három dalhoz készült videóklip (Semmi pánik 2, Építek egy űrhajót, Nagymaros 2030), és most itt van a negyedik, az Én a vadonban, ami az egyetlen dühös dal az albumon.

false

 

Fotó: Sinco

Ez az egyik olyan dal, ami zongorán született meg az új lemezről, először csak egy dallam ugrott be és szépen lassan ráépült az egész számnak a zenei hangulata. Eleinte ez egy kifejezetten szép dalnak indult, aztán ahogy egyre baljósabb lett a zene, egyre inkább egy sötét erdő ugrott be róla. A dalszöveget egy francia film mellett jelentősen inspirálták a gitárosunkkal, Justinnal való beszélgetéseim, ő ugyanis sokkal közelebbi kapcsolatot ápol a természettel, mint én és ezt eléggé irigylem – mondta dal kapcsán Sallai Laci, de arra ő sem gondolhatott, hogy negyed évvel a megjelenés után, a klipváltozatnak már a magyar sajtószabadság újabb arculcsapása ad aktualitást. A Bátori Gábor „Sinco Jim” rendezte klipben Sallai szerint „a legtöbb dolog szinte egyenesen jött a dalszövegből, a klipben pedig a városi létben megcsömörlött ember szabadságvágya jelenik meg”, de úgy véli, hogy azzal, hogy főszereplőnek Haász János újságírót, az Index felmondott főszerkesztő-helyettesét választották, a felvétel a tisztelet és a szolidaritás gesztusává vált a szólásszabadság és a szabad sajtó, nem utolsó sorban a Távozó Indexesek mellett.

A felvétel először nálunk, a Narancs Online felületén látható!

Felső Tízezer - Én a vadonban

'A bonyolult világ" lemezbemutató: 2020. szeptember 3. https://www.facebook.com/events/1258171681049604/ A videót Bátori Gábor sinco készítette. Szereplő: Ha...

A bonyolult világ lemezbemutató koncertje szeptember 3-án lesz az A38 Hajón.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.