Lemez

Amerika hangja

Bob Dylan: Rough and Rowdy Ways

Zene

Az elmúlt szűk hat évtizedben két alkalommal sikerült igazán hatalmas vihart kavarnia Bob Dylannek, aki valójában sosem volt igazán botrányhősalkat.

Az elmúlt szűk hat évtizedben két alkalommal sikerült igazán hatalmas vihart kavarnia Bob Dylannek, aki valójában sosem volt igazán botrányhősalkat. Az első még 1965-ben történt, a Newport folkfesztiválon, amikor az addig önmagát mindig csak akusztikus gitáron és szájharmonikán kísérő művész elektromos gitárral a nyakában lépett a közönség elé, és még egy kísérő zenekar is ott állt mögötte. (Egyes állítások szerint valójában az akasztotta ki a nézőket, hogy Dylan rendkívül rövid szettet adott, vacak hangzással.) Aztán ugrunk egy jó nagyot az időben: a következő „botrány” már a 2010-es évek közepén történt, amikor is a His Bobness becenévre hallgató énekes-dalszerző irodalmi Nobel-díjban részesült. Sokaknál kiverte a biztosítékot, hogy a rangos elismerést egy zenész gyűjtötte be, aki ráadásul el sem ment a ceremóniára, hanem Patti Smith-t küldte el maga helyett.

Az énekes-dalszerző archetípusának tekinthető Dylanről sokan gondolnak sokfélét, de abban általában egyetért a többség, hogy minden idők egyik, ha nem legnagyobb dalszövegírójáról van szó. Zeneszerzői, énekesi, előadói képességeit nem övezi ekkora elismerés, és van igazság abban, hogy a dalait mások jobb minőségben tudják megszólaltatni – a Jimi Hendrix által feldolgozott All Along the Watchtower erre kitűnő példa. A másik fontos, de persze ehhez köthető szempont, az Dylannek a popkultúrára gyakorolt hatása. Már a kezdetek kezdetén megihletett másokat: a Help! és a Rubber Soul biztosan máshogy szólna nélküle, de a későbbi Beatles-albumokon is felfedezhető a keze nyoma. Később Neil Young, Tom Waits, Bruce Springsteen, Tom Petty, Mark Knopfler, Kurt Vile is rengeteget merített tőle, és lényegében végeláthatatlan azoknak a sora, akikre jelentős hatást gyakorolt.

Utoljára 2012-ben adott ki saját szerzeményeket: ez volt a Tempest című nagylemez, amelyet három feldolgozásalbum követett, a Great American Songbookból válogatott jazzes-szvinges sztenderdekkel. Az elmúlt évtizedet Dylan elsősorban turnézással töltötte – a Never Ending Tour, vagyis a soha véget nem érő turné keretein belül rengeteg koncertet adott szerte a világon. Most pedig itt az új, 39. stúdióalbum a 79 éves sztártól, aki immár 58 éve ad ki lemezeket.

A Rough and Rowdy Ways-re zeneileg két vonulat jellemző: minimalista, általában dob nélküli folkdalokat, illetve elektromos bluesokat tartalmaz. Az I’ve Made Up My Mind to Give Myself to You egy enyhén gospeles folkballada, a Goodbye Jimmy Reedben, ha csak minimálisan is, de felcsendül a szájharmonika, a szövegében Budapestet is megemlítő Key Westet pedig tangóharmonika festi alá. Zeneileg tehát nem kapunk sok újdonságot, de Dylan esetében szinte mindenki elsősorban a szövegekre figyel. Azok hozzák is a megszokott, kimagasló színvonalat, és senki sem róhatja fel a művésznek, hogy a False Prophetben ezt énekli (vagyis inkább nazálisan dünnyögi): „[I’m] / The last of the best / You can bury the rest” (én vagyok az utolsó a legjobbak közül, / a többieket eltemethetitek).

Ahogy azt már megszokhattuk az elmúlt évtizedek során, Dylan szövegeiben gyakran visszatérő elem a halál motívuma, és rengeteg történelmi eseményt is megemlít a művész. Bizonyos dalokban pedig olyan popkulturális utaláshalmazt zúdít ránk, ami eddig kevésbé volt rá jellemző. A My Own Version of Youban szóba jön Leon Russell, Liberace, a sebhelyes arcú Pacino és a keresztapa Brando, a nyitó I Contain Multitudes-ban pedig a Rolling Stones, Indiana Jones és az All the Young Dudes című Bowie/
Mott The Hoople-sláger. És ez még mind semmi: az albumot záró, és elsősorban a JFK elleni merényletet megéneklő, 17 percen át hömpölygő Murder Most Foulban (a dalról bővebben: Terhelési próba; Magyar Narancs, 2020. április 9.) szinte már nem is lehet követni a sok nevet és utalást. Csak egy pár név a rend kedvéért: szóba kerül a Beatles, a Queen, az Eagles, Elvis, Woodstock, Altamont, a Who-féle Tommy, és még egy tonnányi egyéb név. Egész biztosan ez Dylan egyik legszokatlanabb és legnagyszerűbb szerzeménye, a Rough and Rowdy Ways pedig a késői korszakának csúcsműve. Ha ez az utolsó albuma, akkor szebb búcsút nem is tudnánk elképzelni, de még inkább izgatottan várjuk a következőt.

 

Columbia/Sony, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.