Kolozsvár: A mesebeli nagy hal (Kárpáti Péter: Méhednek gyümölcse)

  • Budai Katalin
  • 1996. november 14.

Zene

Amúgy Kolozsvárott játsszák, de két hete Kecskeméten is felbukkant Kárpáti Péter Méhednek gyümölcse című misztériumjátéka. Ez az eredeti cím; 1990-ben Az út végén a folyó címmel játszották a Pesti Színházban. Aki emlékszik rá, azt is tudja, hogy néhány előadás után le kellett venni a műsorról. Nyers és durva volt a Váci utcának. Az akkori rendező a véglények sokkolóan szánalmas életét hangsúlyozta, és talán az akkori szövegváltozat sem bontotta ki eléggé a mű költői-asszociatív-humoros rétegeit.

Amúgy Kolozsvárott játsszák, de két hete Kecskeméten is felbukkant Kárpáti Péter Méhednek gyümölcse című misztériumjátéka. Ez az eredeti cím; 1990-ben Az út végén a folyó címmel játszották a Pesti Színházban. Aki emlékszik rá, azt is tudja, hogy néhány előadás után le kellett venni a műsorról. Nyers és durva volt a Váci utcának. Az akkori rendező a véglények sokkolóan szánalmas életét hangsúlyozta, és talán az akkori szövegváltozat sem bontotta ki eléggé a mű költői-asszociatív-humoros rétegeit.

A Bérczes László rendezte kolozsvári előadás jó értelmű szenzációja, ahogyan ebből a családi horrorból, cigány Csirkefejből gyönyörűséges, kínkeserves, nagy archaizáló ősmese lesz. A kezdő képsor kicsi legényéből fiát vesztő felnőtt, a barátjából halott, az ő gyerekeiből árvák - itt mindenkinek éppen születik vagy meghal a gyereke, néha azt sem tudni, ki volt az apa, mint Ignác cigányember harminc percen át óbégató csecsemőjének. A darab hőseit körülöleli a realitás - a Dráva - és a misztikum, a halakkal életet adó, de a férfiembert is elragadó folyó, világvégi partján meg a kis baranyai beáscigány-településszeglet változhatatlan világa.

Óriási, istenkísértő vállalkozása volt ez Kárpátinak, talán nem is baj, hogy többször kellett nekifutnia. Még a mostani színpadi vízió is - bármennyire érzékeny és erős - bizonyosan tovább csiszolható. Mégis új, mégis másfajta színpadi beszéd ez, mint a vaskos reáliákból teremtett groteszk vagy akár Parti Nagy nyelvi tűzijátéka. Életről, halálról, nemzésről, férfimunkáról és asszonyi odaadásról, gyereket rekkentő és gyereket áhító ölekről mesél - archaikus, már-már alig fogható finomsággal és metaforákkal.

Sorsfordító szerencse, hogy mindezek gyökerét a középkori misztériumban leli meg a játék, nem pedig a hangsúlyos cigányfolklórban. Ha néhány mondat nem hangozna el eredeti nyelven, tán el is feledkezhetnénk róla, hogy adott hely- és néprajzi embercsoport szociográfiailag is hiteles életeseményeit tárják föl a vásári képmutogatós módon szerkesztett színpadi lakónégyszögek - Sárkány Sándor szolnoki képzőművész munkája nyomán.

A jelenetek egységesebbek, mint maga a történet, bár a kezdő képsor - öregember kisgyerekkel halászik -, megkapja végső lezárását: e gyerekből lett számkivetett legényt, Janit szédíti bele a mesebeli Nagy Hal, minden megszállott itteni halászember örök kísértője, a folyóba. És közben a stációk: Jani nem akarja engedni, hogy egykori szerelme, férjhez menve egy katonához, lemondassa őt az apaságról; barátja, Keszeg, áramütést szenved, amikor delejezett vasrudakkal akar kukacot fogni. Felesége teríti ki, közben átkozva-szidalmazva a halottat meg a sorsot.

A feleség: Spolarics Andrea jó színésznő. És most már, ahogy itt takarít, sirat, vasal, pletykál, nagy színésznő is. A kisebb szerepekben is markáns figurák születnek (Fülöp Erzsébet, Albert Júlia, Gajzágó Zsuzsa, Bogdán Zsolt s kivált Kardos M. Róbert). Spolaricséhoz hasonló teljesítmény Bíró József mesterkurzusa: míg felesége lófrál az éjszakában, neki az éhes pólyást kell csitítgatnia, azt, akiről annyit sem tud, az övé-e. (Más kérdés, hogy nem színházi naturalizmus-e ilyen hosszan hallgattatni a kismagnóra nyektetett fülsértő bébihangot. De ide kell, így van jól minden, Bíró tudja, mit tegyen.) Nem mások ezek az emberek, dehogy, csak az érzelmeik erősebbek, a szabadságuk tágasabb - ezt Kárpáti mondta egyszer, de most meg is jelenik a színpadon.

Meg az álmaik: Vigh Annamária, a vonagló díva hódítja magával Janit, s vezeti át a folyón a halál-álomba. De ő üres: meddő. E késpenge élén egyensúlyozó jelenet is belefér ebbe a zsigermély előadásba. Bőgni már régen nem a színházba járunk, de ha most mégis rád jön, nem muszáj visszanyelni.

Budai Katalin

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.