Kolozsvár: A mesebeli nagy hal (Kárpáti Péter: Méhednek gyümölcse)

  • Budai Katalin
  • 1996. november 14.

Zene

Amúgy Kolozsvárott játsszák, de két hete Kecskeméten is felbukkant Kárpáti Péter Méhednek gyümölcse című misztériumjátéka. Ez az eredeti cím; 1990-ben Az út végén a folyó címmel játszották a Pesti Színházban. Aki emlékszik rá, azt is tudja, hogy néhány előadás után le kellett venni a műsorról. Nyers és durva volt a Váci utcának. Az akkori rendező a véglények sokkolóan szánalmas életét hangsúlyozta, és talán az akkori szövegváltozat sem bontotta ki eléggé a mű költői-asszociatív-humoros rétegeit.

Amúgy Kolozsvárott játsszák, de két hete Kecskeméten is felbukkant Kárpáti Péter Méhednek gyümölcse című misztériumjátéka. Ez az eredeti cím; 1990-ben Az út végén a folyó címmel játszották a Pesti Színházban. Aki emlékszik rá, azt is tudja, hogy néhány előadás után le kellett venni a műsorról. Nyers és durva volt a Váci utcának. Az akkori rendező a véglények sokkolóan szánalmas életét hangsúlyozta, és talán az akkori szövegváltozat sem bontotta ki eléggé a mű költői-asszociatív-humoros rétegeit.

A Bérczes László rendezte kolozsvári előadás jó értelmű szenzációja, ahogyan ebből a családi horrorból, cigány Csirkefejből gyönyörűséges, kínkeserves, nagy archaizáló ősmese lesz. A kezdő képsor kicsi legényéből fiát vesztő felnőtt, a barátjából halott, az ő gyerekeiből árvák - itt mindenkinek éppen születik vagy meghal a gyereke, néha azt sem tudni, ki volt az apa, mint Ignác cigányember harminc percen át óbégató csecsemőjének. A darab hőseit körülöleli a realitás - a Dráva - és a misztikum, a halakkal életet adó, de a férfiembert is elragadó folyó, világvégi partján meg a kis baranyai beáscigány-településszeglet változhatatlan világa.

Óriási, istenkísértő vállalkozása volt ez Kárpátinak, talán nem is baj, hogy többször kellett nekifutnia. Még a mostani színpadi vízió is - bármennyire érzékeny és erős - bizonyosan tovább csiszolható. Mégis új, mégis másfajta színpadi beszéd ez, mint a vaskos reáliákból teremtett groteszk vagy akár Parti Nagy nyelvi tűzijátéka. Életről, halálról, nemzésről, férfimunkáról és asszonyi odaadásról, gyereket rekkentő és gyereket áhító ölekről mesél - archaikus, már-már alig fogható finomsággal és metaforákkal.

Sorsfordító szerencse, hogy mindezek gyökerét a középkori misztériumban leli meg a játék, nem pedig a hangsúlyos cigányfolklórban. Ha néhány mondat nem hangozna el eredeti nyelven, tán el is feledkezhetnénk róla, hogy adott hely- és néprajzi embercsoport szociográfiailag is hiteles életeseményeit tárják föl a vásári képmutogatós módon szerkesztett színpadi lakónégyszögek - Sárkány Sándor szolnoki képzőművész munkája nyomán.

A jelenetek egységesebbek, mint maga a történet, bár a kezdő képsor - öregember kisgyerekkel halászik -, megkapja végső lezárását: e gyerekből lett számkivetett legényt, Janit szédíti bele a mesebeli Nagy Hal, minden megszállott itteni halászember örök kísértője, a folyóba. És közben a stációk: Jani nem akarja engedni, hogy egykori szerelme, férjhez menve egy katonához, lemondassa őt az apaságról; barátja, Keszeg, áramütést szenved, amikor delejezett vasrudakkal akar kukacot fogni. Felesége teríti ki, közben átkozva-szidalmazva a halottat meg a sorsot.

A feleség: Spolarics Andrea jó színésznő. És most már, ahogy itt takarít, sirat, vasal, pletykál, nagy színésznő is. A kisebb szerepekben is markáns figurák születnek (Fülöp Erzsébet, Albert Júlia, Gajzágó Zsuzsa, Bogdán Zsolt s kivált Kardos M. Róbert). Spolaricséhoz hasonló teljesítmény Bíró József mesterkurzusa: míg felesége lófrál az éjszakában, neki az éhes pólyást kell csitítgatnia, azt, akiről annyit sem tud, az övé-e. (Más kérdés, hogy nem színházi naturalizmus-e ilyen hosszan hallgattatni a kismagnóra nyektetett fülsértő bébihangot. De ide kell, így van jól minden, Bíró tudja, mit tegyen.) Nem mások ezek az emberek, dehogy, csak az érzelmeik erősebbek, a szabadságuk tágasabb - ezt Kárpáti mondta egyszer, de most meg is jelenik a színpadon.

Meg az álmaik: Vigh Annamária, a vonagló díva hódítja magával Janit, s vezeti át a folyón a halál-álomba. De ő üres: meddő. E késpenge élén egyensúlyozó jelenet is belefér ebbe a zsigermély előadásba. Bőgni már régen nem a színházba járunk, de ha most mégis rád jön, nem muszáj visszanyelni.

Budai Katalin

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.