koncert - AIRBOURNE

  • V. Á.
  • 2010. március 11.

Zene

Vajon milyen zenét játszhat egy ausztrál rockzenekar? Nagyon jól tippelt az, aki elsőre rögtön az AC/DC-t kezdte emlegetni, hiszen a fiatal ausztrál srácokból álló zenekar, ahogy arra a koncert után egy nappal egy netes fórumozó figyelmesen rámutatott, ezen az estén eljátszotta még azokat az AC/DC-riffeket is, amelyeket a Young fivérek eddig elfelejtettek megírni. Ráadásul az Airbourne-ban is van testvérpár (egész pontosan a dobos Ryan és az énekes-gitáros Joel O'Keefe) - innentől kezdve az ausztrál srácok a büdös életben nem fogják magukról lemosni az AC/DC matricát.
Vajon milyen zenét játszhat egy ausztrál rockzenekar? Nagyon jól tippelt az, aki elsõre rögtön az AC/DC-t kezdte emlegetni, hiszen a fiatal ausztrál srácokból álló zenekar, ahogy arra a koncert után egy nappal egy netes fórumozó figyelmesen rámutatott, ezen az estén eljátszotta még azokat az AC/DC-riffeket is, amelyeket a Young fivérek eddig elfelejtettek megírni. Ráadásul az Airbourne-ban is van testvérpár (egész pontosan a dobos Ryan és az énekes-gitáros Joel O'Keefe) - innentõl kezdve az ausztrál srácok a büdös életben nem fogják magukról lemosni az AC/DC matricát. Bár talán nem is akarják.

Na és vajon mit lehet írni egy ilyen zenekar koncertjérõl? Semmi érdekeset, azon túl, hogy gyakorlatilag úgy hordozták tenyerükön a majdnem teljesen megtelt Dürer közönségét, ahogy az AC/DC csinálhatta úgy a hetvenes évek tájékán, mielõtt még gigasztárok lettek volna, aminek köszönhetõen átkényszerültek a stadionokba. A kicsit egy hisztérikusabb Vince Neilre (és persze Brian Johnsonra) emlékeztetõ énekhanggal bíró Joel O'Keefe-nek csak a konferálás szegényességét lehet felróni - a dalok végén rendszerint óriási tust húztak, majd hosszú másodpercekig méla kuss volt a színpadon: Bon Scott a koncertvideók tanúsága szerint ezerszer szórakoztatóbb lehetett egykoron -, viszont a játékban nem volt hiba: a klasszikus rock 'n' roll hangzással - a Marshall erõsítõk és a Gibson gitárok kombóját ezen a téren negyven év alatt sem sikerült megverni - megtámogatott, kõegyszerû, fogós Airbourne-dalok (figyelem, a most megjelent No Guts, No Glory az év egyik legjobbja!) még a közismerten szarul szóló Dürer-nagyteremben is képesek voltak óriási házibuli-hangulatot varázsolni, és a koncerttõl még az sem tudta elvenni a kedvem, hogy a terem színpadát gyakorlatilag másfél méterrel alacsonyabbra építették, ezért a végére gyógyíthatatlanul beleállt a görcs a lábujjaimba.

Dürer-kert, március 6.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.