koncert - AIRBOURNE

  • V. Á.
  • 2010. március 11.

Zene

Vajon milyen zenét játszhat egy ausztrál rockzenekar? Nagyon jól tippelt az, aki elsőre rögtön az AC/DC-t kezdte emlegetni, hiszen a fiatal ausztrál srácokból álló zenekar, ahogy arra a koncert után egy nappal egy netes fórumozó figyelmesen rámutatott, ezen az estén eljátszotta még azokat az AC/DC-riffeket is, amelyeket a Young fivérek eddig elfelejtettek megírni. Ráadásul az Airbourne-ban is van testvérpár (egész pontosan a dobos Ryan és az énekes-gitáros Joel O'Keefe) - innentől kezdve az ausztrál srácok a büdös életben nem fogják magukról lemosni az AC/DC matricát.
Vajon milyen zenét játszhat egy ausztrál rockzenekar? Nagyon jól tippelt az, aki elsõre rögtön az AC/DC-t kezdte emlegetni, hiszen a fiatal ausztrál srácokból álló zenekar, ahogy arra a koncert után egy nappal egy netes fórumozó figyelmesen rámutatott, ezen az estén eljátszotta még azokat az AC/DC-riffeket is, amelyeket a Young fivérek eddig elfelejtettek megírni. Ráadásul az Airbourne-ban is van testvérpár (egész pontosan a dobos Ryan és az énekes-gitáros Joel O'Keefe) - innentõl kezdve az ausztrál srácok a büdös életben nem fogják magukról lemosni az AC/DC matricát. Bár talán nem is akarják.

Na és vajon mit lehet írni egy ilyen zenekar koncertjérõl? Semmi érdekeset, azon túl, hogy gyakorlatilag úgy hordozták tenyerükön a majdnem teljesen megtelt Dürer közönségét, ahogy az AC/DC csinálhatta úgy a hetvenes évek tájékán, mielõtt még gigasztárok lettek volna, aminek köszönhetõen átkényszerültek a stadionokba. A kicsit egy hisztérikusabb Vince Neilre (és persze Brian Johnsonra) emlékeztetõ énekhanggal bíró Joel O'Keefe-nek csak a konferálás szegényességét lehet felróni - a dalok végén rendszerint óriási tust húztak, majd hosszú másodpercekig méla kuss volt a színpadon: Bon Scott a koncertvideók tanúsága szerint ezerszer szórakoztatóbb lehetett egykoron -, viszont a játékban nem volt hiba: a klasszikus rock 'n' roll hangzással - a Marshall erõsítõk és a Gibson gitárok kombóját ezen a téren negyven év alatt sem sikerült megverni - megtámogatott, kõegyszerû, fogós Airbourne-dalok (figyelem, a most megjelent No Guts, No Glory az év egyik legjobbja!) még a közismerten szarul szóló Dürer-nagyteremben is képesek voltak óriási házibuli-hangulatot varázsolni, és a koncerttõl még az sem tudta elvenni a kedvem, hogy a terem színpadát gyakorlatilag másfél méterrel alacsonyabbra építették, ezért a végére gyógyíthatatlanul beleállt a görcs a lábujjaimba.

Dürer-kert, március 6.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”