Koncert - Az erősebb jogán - Anouar Brahem; Archie Shepp & Dar Gnawa

  • - kovácsy -
  • 2010. március 11.

Zene

Aligha lehet másra, mint Archie Shepp hírnevére fogni a telt házat a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, de még úgy is szokatlan az érdeklődésnek ez a mértéke, ha figyelembe vesszük, hogy a hatvanas években felfutó, akkor modern, azóta örök érvényű dzsessz egyik utolsó óriásáról van szó. Shepp mindig is a free jazz határvidékein kalandozott, a stílusa erőteljes és belemenős, de semmiképpen sem nevezhető közönségzenének. Inkább az európai közönség kedvelte, ezért is telepedett le Párizsban, de még karrierje csúcsa felé haladva is kis klubokban lépett fel, néhány tucat lelkes rajongó előtt.

Aligha lehet másra, mint Archie Shepp hírnevére fogni a telt házat a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, de még úgy is szokatlan az érdeklődésnek ez a mértéke, ha figyelembe vesszük, hogy a hatvanas években felfutó, akkor modern, azóta örök érvényű dzsessz egyik utolsó óriásáról van szó. Shepp mindig is a free jazz határvidékein kalandozott, a stílusa erőteljes és belemenős, de semmiképpen sem nevezhető közönségzenének. Inkább az európai közönség kedvelte, ezért is telepedett le Párizsban, de még karrierje csúcsa felé haladva is kis klubokban lépett fel, néhány tucat lelkes rajongó előtt.

Archie Shepp régóta használ afrikai motívumokat a zenéjében, és ennek a koncepciónak a jegyében állt össze a mostani koncert programja is. Az első részben az udon (arab lanton) játszó tunéziai Anouar Brahem lépett föl sajátos összeállítású kvartettjével: basszusklarinét, basszusgitár, derbuka/bendir. Minimalista kontemplatív zenéjükben sok volt a finom részlet, a leheletnyi ötlet, szépen, átgondoltan épültek föl a darabok, felfénylett egy-egy szokatlan párosítású duett, és a zenészek szinte versengtek a kölcsönös előzékenységben. De ez a visszafogott, a zenekarvezető bánatos, mégis vonzóan érces dünnyögésével hitelesített zenei világ inkább valami meghittebb helyszínre illett volna: kicsit sokan voltunk a nagyteremben a befelé forduláshoz. A program tunéziai zenét ígért, de a dallamok többnyire európaiasan lekerekítettek voltak, nélkülözték az elhúzódó feszültség felzaklató pillanatait - mintha az észak-afrikai zenei világnak a gyarmattartók ízléséhez igazított és könnyített változata szolgált volna a szerzemények kiinduló pontjaként.

Archie Shepp sok más nyugati dzsesszzenész nyomában járva 2000 körül fedezte föl magának a gnaua transzzenét, amelyből egy hónapja már kapott egy adagot a budapesti közönség Mahmoud Gania és zenekara jóvoltából (lásd: "Csak játszunk és játszunk", Magyar Narancs, 2010. február 11.). Évek óta fellép és közös felvételeket is készít Abdellah El Gourd tangeri együttesével, a Dar Gnawával.

A koncert második részében Shepp saját kvartettje kezdett: két lendületes szvingalapú darabbal indítottak. A 73 éves szaxofonos offenzív, szinte dühödt stílusán a közönség legnagyobb megelégedésére semmit sem koptatott az idő, és kíváncsian vártuk, hogyan úszik majd át ez az erőteljes és szabad hangzásvilág a gnaua zene fojtottabb, monoton feszültségébe. Archie Shepp az amerikai feketék és a marokkói gnauák történetének párhuzamosságát ecsetelte néhány szóban, majd a színpad előterébe kérte Steve McCraven dobost, aki egy puritán, de annál lendületesebb combcsapkodós-dudorászós ősi rabszolgazenei motívummal hangolta át a hallgatóságot a koncert folytatására, amikor immár a Dar Gnawa jelenléte határozta volna meg a hangulatot, rabszolga-ivadékok kétféle kultúrájának a találkozását.

Ennek a zenei alapnak az ereje azonban rögtön megfogyatkozott, mihelyt Shepp ráimprózott a krakebek fémes csattogására. A kibillent egyensúlyt a marokkói zenészek látványosan ruganyos táncmozdulatai voltak hivatottak helyrelendíteni, de ez nem bizonyult elegendőnek a zenei összeolvadáshoz. 'si viseletükben afféle látványelemként szerénykedtek a dzsesszkvartett mellett, és leginkább még akkor érvényesült a zenéjük, amikor Shepp a végsőkig visszafogottan játszott alájuk - nem is tenor-, hanem szopránszaxofonon. Ráadásul még az énekhangja is változatlanul erőteljes és érzéki, így aztán a zenei korlátok ledőlése, a kultúrák egymásba fonódása helyett inkább a felszabadultság erejét érzékeltük, amint győzelmet arat az ősi hagyományok kötöttsége fölött. Sajnálhattuk, hogy a Dar Gnawa kitűnő zenészei alig juthattak szóhoz, de azt még inkább, hogy nem igazán sikeres kísérlete következtében a reméltnél kevesebbet kaptunk magából Archie Sheppből.

Művészetek Palotája, március 4.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.